Avatar billede mikkelbas Nybegynder
09. juli 2009 - 11:42 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Installere xp på min vista bærbare

Hej,

Jeg har købt en toshiba bærbar computer af en ven, som har vista installeret, men nu står jeg og gerne vil af med vista igen, men den kan ikke finde nogen diske når jeg booter fra en xp cd.

Jeg har set de andre svar som her været herinde, som tidligere nævnt, så skal man disable ahci eller noget i den stil, men denne ting kan jeg ikke finde i min boot menu?

Hvad gør jeg for at slippe ud af dette vista marridt?

Med Venlig Hilsen
Mikkel
09. juli 2009 - 11:44 #1
Du skal først være 110% sikker på at der findes [b]XP]/b] driverpakker til din hardware !!!
Avatar billede peet-49 Novice
09. juli 2009 - 11:46 #2
Tryk F12 og vælg cdrom under opstart.
Avatar billede peet-49 Novice
09. juli 2009 - 11:47 #3
Kan den køre xp, følger der normalt en XP_Downgrade dvd med.
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2009 - 11:53 #4
Avatar billede mikkelbas Nybegynder
09. juli 2009 - 12:07 #5
Satellite L-Series L40 PSL48E Det er windows vista 32 bit.

Hvad driver skal jeg hente?
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2009 - 12:16 #6
Alle dem der har med din hardwarware at gøre, kan se de findes til XP.
Avatar billede mikkelbas Nybegynder
09. juli 2009 - 12:30 #7
Jamen hvilke er det? Og hvad skal jeg gøre med de drivere? Bare downloade dem og hvad så?
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2009 - 12:36 #8
Hent først driverne så du har dem, så installere du xp, og så opdaterer du xp, og så opdaterer du alle dine drivere, men jeg forstår det sådan, at når du booter på  xp skiven, og starter installationen, så kan den ikke finde din harddisk ?.
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2009 - 12:39 #9
Der er en udemærket guide her. http://www.eksperten.dk/guide/1104
Avatar billede mikkelbas Nybegynder
09. juli 2009 - 12:40 #10
Den skriver at der ingen hdd, det gør den lige efter at have indlæst filerne fra cd´en, så jeg kommer ikke en gang frem til hvor jeg skal formatere min hdd.
09. juli 2009 - 12:44 #11
(SATA harddisk 'helvedet' ...)
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2009 - 12:48 #12
Har du ikke et valg undervejs, hvor du kan vælge tredieparts drivere, der skal du have dine harddisk kontroller driver klar på en diskette, hvis din bærbare har et diskette drev.
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2009 - 12:52 #13
Ja du har ret kl, er det også med en XP med service pack 2, ?
Avatar billede mikkelbas Nybegynder
09. juli 2009 - 13:23 #14
Hmm.. Nej, den er ikke med service pack 2, og jo det gør den, men da jeg ikke har diskette drev, så er det lidt svært..
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2009 - 13:35 #15
Så var det her måske løsningen.http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no12
Avatar billede ptj_11 Forsker
10. juli 2009 - 02:48 #16
Indlæg nr. 1 fra Karise_Larry er det, som du først og fremmest skal konsentrere dig om.
Det er ikke alle nyere maskiner, hvor producenten har besværet sig med at udvikle drivere til styresystemet Windows XP.
Du er imidlertidg heldig, din producent har udviklet XP-drivere til din maskine
Det er altså første betingelse for, at du kan installere XP på din maskine.
Følg linket fra indlæg nr. 4. Vælg din makskine i valgboksene.
Hent og udpak alt hvad der ligger til din maskine, så de er klar, når du installerer.
Den driver du skal indlæse under opstarten/booten ligger i "Storage Manager". Denne driver gør det muligt for installationen at kommunikere med din HD.
Herefter kan du følge guiden, nævnt i indlæg nr. 9.
/ptj_11
Avatar billede jager Nybegynder
12. juli 2009 - 15:22 #17
prøv at se om der i bios er instilling der heder sata opration
hvis ser er skal den ændres fra ahci til ata
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2009 - 10:41 #18
sorry for spam

peet-49 Jeg venter på dig her -)

http://www.eksperten.dk/spm/880196