Avatar billede bluesnix Nybegynder
06. juli 2009 - 10:50 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Foto-organisering (software efterspørges)

Hej eksperter!

Jeg sidder og er ved at skulle organisere 18.000 billeder og skal i den sammenhæng bruge noget software, hvor jeg kan tilføje keywords og søge billederne frem på denne type metadata.

Jeg har rimelig godt kendskab til arbejdsgange etc, da jeg er uddannet bibliotekar og desuden har arbejdet 3 år på et af landets førende billedbureauer (intet navn nævnes). Men men men... jeg har set mig omkring, og det lader til, at det er Picasa, der skal være den eneste (gratis) løsning. Det er ikke helt optimalt, da programmet har sine svagheder og ikke er særlig overskueligt.

Er der nogen, der har et godt forslag til software af denne type?

//Nikolaj
Avatar billede justrace Novice
06. juli 2009 - 12:11 #1
Ikke gratis, men kan det du gerne vil: Adobe Lightroom

http://www.adobe.com/dk/products/photoshoplightroom/
Avatar billede bluesnix Nybegynder
06. juli 2009 - 12:40 #2
Tak. Det ved jeg. Men det skal helst være gratis og kunne bruges i en organisation/kommercielt.
Avatar billede bluesnix Nybegynder
27. juli 2009 - 19:32 #4
Tusind tak hmanback! Det ser rigtig fornuftigt ud. Ved du, om Myphotoindex tildeler tags i selve billedet, eller om der oprettes en database eller lignende i selve programmet? Vi sidder nemlig to personer med adgang til netværksdrevet, hvor vi har alle billederne liggende, og da vi begge skal kunne søge og tildele emneord, skal programmet helst tilføje dem til selve billedets IPTC-data. Jeg synes nemlig ikke lige, at jeg kan se nogle steder, om det er tilfældet.
Avatar billede hmanback Nybegynder
27. juli 2009 - 22:27 #5
Svar skyldig. Beklager.
Avatar billede bluesnix Nybegynder
27. juli 2009 - 22:35 #6
Helt ok :-) Det ser i hvert fald fint ud.
Avatar billede bluesnix Nybegynder
27. juli 2009 - 22:36 #7
//Spørgsmål lukket