Avatar billede erlandsen Seniormester
04. juli 2009 - 14:49 Der er 1 løsning

Regnskabsperioder

Jeg har MS C5 4.0 build no. 26

Under regnskabsperioder kan jeg se at PR/01-XX er lukket de forskellige år - undtagen indeværende år.

Er det systemet der gør dette - jeg kan nemlig ikke huske om jeg selv har gjort det?

Jeg skal have rettet en fejl i regnskabsåret 2007 - og håber ikke at ovenstående er et problem - jeg kan vel bare køre Efterberegn perioder igen?
Avatar billede sinistercheese Nybegynder
05. juli 2009 - 09:52 #1
Jeg mener at systemet gør det.
PR/01-XX bruges af systemet til at postere åbningsbalancen for det nye regnskabsår, når du kører Årsafslutningen.
Man kan som bruger ikke selv postere på den dato.

Systemmæssigt er det ikke noget problem at rette i et tidligere år, men husk at du jo har (hvis alt er gået rigtigt til :), og at dit regnskabsår følger kalenderåret), har aflagt årsregnskab på tallene i 2007 og 2008.
Og hvis du retter i 2007 og laver årsafslutning i 2007 og 2008 for at få den korrekte åbningsbalance i 2009, så har du jo pludselig tal i dit system som ikke svarer til de regnskaber du har aflagt.

Måske er det bedre at postere sig ud af det i indeværende regnskabsår ???

Måske er der basis for en snak med din revisor (eller en der er langt mere regnskabskyndig end lige mig :)).