Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
02. juli 2009 - 14:40 Der er 2 kommentarer

performance på raid

Hvad får du af ydelse på raid? Både software raid og hardware raid er interessant for mig. jeg vil gerne sammenligne den løsning jeg har med andre løsninger.

Lige nu får jeg ca 114 MB/s ved sekventiel læsning af en 4,5 GB fil, med 2 diske der hver yder ca 75 MB/s, under linux i et raid10,f2 setup med XFS filesystem. Jeg tror jeg kan gøre det bedre på et mere stille system.

Men hvad får du ud af dit raid-system?

operativsystem
raidtype
SW/HW - controller
antal diske
filsystem (NTFS,EXT3,XFS)
ydelse MB/s
ydelse på enkelt disk MB/s
Cpu-forbrug

I linux tester jeg med

    time cat fil >/dev/null

og ser hvor hurtigt det så går

Andre ydelsestal er også velkomne
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. juli 2009 - 09:31 #1
Det er meget svært at sige noget specifikt omkring, idet der er mange parameter i spild og du kan næsten designe testen til at vise det du ønsker.

Helt generelt er hardware at foretrække i forhold til software og du kan med den rigtige bestykning opnå imponerende hastigheder, se nedenstående video

http://www.youtube.com/watch?v=96dWOEa4Djs
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
03. juli 2009 - 10:16 #2
Jeg er ikke så meget interesseret i benchmarks på SSD, men da lidt alligevel. Det er fortrinsvis almindelige diske jeg er interesserede i. Og min tese er at SW raid er en del hurtigere og sikrere og mere fleksibelt end HW raid. Men det kan vel komme an på en prøve, dvs jeg efterlyser især tal på HW raid.