Avatar billede Koeppen Nybegynder
29. juni 2009 - 12:21 Der er 24 kommentarer

Ved computer start

Hej, min acer bærbar har haft mange problemer med alt muligt for det sidste, men nu kan jeg ikke engang starte den op!

Når jeg tænder for den står der:
SMART Failure Predicted om Hard Disk 0: Hitachi HTS541212H9AT00-(PM)

WARNING: Immediately back-up your data and replace
your hard disk drive. A failure may be imminent.

Press F1 to continue

Så når jeg gør det, kommer det her frem og blinker:
Intel UNDI, PXE-2.0 (build 082)
Copyright (C) 1997-2000 Intel Corporation

For realtek RTL8139(X)/8130/810X PCI Fast Ethernet Controller v2.13 (020326)
PXE-E61 : Media test failure, check cable
PXE- MOP : Exiting PXE ROM.

Og så kan jeg ikke komme videre. Nogen der ved hvad jeg skal gøre?
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2009 - 12:31 #1
Der er noget (meget) der tyder på at din harddisk er døende
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2009 - 12:34 #2
Hvis du har data der skal reddes kunne du overveje at hive dem ud med en Live-cd f.eks. www.helgec.dk/knoppix.html Herefter kan du forsøge at køre en "chkdsk /r /p" www.helgec.dk/chkdsk.html måske viser det sig at det kun var blind alarm, men prognosen er næppe for god
Avatar billede justrace Novice
29. juni 2009 - 13:03 #3
... og ud fra helgec's anvisninger, skal du også kun bruge den mindst muligt indtil dataene er reddet, så kan du rode med fejlfinding bagefter. Den kan jo ske at synge på sidste vers. :(
Avatar billede mc_fly Nybegynder
29. juni 2009 - 13:05 #4
Hvis du ikke selv er go til det med computere og har vigtig data på disken, vil jeg råde dig til IKKE at starte den igen, men lade en se på den der ved hvordan man restore date. Hvis disken er døende kan det være meget skadeligt at rode på den.
Avatar billede Koeppen Nybegynder
29. juni 2009 - 13:11 #5
Jeg har haft lavet backup, så det betyder ikke noget om alt bliver slettet på den. Allerhelst vil jeg bare havde den formateret til fabriks instillingerne.
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2009 - 13:12 #6
Ja men så prøver du da bare det, men igen prognosen er dårlig
Avatar billede Koeppen Nybegynder
29. juni 2009 - 13:18 #7
jeg kan ikke formatere den fordi det der kommer frem :(
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2009 - 13:23 #8
Det har intet med hindanden at gøre, har du recovey partition skal du taste ALt+F10 når du ser Acer logo og hvis du installerer fra cd så skal du vælge at boote fra cd-rom i BIOS
Avatar billede Koeppen Nybegynder
29. juni 2009 - 13:29 #9
kan stadig ikke. Der sker heller ikke noget når jeg trykker F2
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2009 - 13:30 #10
Det problem du beskriver bør ikke forhindre din adgang til BIOS - hvad hedder computeren udover Acer (model)
Avatar billede Koeppen Nybegynder
29. juni 2009 - 13:36 #11
acer aspire 5100
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2009 - 13:38 #12
Der er jeg ret sikker på at det er F2
Avatar billede Koeppen Nybegynder
29. juni 2009 - 13:45 #13
nu er jeg endelig kommet ind (Der man er når man har trykket F2)
Kan jeg gøre noget herfra?
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2009 - 13:57 #14
Du skal vælge den side der hedder "Main" og her skal enable bootmenu (F12) og D2D (F10) husk at gemme ved EXIT når computeren genstarter skal du holde tasterne Alt + F1+ nedtrykket så snart du ser Acer logo og så går installationen forhåbentlig igang
Avatar billede Koeppen Nybegynder
29. juni 2009 - 14:01 #15
hvad skal jeg holde nede når den starter? alt+F1+?
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2009 - 14:26 #16
S`rry - Alt+F10
Avatar billede Jensen DK Novice
29. juni 2009 - 14:30 #17
Hvad med at lukke dette http://www.eksperten.dk/spm/879564 og så følge op på tidligere spørgsmål?????
Avatar billede Koeppen Nybegynder
29. juni 2009 - 14:39 #18
der sker ikke noget når jeg gør det
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2009 - 15:11 #19
Du har oprettet 3 spørgsmål om det samme problem, du har fået masser af gode input. Jeg tror bare du må konstatere, at computere det er ikke lige dig
Avatar billede Koeppen Nybegynder
29. juni 2009 - 15:39 #20
nej kun 2, og det var fordi den første kom ind under noget forkert.
Og nej jeg har aldrig oplevet det problem. computere er måske ikke lige mig nej, men i kan heller ikke svare på det..
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2009 - 15:51 #21
"men i kan heller ikke svare på det.. " Jamen jeg har da svaret dig. Alt+F10 hvis det er fra recovery - installations-cd med styresystem, F12 for bootmenu og så vælger du cd-rom, du skal da læse hvad jeg skriver jeg skrev allerede dette i kommentar nr. 8
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2009 - 15:52 #22
Og hvis du installerer fra cd, så følg guiden http://www.helgec.dk/xp-install.html
Avatar billede Koeppen Nybegynder
29. juni 2009 - 16:05 #23
jeg har da læst hvad du har skrevet, og tak for det, men der sker bare ikke noget når jeg gør det
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2009 - 16:31 #24
Jo der gør, du kan ringe til mig hvis du ikke kan finde ud af det - kontakt mig via min hjemmeside