Avatar billede _psyduck_ Nybegynder
29. juni 2009 - 09:04 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Scriptning af programmer til automatisk start i kompability mode?

Hej,

Jeg er ved at lege lidt med Windows 7, og i den forbindelse har jeg fundet nogle få udvalgte gamle programmer, (underforstået, gammelt skrammel), som ikke kan køre i Windows 7.

Eftersom der er tale om fag-specifikke programmer som brugerne - desværre - stadigvæk bruger og som de forsat skal bruge i Windows 7, så har jeg været ved at ændre på kompability moden til XP SP3 for disse programmer i Windows 7, og så virker de.

Mit problem er nu at disse programmer skal kunne bruges på ca. 4-500 maskiner, så jeg skal have fundet en måde hvorpå jeg automatisk kan indstille kompability-moden for disse programmer, sådan at brugeren ikke selv skal ændre på kompability-moden for at kunne bruge programmet.

Og Windows XP moden i Windows 7 er ikke en mulighed, eftersom jeg så skal til at vedligeholde og supportere 2 OS'er, jeg vil gerne have alt til at køre i Windows 7.

Nogen forslag til hvordan dette kan scriptes eller på anden måde laves?
Avatar billede _psyduck_ Nybegynder
29. juni 2009 - 09:06 #1
Med venlig hilsen
_psyduck_
Avatar billede _psyduck_ Nybegynder
31. august 2009 - 11:59 #2
Hej,

Jeg tror at jeg har fundet et svar:

Hvis man i Windows 7 har et program som ikke kan køres på almindelig vis efter endt installation, og hvor det er nødvendigt at ændre på kompatibilitets-moden for programmet, så kan ændre kompatibilitets-moden for programmet under egenskaber for programfilen.exe => Kompatibilitet => sætte flueben i "Kør dette program i kompatibilitetstilstand for: Windows XP (Service Pack 3).

Når dette er gjort, så kan man efterfølgende gå ind i registeringsdatabasen og kopiere de valgte indstillinger.

(Nedenfor har jeg ændret på en programfil, med navnet Proka.exe, som er installeret under c:\program files\Nirass\Proka\)

Denne registreringsdatabase nøgle kan efterfølgende distribueres til alle computere hvor brugerne har behov for at køre dette program i Windows 7, men hvor programmet ikke er kompatibel i Windows 7.

Ligeledes kan alle satte indstillinger under fanebladet kompatibilitet direkte kopieres fra nedenstående placering.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\AppCompatFlags\Layers]
"C:\\Program Files\\Niras\\PROKA\\proka.exe"="WINXPSP3"
"C:\\Appl\\Debbrev\\DebitorBrev.exe"="WINXPSP3"

Med venlig hilsen
_Psyduck_
Avatar billede _psyduck_ Nybegynder
31. august 2009 - 12:02 #3
Og linjen ""C:\\Appl\\Debbrev\\DebitorBrev.exe"="WINXPSP3"" stammer selvfølgelig fra et andet program hvor jeg har gjort det samme ved, og har ikke noget at gøre med Proka-programmet.