Avatar billede foreveryoung Nybegynder
26. juni 2009 - 21:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

FireWall

Har købt en Belkin N1 Router til mit lille hjemme netværk, i opsætningen kan jeg forstå at der er en firewall i selve Routeren, men er den god nok?
slår jeg min AVG fra kan jeg ikke se vad der kommer ind og ud.
altså vis der er programmer der opdatere sig selv uden min viden,
hva gør jeg?
Avatar billede mrtn Nybegynder
26. juni 2009 - 22:05 #1
Det er to forskellige systemer:
1) en hardware firewall
2) en software firewall

Det er begge en firewall, men virker forskelligt. En hardware firewall virker helt uden ændringer på PC'en. Hvorimod en software firewall kører på PC'en og har en bruger-flade som kan give brugeren informationer.
Avatar billede osigaard Nybegynder
26. juni 2009 - 22:19 #2
Selv om der er en skrapet firewall indbygget i din Belkin N1 Router, bør du bibeholde den firewall du har på computeren, hvadenten det er Windows egen eller en anden softwarefirewall.
Deep Packet Inspection Firewall i routeren beskytter ikke mod at programmer på computeret opdaterer sig selv, det kan kun firewall på den enkelte computer. De to firewall vil ikke konflikte, så kør blot med firewall på computeren også.
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. juni 2009 - 23:13 #3
Jeg er bange for at der her ovenfor er en smule forvirring i begreberne som jeg nok hellere må klarificere

En hardware firewall er en der kommer som en boks. F.eks. en Cisco ASA eller en Cisco Pix er hardware firewalls fordi de leveres som en færdig boks med operativsystem og det hele

En software firewall er en firewall der installeres oven på et operativsystem. F.eks. Checkpoint firewall 1 er en software firewall.

Endelig findes en personlig firewall også kaldet en host firewall, der installeres oven på et operativsystem med det formål at beskydte den maskine den er installeret på (altså ikke netværket)

Du bør have både en firewall der beskytter netværket (enten en hardware eller en software firewall) samt en host firewall på alle dine maskiner.

Da en firewall ofte også er en router, må din belkin siges at være en hardware firewall og du bør konfigurere den til at sikre dig mest muligt. Derudover bør du også have firewalls på dine maskiner.

Mht host firewalls er de forskellige holdninger. Windows indbyggede firewall er ikke min favorit af forskellige årsager. I CXP var den decideret dårlig og manglede helt udgående firltreing, Vistas er blevet markant bedre og den får endnu et hak opad i windows 7. I windows 7 er den acceptabel. Min eneste tilbageværende bekymring er at den betjener sig på netwærks trafik filtrering lige som "rigtige" firewalls. I min verden giver det bedre sikkerhed hvis en hostfirewall filtrere på applikationer so du benytter to forskellige teknologier i stedet for en.

Hvis dette ikke giver mening så spørg
Avatar billede foreveryoung Nybegynder
28. juni 2009 - 19:10 #4
Mit Opsys er XP med service pak2 Bruger Sygate free firewall som jeg pt. er glad for, men nu er der ugler i mosen for den driller lidt med opsætningen, mit lokale netværk kan ikke se/fildele når Firewallen er tilsluttet...
er der forslag til bedre software og muligvis et link til noget brugbart litteratur ang. netværk generelt
Avatar billede foreveryoung Nybegynder
28. juni 2009 - 19:12 #5
sorry glemte lige at sige tak for de udmærket svar