Avatar billede kaosdk Novice
25. juni 2009 - 22:46 Der er 43 kommentarer og
1 løsning

Disk Station DS209+ & Digital Media Adapter

Hejsa!

Jeg har netop investeret i 2 stk. Synology diske af 1.5 TB. Jeg overvejer at købe denne DS209+ og mangler lidt sparring omkring en digital Media Adapter.

Hvilken ville være et optimalt valg, hvis jeg har et ønske om at koble DS209+ og denne Digital Media Adapter sammen med mit Sony HD-TV.

Jeg søger ikke nødvendigvis den dyreste løsning men den "rigtige" løsning..

Kan du/i hjælpe, så vil det glæde mig ...

På forhånd tak..
Avatar billede kaosdk Novice
25. juni 2009 - 22:47 #1
Jeg mente naturligvis Seagate diske og ikke Synology diske.. Sorry..  Det gik lige lidt stærkt.. ;-)
Avatar billede justrace Novice
26. juni 2009 - 08:14 #2
Jeg har prøvet ret mange forskellige, men blev først tilfreds da jeg løb på en Netgear EVA700, som senere blev afløst af EVA8000. Det er bare den dims der kan det jeg savnede på alle de andre, og så kan den en del mere.

http://netgear.dk/Products/Entertainment/DigitalMediaPlayers.aspx

Jeg har ikke prøvet den nye EVA9150, men ser også fin ud. Umiddelbar kan den lidt mindre, men har indbygget harddisk.
Avatar billede jop... Nybegynder
26. juni 2009 - 08:55 #3
Alt afhængig af hvad du regner med at skulle bruge det til, kan du jo også overveje at købe en Playstation 3. Den vil passe godt sammen med dit tv, du vil få en bluerayafspiller, og vil kunne hente musik, billeder og film fra din Synology nas.

Der er dog visse begrænsninger i de filmformater du vil kunne afspille.

Jeg bruger selv ovenstående løsning og er meget tilfreds. Får jeg en enkelt gang brug for at afspille et "andet" filformat på ps3'en, har jeg PS3 mediaserver installeret på min pc, og jeg kan så streame fra den over til ps3'en.
Avatar billede kaosdk Novice
28. juni 2009 - 20:55 #4
Tak for hjælpen. Jeg har besluttet mig for at prøve en NAS fra Synology DS209+ II & en entertainmentboks fra Netgear - EVA9150...  Jeg vil senere skrive en update herinde senere med mine erfaringer med denne..

Ha en fortsat god søndag
Avatar billede kaosdk Novice
28. juni 2009 - 21:02 #5
Hej Justrace !

Jeg ville have givet dig de 30 points - Det er en fejl at jeg har tildelt dem til mig selv...  Jeg finder lige ud af det og sender de 30 points til dig.. ;-)
Avatar billede justrace Novice
28. juni 2009 - 21:06 #6
Det skal du ikke tænke på, og jeg er sikker på du bliver glad for din netgear.
Hvor i verden er du fra?
Avatar billede kaosdk Novice
28. juni 2009 - 22:43 #7
Jeg er fra Århus.. ;-)

Ja - Jeg håber det bliver godt. Jeg glæder mig som et lille barn til at få gang i NAS'en og ikke mindst at få den til at spille sammen med netgear boksen.
Avatar billede justrace Novice
28. juni 2009 - 23:20 #8
Ok, bor i Vibu J. :)

Den 9150 ligner ret meget mine 8000'ere.
De kan arbejde sammen, så hvis du har en mere i eks. køkkenet, kan den sende den film man er ved at se, videre dertil, og igen videre til soveværelset osv.
De kan også sættes til at vise den samme film på alle tv der er tilsluttet boksene.
Den er heller ikke afhængig af UPnP, men kan selv logge på en NAS eller 2, og finde alt det medieindhold der findes.
Netgear anbefaler ovenikøbet at man undlader at bruge UPnp da det kan sløve streamingen af mediefilerne.
Den kan sågar optage tv der er streamet fra en pc med tv-tuner, og gemme det på en NAS. (Har ikke prøvet det, da jeg ikke har tv-kort i min pc)
Nå, må hellere stoppe med reklamen, jeg får jo ikke engang sponsorkroner af Netgear. :)
Avatar billede justrace Novice
28. juni 2009 - 23:21 #9
>>De kan arbejde sammen, så hvis du har en mere i eks. køkkenet, kan den sende den film man er ved at se, videre dertil, og igen videre til soveværelset osv

Altså den pauser den, indtil man er klar i det andet rum.
Avatar billede kaosdk Novice
28. juni 2009 - 23:29 #10
Super fed.. ;-)  Jamen glæder mig da til at komme igang med det. Er det nemt og lige til at sætte det op ? Har du nogle gode sites hvor man eventuelt kan snuse lidt mere til optimal udnyttelse af boksen..

Takker for info - Det er fino
Avatar billede justrace Novice
28. juni 2009 - 23:41 #11
Det er ikke ret svært at sætte op. Nej, jeg kender ikke nogen steder om det, har selv klaret det.
Avatar billede kaosdk Novice
01. juli 2009 - 20:43 #12
Hey Justrace

Spørgsmål til dig..  Der kommer sikkert mange.. hehe

Jeg har nu modtaget min NAS-server og min entertainment-box. Jeg har egentlig stille og rolig fundet ud af de forskellige muligheder på NAS-serveren.. meeeeeeen..  Jeg kan ikke få sgu ikke få min nye entertainmentboks til at se min NAS. Den vil gerne se min pcer, men hvordan får jeg den til at se NAS-serveren?

Håber du har et par gode råd.. ;-)

På forhånd tak..
Avatar billede justrace Novice
01. juli 2009 - 21:01 #13
Hej, det lyder da rigtig godt. :)

Hvad har du liggende på NAS'en?
Avatar billede kaosdk Novice
01. juli 2009 - 21:05 #14
intet endnu

Lige pt. leger jeg bare med det..
Avatar billede justrace Novice
01. juli 2009 - 21:18 #15
Det var godt, for det er også der løsningen gerne skulle ligge.

Du skriver den sagtens kunne finde dine pc'er, og det er nok nærmere det at der ligger medieindhold på dem.

Prøv at lav en mappe og læg evt. bare en enkelt mp3-fil der i. Så skal du se.
Avatar billede justrace Novice
01. juli 2009 - 21:20 #16
... det er på NAS'en mp3-filen skal lægges. :)
Avatar billede kaosdk Novice
01. juli 2009 - 21:38 #17
Jeg har skam lidt mp3'er liggende på den allerede og min pcer kan sagtens se dem.. og netgear kan se min pc - men netgear kan ikke se nas'en.. den kommer fint på internettet - Så der er hul igennem.. hmmmmmmmmmm...  ???
Avatar billede justrace Novice
01. juli 2009 - 21:55 #18
Prøv det her: Press Home, and select More > Supervisor
functions > Advanced settings > Servers and shared folders > Build network shares list.
Avatar billede kaosdk Novice
01. juli 2009 - 22:10 #19
Det virker desværre ikke..  Den vil ikke se min NAS..  Underligt
Avatar billede justrace Novice
01. juli 2009 - 22:13 #20
Måske en indstilling på NAS'en, men den skal heller ikke "se" den, den skal kun se indholdet.

Prøver lige at kigge lidt mere om det...
Avatar billede kaosdk Novice
01. juli 2009 - 22:21 #21
Jeg formulerer det måske lidt forkert. Jeg kan jo se min harddisk med navn osv. og hvilke foldere jeg har "shared" - Disse foldere skal vel også vise sig fra NAS'en. ?
Avatar billede justrace Novice
01. juli 2009 - 22:52 #22
Jo, det er rigtig nok, men mener kun den "ser" mapper/shares med indhold den kan bruge.
Den er sandsynligvis ligeglad med password og lign. mens den søger, så der er noget på netværket eller NAS'en der mangler.
Min finder eks. mapper på min linux-server som IKKE kan ses på netværket uden at have helt specielle tilladelser.
Avatar billede kaosdk Novice
01. juli 2009 - 22:59 #23
ok - Jamen jeg må lige prøve at rode lidt med det..  Jeg prøver lige lidt mere..

Tak for indsatsen.. ;-)
Avatar billede justrace Novice
01. juli 2009 - 23:25 #24
Ellers så skriver du bare igen. :)
Er her lidt endnu, ellers er der en dag i morgen.
Avatar billede kaosdk Novice
03. juli 2009 - 10:07 #25
Hej Justrace

Jeg prøver lige at lave en ny tråd med NAS og Netgear - Så jeg kan få lidt flere øjne på problematikken. Jeg kan simpelthen ikke få entertainment boksen til at se indholdet på min NAS. Uanset hvad jeg gør - Så ser den bare ikke boksen..  Underligt

Blot til info
Avatar billede kaosdk Novice
03. juli 2009 - 10:10 #26
Hej Justrace

Jeg prøver lige at lave en ny tråd med NAS og Netgear - Så jeg kan få lidt flere øjne på problematikken. Jeg kan simpelthen ikke få entertainment boksen til at se indholdet på min NAS. Uanset hvad jeg gør - Så ser den bare ikke boksen..  Underligt

Blot til info
Avatar billede justrace Novice
03. juli 2009 - 11:30 #27
Helt i orden.

Har du prøvet at oprette en public mappe på NAS'en? Altså en helt åben mappe der kan ses og bruges af alle på netværket?
Avatar billede justrace Novice
03. juli 2009 - 11:31 #28
Kører du forresten trådløst eller kabel?
Avatar billede kaosdk Novice
03. juli 2009 - 11:43 #29
Den er kablet, jeg har ikke prøvet at køre trådløs på den endnu.

Yes - Jeg har prøvet at lave en mappe der kan ses af alle, men ligelidt hjælper det. Problematikken ligger måske i at den kigger efter windows-shares og NAS-boksen kører jo linux og det betyder måske at jeg skal gøre noget andet for at se NAS-disken?
Avatar billede justrace Novice
03. juli 2009 - 12:01 #30
Det har ikke noget at sige, for min server som min boks finder fint, er en linux som den faktisk slet ikke burde kunne se noget som helst på.

Nu kender jeg ikke synology ret godt, men har en Linksys NAS200 (Bruges ikke da den larmer) en QNAP TS-409 Pro, WD My Book World II, og en Linksys NSS6000, og der er ikke nogen problemer overhovedet.

Det skulle da lige være at den ser alt for meget, så man ikke kan skjule noget for den.
Avatar billede kaosdk Novice
03. juli 2009 - 12:09 #31
Hmmm..  Ja det er sgu underligt.. Well..  Nu har jeg lige postet endnu en tråd med konkret navn på de 2 produkter jeg har købt og så håber jeg der findes en sjæl der lige har kodeordet - så det spiller ...

Jeg er helt ny på NAS området og alt begyndelse er jo som bekendt svær, men...  Jeg giver ikke op så let.. hehe
Avatar billede kaosdk Novice
04. juli 2009 - 10:44 #32
Hej igen Justrace

Kom til at tænke på..  Kan det være fordi jeg kører min NAS og min Netgear igennem min firewall/router ?..  Jeg har netop bestilt en 1Gbit switch og så binder jeg NAS og Netgear samt pcer via denne istedet..

Tror du måske det løser mit issue?

Switchen gør jo også at jeg ikke belaster firewall/router med alt trafikken.. Så performance mæssigt giver det nok også lidt. Jeg oplevede bl.a. når jeg overførte store filer fra pceren til NAS'en, så gik det fino.. ca. 10mbyte pr. second.. Men når jeg førte filen tilbage igen så var det kun med ca. 2-3 mbyte.
Avatar billede justrace Novice
04. juli 2009 - 10:52 #33
Hej
Nej det er det samme. På routeren er der en WAN-port, og vel 4 LAN-porte. De 4 LAN-porte er en switch, og firewall/router er kun mellem LAN og WAN.

Det lyder som om der er en flaskehals et eller andet sted, men om det er NAS'en eller din pc's læse/skrive hastighed er ikke til at sige. Det vil heller ikke have indflydelse på hastigheden med en ny switch.
Avatar billede kaosdk Novice
04. juli 2009 - 10:55 #34
Jamen præcis - Sådan ser jeg det faktisk også. Altså at der er en 4-ports switch og en wan-port. Jeg burde jo faktisk ikke opleve den store forskel..  Well..  En switch og alt mit andet udstyr - Jeg er jo ved at have en helt server-park.. haha    Nå, men har ikke rigtig fået nogle svar på min anden post. Jeg har også forsøgt mig på Netgear's forum, men ej heller der er der nogle eksperter der har meldt sig på banen endnu.
Avatar billede justrace Novice
04. juli 2009 - 11:08 #35
Tror ikke der er nogen forskel, men det skader jo ikke at prøve. :)

Ja der er lidt stille i dag. Hvis man kigger på ekspertens forside, kan man også se der er ret stille.

Hvis du lige sender mig en mail til mit brugernavn på begge sider af det der "A" og dk til sidst, så kan vi jo udveksle tlf.nr. og se om vi kan komme videre.
Avatar billede kaosdk Novice
04. juli 2009 - 11:25 #36
Jeg har lige prøvet at skrive til netgear support og se om de har et godt bud..  jaja.. jeg giver skam ikke op..  ;-)

Øhhh - forstod ikke lige dette : Hvis du lige sender mig en mail til mit brugernavn på begge sider af det der "A" og dk til sidst, så kan vi jo udveksle tlf.nr. og se om vi kan komme videre.

Sender lige en mail til dig med mit messenger-id - Så kan vi evt. lige den vej skrive sammen.
Avatar billede justrace Novice
04. juli 2009 - 11:56 #37
Det var for at se om det kunne løses gennem tlf.
Bruger ikke msn, facebook osv.. :)
Avatar billede kaosdk Novice
06. juli 2009 - 21:00 #38
Halløjsa

Jeg har rodet frem og tilbage med det og NU er det lykkedes. Jeg har simpelthen ikke angivet rettighederne korrekt og på en eller anden måde skrevet forkert. Entertainment systemet ser ihvertfald intet, medmindre du laver en share til NAS-boksen med brugernavn/adgangskode til de enkelte biblioteker du ønsker shared..

Men nu virker det altså og alle er glade

Tak for indsatsen for at hjælpe her.
Avatar billede yxos Nybegynder
14. juli 2009 - 11:58 #39
Jeg har lige luret lidt med fra sidelinien; se http://www.eksperten.dk/spm/878651.

Jeg har en DS-209+ (og er MEGET glad for den!) og har lagt tonsvis a musik på den, og overvejer nu EVA8000 som den dims der skal forbinde mit musikanlæg i stuen med min NAS.

Jeg har læst forskellige reviews af EVA8000, men de er allesammen fra 2007.
Én ting der slog mig var, at der et sted stod, at EVA8000 kun kunne se de nederste biblioteker.
Eksempel: Min folderstruktur på NAS'en er kunstnere først, og dernæst album. (fx. /Paul Simon/Graceland/ - Det er vist meget almindeligt).
Men hvis man har to forskellige kunstnere, som begge har lavet et album med titlen "Greatest Hits", så ser EVA8000 kun titlerne, og så må man ellers gætte sig til hvilken der er hvilken, og det er jo ikke særlig smart.

Er dette blevet rettet siden det review blev skrevet i 2007?
Avatar billede kaosdk Novice
14. juli 2009 - 23:59 #40
Hejsa Yxos

Jeg har som du kan se i denne tråd en EVA9150 - Den seneste fra Netgear. Jeg havde lidt opstartsproblemer med den, men det skyldes simpelthen at jeg simpelthen ikke havde sat det korrekt op. Nu virker det og jeg er fuldt ud tilfreds. Jeg har ikke prøvet det problem du omtaler med "Greatest Hits" problematikken .. Jeg må prøve at teste det og give dig en melding retur.

Måske justrace kan give en melding på EVA8000
Avatar billede yxos Nybegynder
15. juli 2009 - 07:51 #41
Såvidt jeg forstod var de ens; blot har din harddisk, og det har 8000 ikke.
Jeg ser frem til at høre mere om "greatest hits" problematikken
Avatar billede kaosdk Novice
15. juli 2009 - 12:11 #42
Ikke helt..  9150 har :

wireless N, 500GB hard disk (til buffering af det den henter fra NAS - Det vil sige at du aldrig vil opleve hop m.v. grundet dette...  og så kan den håntere visning af 1080p (Fuld HD) da den har noget større motor til dettte...

Så den kan lidt mere end 8000..

Jeg skal lade dig vide, når jeg har testet "Greatest Hits" issued.. ;-)
Avatar billede justrace Novice
17. juli 2009 - 11:36 #43
Hej, har været lidt fraværende. :)

9150 har rigtig nok 802.11n og harddisk, men ellers kan de det samme, og 8000 kan skam også vise 1080P.

Med hensyn til "hop", så har jeg lige prøvet at streame den samme film, og det er vel at mærke en ikke-rippet dvd, altså en direkte overført dvd, på 2 TV med 2 EVA8000'er, og der er ikke "lag" overhovedet, og filmene er vist med 5 min. forskel på hvor i filmen der vises.

Med hensyn til "Greatest Hits" kan det godt lade sig gøre at løse problemet, omend det nok kræver lidt arbejde hvis man allerede har lavet sit bibliotek.

Men med "Folder browsing" slået til, kan det nu sagtens lade sig gøre da der så øverst står "stien" med oplysninger hvor man er.
Avatar billede justrace Novice
28. marts 2010 - 17:05 #44
Hej.

Der er i fredags blevet frigivet ny firmware til din EVA: http://www.mydigitalentertainer.com/download/13599/EVA-9150-Firmware-Update-EU/

Den skulle understøtte win7. :)