Avatar billede kjerum Nybegynder
25. juni 2009 - 11:27 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Fuld udbytte af 100mbit fiber

Hej,

I kraft af, at jeg flytter til et hus med etableret fiber forbindelse, er jeg blevet klar over, at min nuværende zyxel router formentlig ikke kan levere fuldt wan udbytte. I den forbindelse har jeg kigget på mange andre konstallationer.

Jeg er kommet frem til, at jeg formentlig vil benytte en HP ProCurve Switch 1800-8G, som er managed. Efter den vil jeg smide evt. en router og et par ap's.

Link til switchen http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/sm/WF06b/12883-12883-3445275-3445282-3445282-3231819-3231825.html?jumpid=oc_R1002_DKDAC-001_ProCurve%201800-8G%20Switch&lang=da&cc=dk

Nu kommer spørgsmålene:

1. Vil en HP ProCurve Switch 1800-8G, gå ind og blive accepteret fra min ISP ligesom en router ville have blevet det? eller vil der komme konflikter pga af fx mac adresser når udstyret sluttes til switchen?

2. Vil den nævnte switch levere varen fra WAN til LAN?

3. Vil der evt være andre bud på en god stabil løsning i samme prisklasse?

Afslutningsvis kan jeg fortælle at fiberen er leveret af Seas-NVE og at ISP er Jay net.

På forhånd rigtig mange tak!
Avatar billede sameaim Nybegynder
25. juni 2009 - 22:01 #1
1.
Hvad forventer du helt præcist at opnå ved at sætte en switch foran routeren?
Du vil intet opnå, med mindre du har flere IP adresser fra din ISP :)

2.
Ja.

3.
Nu kender jeg ikke til andre routere, end cisco, i den klasse - så der kan jeg ikke hjælpe - med mindre du selvfølglig er interreseret, så ville det være min. en 3700/2800 series du skal have fat i.
Men ellers, så ville en rimlig pc (med fx. pfsense) nok godt kunne klare det :)
Avatar billede kjerum Nybegynder
26. juni 2009 - 00:02 #2
Som jeg har forsået det, så skulle jeg have set mig om efter en layer3 switch og så evt droppe routeren bag den...

Jeg vil lede lidt videre men jeg holder tråden åben hvis der er nogle der skulle have en genial ide til at løse det.

Nb. Jeg så helst en router eller switch at sætte en maskine op er lidt overkill...
Avatar billede sameaim Nybegynder
26. juni 2009 - 07:57 #3
Hvorfor vil du sætte en switch/layer3-switch op?
Hvad ønsker du at opnå?

Hvis du ikke har flere ip-adresser, så kan du IKKE sætte en layer3-switch op - det kræver en række routed subnets 'bag' din layer3-switch, hvilket typisk ikke leveres på andet end erhvervsforbindelser.

Hvis du kun har en dynamisk/statisk ip-adresse, så bliver du nød til at fortage NAT hvis du har mere end en enhed på - det kræver en router, en alm. layer3-switch kan ikke NAT.
Hvis du derimod får en række dynamiske ip-adresser, så behøver du ikke at fortage NAT men blot tilslutte en switch til ISP udstyret - men hver opmærksom på at du kun kan have det antal enheder på, som du har ip-adresser til! :)
Avatar billede kjerum Nybegynder
28. juni 2009 - 23:27 #4
Jeg var tidligere blevet forklaret at en layer 3 switch kunne administere routing.

Jeg har imidlertidigt løst det ved at købe en router, som kunne håndtere 100mbit på wan siden. Efter den planlægger jeg at smide en HP procurve gigabit switch til lokal nettet :)

Tak for feedbacken.