Avatar billede sjoran Nybegynder
24. juni 2009 - 16:29 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Compact and Repair

Normalt når jeg laver en compact and repair af mine databaser, så gør Access det på den database jeg har åben. Men nu er Access pludselig begyndt at danne en ny database hver gang jeg prøver. Den nye database får navnet db1 eller db2 osv, og der sker ingen ændringer i den database jeg har åben. Nogen der ved hvad der er sket med mine settings siden den gør sådan? Jeg har ikke selv pillet.
Avatar billede terry Ekspert
24. juni 2009 - 17:23 #1
how are you compact/repairing?
Avatar billede fdata Forsker
24. juni 2009 - 18:49 #2
Når Access compacter, komprimerer den den kørende base over i en ny. Herefter sletter den originalen og omdøber den nye.
I din situation ser det ud som om, der er problemer med at dræbe den kørende base, og derfor overlever de komprimerede kopier. Det er også derfor, du ikke kan konstatere ændringer i den base, der er åben.
Jeg ville tjekke, om der skulle være en forklaring på, hvorfor originalen ikke kan fjernes.
Er der andre brugere inde mens du komprimerer? Evt. fjeropkoblede brugere?
Avatar billede terry Ekspert
24. juni 2009 - 19:52 #3
Hi fdata

In your answer you write
"Er der andre brugere inde mens du komprimerer? Evt. fjeropkoblede brugere? "

If this was the case then I dont think its possible to run compact/repair.

Your right in saying that a copy of the original db is made whereafter the original is deleted. But if an error occurs making a copy of th eoriginla then what happens?

I think the problem is there is a problem making the copy.

sjoran try this:
Open Access (NOT the access dB you are havinbg problems with) and create a new dB.

Import the the dB you are trying to compact/repair into the new dB.

Do you get an error?
Avatar billede sjoran Nybegynder
25. juni 2009 - 09:01 #4
Jeg laver compact and repair via Access egen funktion under Tools => database utilities.

Jeg får ingen fejl når jeg prøver at compacte, men den får ikke dræbt den gamle og omdøbt den nye. Det der sker er at den danner en ny komprímeret kopi som den kalder db1 og når den er færdig med at komprimere så lukker den databasen ned og åbner den igen. Og når jeg så klikker på Open, så åbner jeg den gamle i ukomprimeret form.

Jeg har prøvet at danne en helt ny db på netværksdrevet hvor databaserne ligger og her opstår samme fejl. Men når jeg prøver at kopiere en af databaserne over på c:\ drevet, så fungerer det som det skal.

Så det er kun på netværksdrev at det ikke virker efter hensigten.
Avatar billede terry Ekspert
25. juni 2009 - 09:15 #5
"Jeg har prøvet at danne en helt ny db på netværksdrevet hvor databaserne ligger og her opstår samme fejl"

Do you mean that if you try creating a new dB (empty) on a network drive then you end up with two databases where you started with none (0)?

And one of them is opened in Access?
Avatar billede terry Ekspert
25. juni 2009 - 09:20 #6
It sounds as though the permissions on the network drive are wrong. You need read/write/delete
Avatar billede terry Ekspert
25. juni 2009 - 09:22 #7
and create
Avatar billede sjoran Nybegynder
25. juni 2009 - 09:27 #8
Ja jeg danner en ny tom database test.mdb, med en simpel tabel på 6 records. Og efter compact har jeg 2 databaser der er ens bortset fra navnet og størrelsen. Og test.mdb er åben og db1.mdb er kopien.

Jeg tror også det skyldes permissions på netværket. Jeg prøver at kontakte IT afdelingen.
Avatar billede sjoran Nybegynder
12. august 2009 - 10:00 #9
Hej Terry,

Nu har jeg langt om længe fået det løst. Det var en forkert rettighedsindstilling på netværket.

Vil du ligge et svar og så giver jeg point.
Avatar billede terry Ekspert
12. august 2009 - 13:33 #10
Godt du har fået det løst.
Avatar billede terry Ekspert
12. august 2009 - 13:53 #11
tak