Avatar billede concillado Nybegynder
17. juni 2009 - 20:29 Der er 10 kommentarer

4 Gb fysiske RAM vises som 3 Gb Ram i Windows XP ?

Jeg har en Dell Dimension 8400 (m. Windows XP, Home Edition, vers. 2002, Service Pack 3), som jeg netop har købt 4 x 1 Gb RAM til, efter vejledning fra Dell selv, som værende det maksimale min PC kan køre med af fysiske RAM-blokke.

Min undren går på at jeg via BIOS + programmet "cpuz" godt kan se de 4 x 1 Gb RAM, men når jeg kigger inde i "Windows Jobliste" under fanebladet "Ydeevne", så står "Fysisk hukommelse (K)" kun til at være samlet 3.143.772 (hvilket er ca. 3 Gb RAM).

Hvad er forklaringen?

mvh
Ramon
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
17. juni 2009 - 20:38 #1
Windows xp 32 bit kan kun se op til 3Gb ram - det har noget med det binære talsystem at gøre - tager du 2 op i 32, og dividere det helt op til Mb - vil du få omkring 4000 - altså hvad der svare til 4gb, men! da den ikke overstiger 4096 hvilket er hvad 4 gb ram svare til i mb, kan den kun se op til 3000Mb - nogle kan så åbenbart se 3,5 men det er lidt forskelligt - da du også har ram på dit grafikkort den skal ind og se på, køber du så en windwos 64 bit kan den se meget mere..
Avatar billede maniactor Nybegynder
17. juni 2009 - 20:39 #2
Hvis det er et 32 bit system, skyldes det at disse kun kan køre med/håndtere 3GB RAM, så vidt jeg har forstået.

http://www.vistaclues.com/reader-question-maximum-memory-in-32-bit-windows-vista/
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juni 2009 - 20:44 #3
32 bit Windows i desktop udgaver (XP, Vista) kan kun understoette 4 GB fysisk address space.

Det betyder at de kan understoette i RAM:

4 GB - et multipla af 256 MB som bruges af PCI og PCIe - lidt smaating

Det ender typisk med noget omkring 2.8-3.5 GB.
Avatar billede concillado Nybegynder
17. juni 2009 - 20:59 #4
hej allesammen

mange tak for jeres hurtige og præcise svar.

Har jeg forstået det korrekt, at selvom jeg ikke kan se de 4 gb RAM i Jobliste, så har min PC stadig mere glæde af 4 end 3 gb RAM, når mine programmer/spil begynder at bruge RAMene's spidsbelastning?

Mere så jeg ikke har spildt penge på den fjerde 1 gb RAM-blok!
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juni 2009 - 21:13 #5
Du bruger ikke de sidste 1 GB der ikke kan ses.

Men jeg antager at det er dual channel RAM og saa har du alligevel nytte af at have den ekstra blok.

Og de ville kunne udnyttes med et 64 bit styre system eller med 32 bit windows i server udgave (2003 og 2008) eller en Linux.
Avatar billede AndersHelp Nybegynder
17. juni 2009 - 21:16 #6
Du kan roligt regne med at den sidste gigabyte er spildt. Men med de rampriser, så er det jo ikke voldsomt mange penge. ;-) Nyd bare de 3GB. Det kan også mærkes i forhold til mindre - og så køb en 64bit processor + styresystem næste gang og smid en ordentlig røvfuld ram i som kompensation.
Avatar billede dragonknight Juniormester
17. juni 2009 - 22:11 #7
Avatar billede concillado Nybegynder
18. juni 2009 - 10:57 #8
Hej alle

Tak for jeres input.

Efter også at have talt med Dell's support-afdeling, så hælder jeg mest til arne_v's svar, som værende det mest korrekte.

Jeg har rigtignok dual channel RAM i mit system, og der er derfor alligevel en forskel på hhv. 3 og 4 gb RAM i min PC. 4 gb RAM er stadigvæk en fordel (og den sidste ram er derfor IKKE spildt), selvom Windows XP (min udgave) kun viser og udnytter ca. 3,2 gb RAM, pga. dual channel-funktionen i RAM'ene.

Men mange tak igen for jeres hurtige tilbagemeldinger og henvisninger. Det er sgu fedt at kunne få svar så hurtigt af ægte IT-entusiaster!  :-)

mvh
Ramon
Avatar billede ksoren Nybegynder
18. juni 2009 - 15:20 #9
Ud over xp, så har du også en begrænsning i dit chipset. Så ikke engang arne's alternativer kan afhjælpe problemet.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juni 2009 - 21:02 #10
Det er korrekt. Men udfra beskrivelsen af problemet kan den situation vist udelukkes.