Avatar billede sympotonic Nybegynder
17. juni 2009 - 10:34 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Bærbar i en bil

Hej Eksperter,

Jeg sidder og har problemer med en bærbar i min bil. Den sluger en del strøm går jeg ud fra. Jeg er kørende tekniker inde i københavn, og vi har som nævnt bærbar i bilen. Det er tit vi er inde på opgaver, men "glemmer", at slukke for den, så den faktisk sidder til strøm konstant, og tapper en del af batteriet, inden den lige pludselig slukker.

Hvad skal jeg bruge for at forhindre dette? Skal jeg bruge en kondensator, som man bruger til stereo anlæg, eller skal jeg bruge et ekstra batteri, og i såfald hvordan skal det kobles sammen, for at min bærbar ikke løber tør for strøm.

Meningen er at jeg skal have min bærbar tændt 8-10 timer i træk i min bil uden at den står tændt.

Håber nogen har kendskab til dette, og evt. har et løsningsforslag?
Avatar billede michael_stim Ekspert
17. juni 2009 - 10:41 #1
Køb en oplader du kan sætte i cigarettænderen.
Avatar billede michael_stim Ekspert
17. juni 2009 - 10:42 #2
Glem det. Så lige at bilen ikke skulle være igang. Et ekstra batteri er nok løsningen. Helst et med mange celler (12 eller lignende).
Avatar billede michael_stim Ekspert
17. juni 2009 - 10:44 #3
Du kan jo også indstille at PC'en skal slukke efter et antal minutter den ikke er aktiv.
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
17. juni 2009 - 10:58 #4
ud over ekstra batteri.
Det ville vel være dejligt at lade når der køres. Til det formål har jeg et kabel med spændingsovervågning, der simpelthen afbryder når spændingen falder. (købt hos FDM)

De er lettest og billigst at købe
Avatar billede Hullus Praktikant
17. juni 2009 - 11:08 #5
Hej
Er der nogen grund til at den skal være tændt hele tiden? kan den ikke gå i dvale, det plejer jeg at bruge, så er den klar når jeg skal bruge den meget hurtigt.
Der er mange forskellige slags strømprofiler, prøv evt. at lege med dem.
Når jeg så kører så får den strøm, så den bliver ladet op.
Avatar billede snowball Novice
17. juni 2009 - 11:18 #6
sympotonic: Undlad venligst at oprette det samme spørgsmål flere gange. Jeg har lukket det spørgsmål du netop har oprettet om samme emne.
Avatar billede sympotonic Nybegynder
17. juni 2009 - 12:30 #7
Dobbelttråd - beklager jeg. men kunne ikke se mit emne var oprettet, så troede der var sket en fejl.

Angående min pc, kan den ikke gå i dvale, jeg sidder med et online service styrings program, som helst ikke må lukke ned. Det der tit sker, er at mit oister/3g modem lukker ned og derefter computeren. Så sker der en masse fejl i mit service program.

Derfor er det vigtigt for mig at have strøm hele tiden. Og strømmen skal selvfølgelig genoplade når bilen køre.

Vil det værre rigtigt, at sætte et ekstra 12celler 12v batteri i bilen, med en batterivagt foran, så spændingen ikke falder helt, så bilen ikke kan starte.

Hvordan skal jeg koble det ekstra batteri til i bilen. skal jeg bare sætte det ind parrelelt med det som er der nu?
Avatar billede thov Forsker
17. juni 2009 - 14:59 #8
Bilbatterier (Blyakkumulatorer) er 6-cellede (2,2V pr. celle).
Det ekstra batteri skal bare parallelkobles med det eksisterende.

Computeren (med converter) som bare er efterladt tændt, trækker ca. 1,5A, så et standard 44Ah batteri kan sikkert forlænge 'oppetiden' mindst 20 timer.

I sejlbåde sætter man en diode mellem de to batterier, for at sikre mod, at lanterner og belysning tømmer alt, så motoren ikke kan starte.
På land er den sikkerhed ikke så kritisk :-)
Avatar billede sympotonic Nybegynder
18. juni 2009 - 08:47 #9
Hej thov, den skal jeg lige have lidt mere uddybet. Hvis det lykkedes det her, har vi nemlig 8 biler i firmaet det skal gøres i. jeg har bare sagt jeg ville undersøge hvad der skulle til for at det kunne blive stabilt.

Deres biler er i dag Opel Vivaro. Og det de skal have tilsluttet er en bærbar som skal stå tændt alle timer de er på arbejde, alt mellem 8-12 timer dagligt. Når de afslutter deres dag, slukker de computeren i bilen der. Yderligere skal de have en lille gps sender siddende, så det er muligt at følge bilerne på et danmarkskort, med service opgaver nærliggende, skide smart, den trækker dog meget meget lidt. så derfor skal vi bare fokusere på bærbaren :)

Men alt andet lige, kan vi tage det helt slavisk hvad skal jeg bruge?

1. Bil med eget batteri
2. Ekstra batteri "parralelkobles", med bilens eget batteri. Og det ekstra batteri skal værre et 6-cellede 2,2Vpr celle blyakkumulatorer, 44ah batteri?
3. En batterivagt fra det ekstra batteri hen til bærbarens udtag
4. bærbaren tilsluttet.

Er det alt det som skal til? er virkelig ikke god til alt det med bil og el at gøre, sidder og laver hjemmesider normalt hehe, så er en lidt anden verden. Håber i kan forklare det for dummies, til mig :)
Avatar billede sympotonic Nybegynder
18. juni 2009 - 08:49 #10
skal lige siges at de idag har en 12v-230v converter i deres biler til bærbaren :)
Avatar billede sympotonic Nybegynder
18. juni 2009 - 09:03 #11
Avatar billede sympotonic Nybegynder
18. juni 2009 - 09:08 #12
og hvor lang tid vil der gå, før den evt. ville falde til under 12V, altså f.eks 11,5 - 10,5 - 10,0 - 8,00 osv. er det første lige til sidst. eller vil spændingen falde langsomt hele tiden?
Avatar billede thov Forsker
18. juni 2009 - 15:08 #13
Man benytter 20 timer som nominel afladetid, for kapaciteten varierer med belastningen - det skal nemlig ikke være for nemt - desuden spiller temperaturen ind, og det forbehold, at blyakku'er helst ikke må aflades mere end 75%

Det viste 60Ah batteri vil, helt sikkert, kunne holde omformere + computer kørende i 12-14 timer, uden at den samlede batterikapacitet vil komme under det køretøjet havde i forvejen.

Som bonus, vil der med garanti aldrig opstå startbesvær om vinteren - der vil være rigeligt med strøm :-)

Hvis computeren er det eneste 220V apparat, er det 'dobbeltkonfekt', først at opformere 12VDC til 220VAC, for bagefter at drosle ned til 18VDC - der ryger nemt 10 - 20% af det samlede strømforbrug.
Universalomformere fra 12VDC til bærbare computeres 16-20V vil spare strøm, og så er de billige. Jeg gav 149kr. i ALDI :-)
Avatar billede sympotonic Nybegynder
19. juni 2009 - 08:08 #14
Det super thov, kan du smide et svar, så jeg kan acceptere det :) vi installere i alle vores 8 biler i næste uge, bliver spændende at følge med i :)

Er der nogen forholdsregler med når jeg sætter batteriet i paralelt, hvor langt og hvor tykke de strømkabler skal værre? jeg ville jo gerne sætte det ekstra batteri omme bag i deres varevogn. men må man ikke det så langt væk fra det andet?
Avatar billede thov Forsker
19. juni 2009 - 08:58 #15
Hvor det ekstra batteri placeres, er relativt ligegyldigt. Er det udgaven fra thansen, må det ikke lukkes inde, for det afgiver Ilt og Brint som kan eksplodere.
Fastspændt, frit bag i en varevogn, er helt fint.

Hvor tykke kabler ? Tjaa.. Helt så tykt som kablet fra pluspolen til startmotoren, behøver det ikke at være, men ellers så tykt som muligt.
Minus, som bare have skal gå til karosseriet det nærmeste sted, må også gerne have en vis tykkelse.
Avatar billede sympotonic Nybegynder
23. juni 2009 - 09:18 #16
Det bare super thov.

Kan den normale ladegenerator sagtens køre begge batterier?
Avatar billede thov Forsker
23. juni 2009 - 10:47 #17
Generatoren er ok - den akal bare arbejde en anelse mere.

Det er kun i politiets patruljevogne, at generatoren udskiftes til en større. Der er nemlig så meget strømkrævende isenkram ombord, at ladelampen ellers vil lyse, når hele 'kinoorglet' spiller.