Avatar billede Zekiho Nybegynder
17. juni 2009 - 01:53 Der er 9 kommentarer

Hvad skal jeg kigge efter når jeg skal have en god gamer skærm?

Hej allesammen.

Jeg vil rigtig gerne have en ny skærm til min computer.

Men jeg ved ikke hvad jeg skal kigge efter?
nogen der kan fortælle mig det?

Lidt info : har 8600GT grafik kort
2 GB ram
4GB processor

/zekiho
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
17. juni 2009 - 11:21 #1
Opløsning på: 1680/1050 (på en 22")
Opdateringstid på: 2ms (eller mindre)
Hz på: 60hz (helst 75hz eller mere)
Contrast på: 1:5000 (eller større)

Det er i hvert fald nogle ret basale krav der er til at overkomme...
Avatar billede killer_bee Nybegynder
17. juni 2009 - 15:51 #2
kig også her:
http://www.tomshardware.com/news/Samsung-Monitor-3D-GeForce,6780.html

det er vist det nyeste skrig for gamers ..
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. juni 2009 - 21:20 #3
God opløsning
God kontrast
Dette er dem du kan bruge til noget.

Hz har intet at sige med mindre du vil have en CRT skærm!

Opdateringshastigheden kan heller ikke bruges til noget da der ikke er en målestandard for dette. Det eneste du kan være sikker på er at  div. producenter ALTID måler den tid det hurtigste farveskift laves - dette er typisk grå til grå.

Når du bestemmer dig for en skærm skal du se den i brug først.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
18. juni 2009 - 08:17 #4
Hz er desværre vigtige, da en skærm der trækker 100hz laver et mere roligt billede end en med 60hz.
Opdateringstiden er som regel angivet i 2ms i grå til grå, hvilket er det hurtigste skift. MEN finder man en skærm der hedder 5ms eller 8ms vil man rent faktisk kunne mærke forskel!
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. juni 2009 - 20:27 #5
nder man en skærm der hedder 5ms eller 8ms vil man rent faktisk kunne mærke forskel!

Ikke sikkert, for det kan være den pågældende producent opgiver ms i et mix af skift mellem farver.

Og nej Hz er ikke vigtige når vi snakker gamer TFT skærme.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
18. juni 2009 - 21:13 #6
jo, for kører du 120 hz kan du vælge mellem flere forskellige antal FPS end med 60hz...

Kører du f.eks. 120 fps ud fra dit spil til en 60hz skærm får du ikke en bedre oplevelse end 60fps....

og dem der opgiver 5 og 8ms i farver er som regel også dem der opgiver BÅDE grå-grå og farve-farve...
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. juni 2009 - 22:54 #7
Ok - så vil jeg gerne have du forklarer hvorfor det er vigtigt med mange fps :)

(P.s jeg kender svaret)

P.p.s Husk på der er forskel på TFT Hz og CRT Hz - folk blander disse sammen konstant - har intet med mit spørgsmål at gøre :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. juni 2009 - 22:56 #8
+ hvornår en skærm skal have en høj Hz og til hvilket brug.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
19. juni 2009 - 09:12 #9
TFT hz er hvor ofte en TFT skærm modtager et billede fra grafikkortet. Og derfor min pointe - kan grafikkortet producere 120 fps, men skærmen kun modtage med 60hz, så bruger du kun halvdelen af kapaciteten, og har derfor overvurderet dit behov.

Og jo flere fps man kan producere jo mere flydende vil et billede være...

Læs her omkring hz:
http://en.wikipedia.org/wiki/Refresh_rate