Avatar billede tillebeck Nybegynder
16. juni 2009 - 22:25 Der er 12 kommentarer

købe SNMP monitorering af routere/switche

Har indtil for nylig brugt Cacti.net installeret på egen server til at checke nogle routere og switche for brug af båndbredde via SNMP.

Jeg vil hellere købe det ude i byen. Hvor kan I anbefale at købe en tilsvarende service?

SNMP monitorering
Ønske er monitorering af trafik på nogle få routere samt for alle porte på ca. 10 switche, så jeg kan se hvor meget de enkelte porte trækker af båndbredde.

Ping monitorering
Meget gerne også en statistik for pakketab til routerne. Der bruger jeg pt. en slags ping monitor, og altså ikke Cacti

Hilsen Anders
Avatar billede justrace Novice
16. juni 2009 - 23:20 #1
Tror du skal kigge forbi http://www.solarwinds.com. De har helt sikkert en løsning.
Avatar billede tillebeck Nybegynder
17. juni 2009 - 12:22 #2
Det ser ikke ud til, at de tilbyder en hosted løsning. Eller tager jeg fejl?

Andre bud på en monitorering tilbudt som en service?
(altså så jeg ikke skal have det kørende på min klient el. server)

hilsen Anders
Avatar billede tillebeck Nybegynder
17. juni 2009 - 12:23 #3
Ja, jeg skulle måske pointere, at jeg ikke tænker på "service" som noget der starter automatisk op i windows, når jeg starter min computer, men en servise, som jeg køber af nogen, som tilbyder at monitorere for mig.
Avatar billede sameaim Nybegynder
17. juni 2009 - 17:23 #4
Umiddelbart tror jeg at du får en smule svært ved at finde det du leder efter, plus at du får en række nye problemstillinger - fx. i tilfælde af at forbindelsen mellem dig og service udbyderen går ned?

Nu spørger jeg, og du behøver selvfølgelig ikke at svare - men hvad er grunden til at du ikke ønsker at have denne service 'lokalt'?
Umiddelbart kan jeg ikke se problemet i have en lille maskine stående til overvågning, det kræver jo stortset ingen CPU eller RAM og begrænset vedligeholdelse.
Avatar billede justrace Novice
17. juni 2009 - 17:56 #5
... og prisen på den slags service er helt sikkert ikke for alm. mennesker. Men det skal jo stadig køres noget på server, switch og router, samt alt det midt mellem.
Avatar billede tillebeck Nybegynder
18. juni 2009 - 10:02 #6
Tak for svarene :-)

Sameaim:
- Jeg overvåger nogle routere og switche placeret hos vores kunder. Bare som støtte til evt. fejlfinding, ikke til hardcore netværksoptimering. Hverken lokation for monitorering el. oppetid er kritisk. Ellers god pointe.
- Jeg vil gerne undgå vores egen boks, da alt vores hosting efterhånden er flyttet til eksterne, og denne boks i dette fald vil være det eneste, som vi kommer til at have inhouse. Det kræver næsten intet at foretage monitorering, men jeg skal så også holde liv i et komplet setup med fast ip, router med DMZ, server til monitorering og backup af monitoreringsserveren. Servernedbrud, skift af adresse, sikkerhedsopdateringer af server osv. osv. kommer estimeres i snit til at tage 1-5 timer pr. måned, som jeg kunne bruge på andet arbejdet.

Justrace:
- Pt. bruger jeg blot SNMP, hvilket alle erhversprodukter understøtter, og har ikke brug for rapporter, som strækker sig ud over alm., SNMP. Dvs. der skal ikke installers noget på hverken routere el. switche. Alt software kører på boksen som varetager monitorering. SNMP er rigtigt smart i denne henseende.
- Mht. pris, så er der flere gratis værktøjer til at varetage en sådan monitorering. Jeg bruger Cacti (cacti.net), men Zenoss (zenoss.com) kan også anvendes frit. Egentligt havde jeg regnet med, at finde en billig webudbyder, som havde smækket sådan et gratisprodukt på en server og solgt servicen for kr. 100,- pr. mdr. el. noget i den stil. Det tager 1 time at sætte op, og yderligere 15 minutter pr. enhed, som skal tilsuttes. Derefter skal man intet foretage sig mere andet end alm. serverdrift.

Jeg skal måske lige sige, at man selv kan installere Cacti og Zenoss på et VPS (linux), hvis man har sådan et. Vi har VPS i USA men pga. pakketab, responstider og nedetid, så ville jeg hellere placere det i DK, da det giver pænere grafer set over tid ;-) Men indtil videre kører jeg en enkelt boks videre. Er det helt umuligt at finde en udbyder af denne service, så flytter jeg det til et VPS i stedet.

Hilsen Anders
Avatar billede justrace Novice
18. juni 2009 - 11:13 #7
Så er jeg mere med. Ved ikke om det er noget der passer helt, men der er en her: http://www.snmplink.org/

Men for at forstå det helt ret, vil du så også outsource selve den "manuelle" overvågning?
Avatar billede sameaim Nybegynder
18. juni 2009 - 11:33 #8
Problemet med denne type service, som jeg ser det, er at det kræver en række offentlige ip-adresser hos hver kunde, eller en form for VPN - som så igen giver problemer mht. duplikering af subnets, og sikkerhed mellem udbyder og kunde(r).
Alternativt vil man kunne løse det med noget NAT, som næppe er best practice! :)

Udover det, så ville jeg personligt heller ikke have det særligt godt, med at lade ukrypteret SNMP trafik gå igennem internettet - ikke alle enheder understøtter SNMPv3 :)
Avatar billede tillebeck Nybegynder
03. juli 2009 - 11:49 #9
http://www.snmplink.org/ - ok, der var der i hvert tilfælde nogle links ;-)

Jeg har sat den gamle monitorering op igen på en lille kasseret server, der brummer ovre i hjørnet (cacti.net).

Vi får snart et VPS på en MS-server! Har næsten ingen erfaring med MS-servere, men mon ikke der findes noget fint .net monitoreringssoftware et eller andet sted. Jeg kigger på det om et par måneder. Finder jeg noget, som jeg bliver glad for skal jeg nok skrive det her.

tak for feedback
Avatar billede justrace Novice
03. juli 2009 - 11:55 #10
Jamen du behøver ikke lede længere efter netmonitoreringssoftware end til du har klikket på dette link:  http://www.solarwinds.com/indexb.aspx

Det er det samme som i mit første indlæg. :)
Avatar billede tillebeck Nybegynder
03. juli 2009 - 12:13 #11
Ja, tak for det. jeg har set på den, og hentet den. Den er blevet aktuel igen, hvor jeg har opgivet at finde en hosted løsning.
Avatar billede justrace Novice
03. juli 2009 - 17:05 #12
Ja de laver jo rigtig mange gode netværksværktøjer.