Avatar billede maj006 Nybegynder
10. juni 2009 - 13:30 Der er 19 kommentarer

Hastighed på NAS

Det er tilsyneladende lykkedes mig at købe en forkert NAS...

Jeg havde set på Synology DS-109 og troede jeg købte denne. Nu har jeg opdaget at den jeg har købt er en Synology DS-109j hvor CPU er en hel del langsommere (266 mhz mod 1,2 ghz).

Jeg har en hel del performance problemer...

Jeg har sat en Logitech Squeeze til og hevet al min musik over på disken og forsøgt at køre musikken herfra. Dette har givet et katastrofalt resultat hvor man skal vente ca. 2 minutter på at den loader kunstnere m.m. og dermed er systemet praktisk talt ubrugeligt.

Når man browser gennem sine billeder så er der ca. 6-7 sekunders ventetid mellem hvert billede - hvilket jeg også vil mene gør dette til en ubrugelig funktion!

Nu er mit spørgsmål så (for ikke at begå samme fejl igen) om en Synology DS-109 (med 1,2 ghz CPU) vil kunne benyttes til de formål som jeg ønsker, eller om jeg skal op og have fat i en endnu dyrere model, eller om det evt. er min opsætning af netværket der gør at det hele kører langsomt...?
Avatar billede justrace Novice
10. juni 2009 - 13:42 #1
Selvom der både er en gevaldig prisforskel, og nok odså lidt prfomance, burde det ikke gøre så stor forskel.

Ved heller ikke om den squeezebox er det optimale, men burde jo kunne klare opgaven.

Nu kan vi jo ikke se hvordan du har sat dit netværk op, så det bliver ret svært at gennemskue. :)
Avatar billede maj006 Nybegynder
10. juni 2009 - 17:19 #2
Mange tak for input.

Så du vil umiddelbart mene at jeg ikke vil opleve nogen forskel ved at købe den dyrere model?

Hvis det er tilfældet, så er der jo formodentlig noget i vejen med min opsætning, jf. at det ikke kun er Squeeze der kører langsomt men også browsing af billeder på disken...
Avatar billede justrace Novice
10. juni 2009 - 17:21 #3
Hvor i verden er du fra?

Et eller ander er der galt, for det burde køre en hel del bedre.

Hvordan er dit netværk sat sammen?
Avatar billede maj006 Nybegynder
10. juni 2009 - 17:37 #4
Bor i København.

Har nu fundet i et andet forum en der skriver at Squeezecenter skal bruge minimum 128 MB RAM for at køre.

Min DS-109j har 32 MB så det er jo formodentlig en del af forklaringen...

Så er spørgsmålet jo så om det også er de 32 MB der gør fotokigningen umulig...
Avatar billede justrace Novice
10. juni 2009 - 17:48 #5
Nåh, det er noget software du hælder ind i NAS'en?
Avatar billede maj006 Nybegynder
10. juni 2009 - 18:04 #6
Ja Squeeze er et lille program der kører som "package" på selve NAS'en, men det forklarer stadig ikke problemet med billederne...
Avatar billede justrace Novice
10. juni 2009 - 18:09 #7
Hvorfor forklarer det ikke det med billederne? Den software æder nok alt kraft i den NAS. Kan nu heller ikke helt se fidusen i det, men det er jo en smagssag.

Jeg ville bare have mediefiler på NAS'en, og så en mediaplayer sat til tv og anlæg.
Avatar billede maj006 Nybegynder
10. juni 2009 - 18:16 #8
Ah ja, har faktisk ikke skrevet, at selvom jeg stopper for Squeeze så det ikke kører, så kører billederne stadig med stor forsinkelse...

Smagssagen ligger i at nu har jeg ofret et par tusinde på en Squeeze fordi jeg havde en forventning om at det ville virke, så ville være ked af at skulle hen og investere i en ny medieafspiller :)

Har du et råd til hvilken medieafspiller det i så fald skulle være, hvis man fik sig selv overbevist om at finde dankortet frem på ny?
Avatar billede justrace Novice
10. juni 2009 - 18:27 #9
Ok, nu må jeg se om jeg kan følge med. Altså der er lagt sofware på NAS'en, og du har også en squeezebox?
Avatar billede maj006 Nybegynder
10. juni 2009 - 18:41 #10
Squeezekonceptet består af en remote med skærm, en modtager og et stykke software.

Softwaren installerer man på den computer / NAS hvor musikken ligger og tilknytter i softwaren hvilken musik som Squeeze skal tilgå.

Modtageren sætter du til dit anlæg med kabel og giver den tilladelse til at forbinde til dit trådløse net.

Remoten forbinder ligeledes til det trådløse netværk hvor den finder alle de enheder som har softwaren installeret.

Med remoten vælger man hvilken enhed man vil bruge som musikkilde, og man får så en oversigt over den musik der er til rådighed på kilden. Herefter vælger man den musik man vil høre og remoten "henter" så musiknummeret fra kilden og smider det over i modtageren der afspiller det via anlægget.

Det er i valget af musik og oplistningen af musikken at Squeeze tilsyneladende hiver al kraft ud af NAS'en hvor jeg har softwaren installeret. Når først man har kæmpet sig gennem valg af musik så spiller musikken helt glidende...

Men selvom jeg slår Squeeze-softwaren fra på NAS'en så hiver den stadig kraftigt efter vejret når man f.eks. i Vista vil se de billeder der ligger på NAS'en og skifter billeder...
Avatar billede justrace Novice
10. juni 2009 - 18:43 #11
Kræver en Squeeze at der bliver installeret software på NAS'en?

Hvad er det helt præcist for en box du har? Altså ikke NAS men squeesebox.
Avatar billede maj006 Nybegynder
10. juni 2009 - 18:48 #12
Ja den skal have installeret sin egen software for at køre. Jeg har en Logitech Squeezebox Duet.
Avatar billede justrace Novice
10. juni 2009 - 19:06 #13
Fy da for en pris for en "avanceret mp3 afspiller", men den ser da smart ud. Men til den pris, og kun lyd?

Nu er logitech nok lidt med på lydkvaliteten, meeen...

Jeg har selv en Netgear (ved det godt) EVA8000, og den sparker selv AppleTV af banen.  Og jeg syntes du skulle prøve at kigge på den. Hvis du snakker med en forhandler, kan han sikkert kun fortælle under halvdelen af hvad den kan. Det er den mest utrolige boks jeg har haft fat i, og det er ikke få, før jeg lidt skeptisk prøvede den. Skal siges det startede med lillesøsteren EVA700, og den kunne ikke halvdelen, men fik mig alligevel op af stolen af begejstring.

De laver også en nyere, med harddisk, men kender den ikke (Endnu)

http://netgear.dk/Products/Entertainment/DigitalMediaPlayers.aspx
Avatar billede justrace Novice
10. juni 2009 - 19:15 #14
Hvis der er funktioner du er i tvivl om, så spørg bare.

Den skal forøvrigt ikke bruge UPnP for at fungere, og der er mulighed for at indtaste bruger/password til lukkede mapper på din NAS, og den kan, med det rette tv-tunerkort i en tændt pc, optage tv på din NAS som en anden harddiskoptager, videresende en film fra der hvor man er kommet til, til en anden boks i et andet rum, eller vise den samme film på alle tv i huset der har en boks på samme tid. Jeg kunne blive ved i lang tid.......
Avatar billede justrace Novice
10. juni 2009 - 19:24 #15
Glemte lige at den kan afspille film fra en NAS i full HD. :)
Avatar billede maj006 Nybegynder
11. juni 2009 - 16:11 #16
Nu har jeg forsøgt at lægge al min musik over på en computer i stedet for på NAS'en. Herfra kører Squeeze helt fantastisk! Det kører legende let hurtigt og ligetil... Så min konklusion er at det ikke er netværket eller opsætning - det må simpelthen være min NAS der er for tung i måsen til at kunne håndtere Logitechs program... skidt...

Har været inde og kigge på EVA8000 og har konstateret at der er vidt forskellige opfattelser af den. Der er tilsyneladende nogle der har store problemer med stabiliteten i den. Er nu egentlig også godt tilfreds med Squeeze hvis den kan komme til at fungere efter hensigten - men det må formodentlig kræve at jeg investerer i en anden NAS...
Avatar billede justrace Novice
11. juni 2009 - 16:34 #17
Det må jo være konklutionen, og jeg kunne finde på at pege på QNAP, der laver flere forskellige muligheder.

Hvordan med det software, kan det lægges på næsten alle NAS'er, eller er det udvalgte modeller?

Stabiliteten på EVA er det netværk eller generelt?
Avatar billede maj006 Nybegynder
11. juni 2009 - 16:40 #18
Se her:
http://reviews.cnet.com/digital-media-receivers/netgear-eva8000-digital-entertainer/4505-6739_7-32331171.html

og tjek nogle af brugerkommentarerne...

Det er NAS-producenten selv der skal have udviklet squeezesoftware til deres NAS'er, pånær NETGEAR da Logetech selv har udviklet drivere til deres...
Avatar billede justrace Novice
12. juni 2009 - 21:17 #19
Har kigget lidt på qnap, og der er lidt her: http://www.qnap.com/pro_features.asp

og lidt mere specifikt til din squeeze:  http://www.qnap.com/pro_application.asp?ap_id=71