Avatar billede apex Nybegynder
09. juni 2009 - 17:55 Der er 7 kommentarer

Opsætning af design i CSS

Hej,

Jeg har tidligere anvendt tabeller når jeg har sat design op, og så kun brugt css i det små til links.

Jeg skal i gang med at sætte et design op, og vil derfor i henhold til dagens normer primært opsætte det i css.

Hvordan kommer jeg bedst og hurtigst i gang med at lære dette.

Er der nogle der kender til sites med guides med fokus på opsætning af generelt design i css - boksmodelle m.m.
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2009 - 18:08 #1
Typisk vil man bruge div med float styles, så man får elementerne til at positionere sig efter hinanden, eller flyde rundt på godt dansk.

Html.dk har mange gode start artikler omkring XHTML og CSS som er det du søger, ellers kan man ved at øge på google få rigtig mange gode links/sider også.

HTML.dk:
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion13.asp

Google:
http://www.google.dk/search?q=CSS+float+design&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-GB:official&client=firefox-a
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2009 - 18:10 #2
W3schools har også en ganske glimrende CSS guider, dog på engelsk.
http://www.w3schools.com/Css/default.asp
Avatar billede fusion-it Nybegynder
09. juni 2009 - 19:28 #3
Avatar billede AndersHelp Nybegynder
11. juni 2009 - 11:53 #4
Tabellayouts og css er i øvrigt ikke modsætninger. Hvis man gerne vil være bagudkompatibel er tabellayouts stadig ganske udmærkede.

Rene CSS-layouts har nogle problemer, som kan give mange grå hår, særligt hvis man fylder sit layout ud med dynamisk indhold. Browserne understøtter nemlig ikke den måde, som en tabel opfører sig på særligt godt, hvis man definerer det med div/css.

Du skal bare adskille html fra styles. Det er sådan set den del, der er den rigtigt smarte.

Helt rene CSS-layouts er for hajer (og ekstremister). Jeg er mere pragmatisk. ;-)
Avatar billede fusion-it Nybegynder
11. juni 2009 - 15:37 #5
hehe
Avatar billede juicesworld Nybegynder
11. juni 2009 - 16:29 #6
Jeg ved jeg lærte en hel del blot ved at gennemgå HELE tutorialen omkring CSS på www.html.dk, jeg tror det er den letteste forståelige og den man får mest ud af på kort tid for alle der kan dansk.
Derefter kan du jo bevæge dig ud i mere komplicerede tutorials, men jeg vil dog sige du får styr nok på det til at lære hvad du skal, resten kan du samle op med google searches når du vil ha noget specifikt og ved simpelthen at eksperimentere.
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2009 - 10:53 #7
Har du lært noget CSS, eller har du stadig brug for mere hjælp?
Og kan vi lukke spørgsmåler?