Avatar billede michaeljm Nybegynder
08. juni 2009 - 22:20 Der er 13 kommentarer

Server eller alm. computer?

Jeg skal til at i gang med at opsætte en server i huset og har været ude at kigge lidt efter en passende server. Det undre mig meget at prisen på en "server" er dyrer i forhold til en alm. computer med den samme indhold(ofte mindre). Hvordan kan dette være? Kan det så ikke bedre betale sig at købe en alm. computer og lave den om til server og installere Linux?

Jeg skal have installeret linux mce på den, er der nogle hardware sammensætninger(mærker, størrelse, indhold mv.) som er bedst til Linux systemet?

Andre ting jeg skal være opmærksom på ved sel at lave min server?
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. juni 2009 - 22:36 #1
Normalt er hardwaren dels af en anden kvalitet og ofte er dele af hardwaren "manageable"

Du vil ofte også have redundans i form af f.eks. to strømforsygninger. Du kan have forskellige former for RAID controllere, dyrere RAM og forskellige andre features til administration som f.eks. ILO interface.

I virkeligheden handler det om driftsikkerhed og overlevelsesevne. Jo højere oppetid, jo bedre overlevelses evne serveren skal have, jo dyrere hardware.

Mht linux bør du kontrollerer at den hardware du vælger har drivere til linux eller at serveren er linux ready. Der er flere af de store som HP og Dell der understøtter linux og har drivere til dette.

Hvis du ikke har brug for mange muskler og stor modstandskraft og overlevelses evne, så kan du gådt bruge en almindelig pc, men du bliver mere sårbar og har færre muligheder for administration
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2009 - 22:47 #2
til proffesionel brug i fx et større firma med mange brugere fx der bruger man altid rigtige servere ,som alleredes skrevet er de bygget til opgaven iform af bedre hardware olign

men til hjemme brug kan du ligså godt bruge en alm pc

på  brugtgrej.dk er der en der sælger nogle billige ibm pizza servere
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2009 - 04:32 #3
En rigtig server er sjældent optimal til hjemmebrug. De er lavet til at stå i et afkølet computer rum d.v.s. de afgiver varme og støjer.

Til hjemme server skal du snarere se efter noget lav varme og lav støj computer.
Avatar billede justrace Novice
09. juni 2009 - 12:19 #4
Husk det SKAL være et nVIDIA grafikkort, 6200 og opefter, og der skal være 2 netkort, og de må helst ikke være onboard, og heller ikke med samme chip.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. juni 2009 - 13:02 #5
Avatar billede justrace Novice
09. juni 2009 - 13:10 #6
Hvordan vil du smide LMCE ind på en NAS??
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. juni 2009 - 13:15 #7
Hvorfor opfinde den dybe tallerken, hvis der findes et produkt der out of the boks kan levere det ønskede ?
Avatar billede justrace Novice
09. juni 2009 - 13:16 #8
Ved du hvad en LMCE kan?
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. juni 2009 - 13:24 #9
Avatar billede justrace Novice
09. juni 2009 - 13:28 #10
... og det mener du en NAS fra Synology kan klare?

http://wiki.linuxmce.org/index.php/Main_Page
Avatar billede justrace Novice
09. juni 2009 - 13:32 #11
... og den er jo også 2 år gammel den side du henviser til. :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. juni 2009 - 13:36 #12
Det kommer an på hvad han vil bruge den til, for han har endnu ikke fortalt dette.

Skal han blot have gjort video, billeder og dokumenter tilgængelig på LAN, så ja.

Vil han have en server som bindeled mellem internet og LAN, med med alle de muligheder som LMCE indeholder, så nej.
Avatar billede michaeljm Nybegynder
05. januar 2011 - 01:31 #13
Ideen er at hele huset skal mere eller mindre automatiseres, så derfor er jeg kastet mig over Linux MCE. Her tænker jeg på overvågning, lyd samt billede i flere rum ad gangen. Hertil er det min opfattelse af Linux MCE er den bedste løsning?

(Fanget lige mit spørgsmål igen da vi pt. har fået vores byggetilladelse til huset og skal i gang til foråret, så det er faktisk først nu det bliver relevant - det skader ikke at være i god tid:)

Tak for de mange råd ind til videre. Flere er ydderst velkommende.