Avatar billede nph12 Nybegynder
08. juni 2009 - 15:46 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kan man programmere noget på en Exchange Server?

Hej
Kan man programmere noget på en Exchange Server? Jeg tænker på om det er muligt at lave noget udtræk eller tilføjelsesprogrammer til Outlook. Hvordan finder jeg ud af, hvad som er muligt?
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
08. juni 2009 - 15:52 #1
Ja det kan man, men hvad søger du helt præcist?

Udtræk fra Exchange f.eks. et ugentlig oversigt over brugerne pladsforburg?

Eller

En eller anden form for integration i Outlook op imod andre programmer. Jeg har f.eks. set en løsning, hvor der var kode en udvidelse at Outlook, som træk diverse oplysninger om en ekstern afsender ud fra et økonomisystem. Dette udtræk blev så vist i en område for sig selv, når man åbnede mailen.

Det var lavet med Visual Studio, men mener også at minimum var Pro. udgaven som jo desværre ikke er gratis.
Avatar billede strych9 Praktikant
08. juni 2009 - 16:17 #2
Læs specifikationen til MAPI, og dernæst til CDO.
Lidt overordnet info: http://en.wikipedia.org/wiki/MAPI - http://en.wikipedia.org/wiki/Collaboration_Data_Objects
Avatar billede nph12 Nybegynder
08. juni 2009 - 21:53 #3
I første omgang var det bare at finde ud af, om det var muligt at programmere i Exchange. Jeg har mange gange tænkt, at der må være utrolig mange muligheder "gemt" i Outlook/Exchange.

Noget af det jeg har tænkt på er:

Mødebooking
Autosignatur (udtræk fra AD)
Udtræk af opgaver/mødeaftaler

Jeg skal nok have uddybet lidt mere, hvordan man programmerer i Exchange. Hvad skal jeg helt præcis bruge for at kunne programmere i exchange?

Hvis man skal skal lave en Outlook add-in, så skal jeg vil have fat i Visual Studio?

Har I nogle eksempler på, hvad man let og hurtig kan programmere noget i Exchange?
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
08. juni 2009 - 23:16 #4
Mødebooking er jo indbygget i Outlook i forvejen, eller så forstår jeg ikke helt hvad du mener. Hvis det er et lokale, skal det oprettes som en resource på serveren, og er det booking af en person, skal brugerne bare lære at arrangere møder.

Autosignatur kan sikkert godt udtrækkes direkte fra AD, men vi har købt et lille program, der kan gøre det via logonscript. Det hedder DynamicSignature (http://www.dynamicsignature.dk/) og er dansk, så dejligt med dansk support. Det kan godt være lidt kringlet at komme ind i, men når det først er sat op, så virker det. Det eneste det kræver at du kan lave 3 skabeloner til designet. 3 fordi du jo både skal have en html, en rft og en txt version.
Avatar billede nph12 Nybegynder
09. juni 2009 - 08:44 #5
Vedr. mødebooking, så tænkte jeg lidt længere end kun at kun booke ressourcen lokale. Jeg tænker her på forplejning (bestilling af vand og mad) og bookning af AV udstyr mv.

I første omgang er det at undersøge, hvilke muligheder der ligger i at programmere i Exchange jeg er ude efter at få afdækket.

Udtræk af opgaver/mødeaftaler kunne der også ligge en der muligheder i.

For at lave noget konkret vil man så kunne lave et udtræk af de møder som finder sted i et bestemt lokale (f.eks. et mødelokale)?

Jeg ved godt, at man kan lave udtrækket i Outlook på den pågældedende pc, men jeg vil kan kunne lave udtrækket på Exchange serveren.
Avatar billede nph12 Nybegynder
10. juni 2009 - 09:13 #6
Findes der nogle toturials om emnet?
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
10. juni 2009 - 11:07 #7
Hmm, sikkert men jeg kender dem ikke lige, men jeg vil da lige følgende lidt med, for at se om andre har en løsning. Booking af AV udstyr, fungere hos os ved at f.eks. en projektor er en resource der aotumatisk videresender mails til mig, så laver jeg selv en note i kalenderen, om at jeg skal huske den.

Men findes der en smartere løsning er jeg da også meget interesteret... :-)
Avatar billede nph12 Nybegynder
10. juni 2009 - 13:28 #8
lsskaarup>> Hvis du vil have point, så må du lige oprette et svar.
Avatar billede strych9 Praktikant
10. juni 2009 - 13:51 #9
Du har ikke læst de der links jeg gav dig? Faktisk har du ikke spenderet så meget som 2 minutter på research af CDO, på trods af at det er det eneste korrekte svar på dit spørgsmål, vel? ;-)
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
10. juni 2009 - 15:22 #10
Nej tak, vil ikke have point, mener ikke selv jeg er kommer med en decideret løsning.
Avatar billede nph12 Nybegynder
10. juni 2009 - 22:11 #11
strych9>> Jeg har rent faktisk kigget på dine links. Jo, det rigtigt at jeg stadig ikke har overblik over, hvordan jeg kommer igang med exchange programmeringen. Derfor er jeg heller ikke klar over, at CDO er svaret på mit spørgsmål, hvilket jeg nu kan forstå det er. Håber du kan bærer over med mig.

Måske kan dette links bruges:
http://www.outlookcode.com/article.aspx?id=20

Kigger lige selv nærmere på det i morgen.
Avatar billede strych9 Praktikant
10. juni 2009 - 22:33 #12
Jeg kan sagtens bære over. Dvs jeg kan bære over med at der er ting som folk ikke ved, eller kunne risikere at glemme. Men der er liiige noget som bekymrer mig en anelse ved de supplerende spørgsmål du stiller. Ret mig hvis jeg tager fejl, men:

1) Du ved ikke helt hvad et library er, og at der findes dokumentation til det.
2) Du er ikke bekendt med MSDN og de kodeeksempler osv man kan finde der.
3) Du skal lige lære at programmere først (?!)
Hvis især nummer 3 er tilfældet så er det meeeget op ad bakke det her. Så tror jeg du er igang med at vælge den helt forkerte opgave at komme igang på.
Avatar billede nph12 Nybegynder
11. juni 2009 - 09:25 #13
strych9>> Ja, jeg er først ved at lære at programmerer, så de nævnte ting er ikke noget jeg skal lave nu, men noget jeg godt kunne tænke mig at lave på sigt.

I første omgang var mine spørgsmål mere et spørgsmål om tingene kunne lade sig gøre og hvordan man kom igang med at programmere forskellige løsninger til Exchange. Jeg kan godt se nu, at det sidste nok er det forkerte sted at starte.

Hvis jeg godt vil lære at programmerer og på sigt godt kunne tænke mig at lave forskellige løsninger til Exchange, hvor skal jeg så starte?
Avatar billede strych9 Praktikant
11. juni 2009 - 19:54 #14
Fair nok.

Jeg mener arne_v har skrevet diverse "hvordan kommer jeg igang med at programmere" artikler her på sitet. Dem kan du prøve at læse.

Til CDO er managed code ikke officielt supported. Så hvis du er topseriøs er det jo nok C++ du skal excellere i. Men så læs eventuelt hvad arnes artikler siger om C++.
Avatar billede pronestor Nybegynder
27. juli 2009 - 22:13 #15
Outlook og Exchange...puuhaaa...husk rigeligt med kaffe ;-)

At lære C# er absolut muligt - men at lære at kode C# samtidigt med at man skal lære at kode op mod Outlook/Exchange...mit bedste tip er, "husk hjelm".

Men hvis du vil kode noget i Outlook - eller udtrække data fra Exchange til Outlook så er løsningen helt klar VSTO (visual studio tools for Office).

Der findes idag et utal af gode artikler rundt omkring om hvordan du kommer godt og sikkert igang med VSTO (google:vsto)

At kode direkte op mod Exchange er ikke noget som jeg vil anbefale - mange virksomheder ser desuden deres Exchange som et kristisk system, hvorfor at smnide kode direkte på Exchange serveren ikke er en mulighed hos mange virksomheder idag.

Min oplevelse af CDO og MAPI er at det er utrolig dårlig dokumenteret og mangelfuldt. Hvis du vil kaste dig over CDO og MAPI så er det et "must" at bruge MAPI SPY (http://www.dimastr.com) - det vil hjælpe dig når du skal lege detektiv i Outlook når du skal have fat i værdier eller forstå nogle ting som ikke er dokumenteret i CDO og MAPI fra MS side.

Well...good luck...you'll need it ;-)

/kasper (www.pronestor.dk)