Avatar billede karina_n Nybegynder
07. juni 2009 - 11:01 Der er 5 kommentarer

Navision Dynamics 2008

I version 4.0 kunne man reducere databasen med en oprydning via C5bredu.exe.

Denne fil kan jeg ikke finde ikke i 2008-versionen?

Findes der et andet værktøj for at mindske databasen?
Avatar billede kgm Praktikant
07. juni 2009 - 21:34 #1
Hej Karina

Du kan selv udføre det samme som programmet gjorde tidligere...

1) Start C5 og log på som supervisor !
2) Tryk Ctrl+M - Et kommando vindue åbner
3) I kommando vinduet skriver du 'CD Export'
4) Derefter skriver du 'MD tmp'
5) - også 'exit' for at komme tilbage til C5

Så er du klar til at eksportere dine data
6) Gå til menupunktet "eksporter database" under generelt / Vedligeholdelse / Multi
7) Skriv "Export\tmp\" i kommafil path og tryk ok !

Nå den er færdig skal du af C5 ! jeg formoder du har en native database !
8) Ændret extension på databasen til (hvis det er "dat"
til "Dat_bak"

Start C5 igen (Husk! - Som supervisor)
C5 vil oprette DAT databasen, husk at sig ja til at der skal importers data

9) Gå til menupunktet "importere database" under generelt / Vedligeholdelse / Multi

Så skulle det være klaret... :)

Der kan være et par step jeg har overset, men det er nu lige til... ellers må du skrive igen...

/Kenneth
Avatar billede karina_n Nybegynder
08. juni 2009 - 00:11 #2
Hej Kenneth

Tak for dit svar. Men jeg kan desværre ikke få det til at virke. Mon der mangler noget?

Hvor sker "oprydningen" i den vejledning du skriver?

Ser frem til at høre nyt. :-)
Avatar billede kgm Praktikant
08. juni 2009 - 09:26 #3
Hej Karina..

Det sker ved importen, du vil opleve at din database størrelse er mindre end før... jo størrer din database er jo mindre vil den blive. f.eks. 10MB bliver til 8MB hvor 100MB bliver til 75MB (Det er bare et eksemble)

C5 Native databasen kan kun "vokse" i daglig drift...  :(

Men jeg kan godt opfordre at du skifter til SQL ! der sparer man ca 25-30 % plads i forhold til native. (Spørg ikke hvorfor)

/Kenneth
Avatar billede karina_n Nybegynder
11. juni 2009 - 09:15 #4
Hej Kenneth

Kan du uddybe lidt mere hvordan jeg skal gøre for at mindske databasen - jeg kan ikke få det til at virke?
Avatar billede kgm Praktikant
11. juni 2009 - 09:31 #5
Ring til mig 70 26 62 25 :)