Avatar billede mathias2910 Nybegynder
05. juni 2009 - 20:18 Der er 17 kommentarer

min fiskestang sidder sammen

hej jeg var ude og fiske igår ved kyst med min 9 fod 2 delte fiskestang og da jeg skulle til at pakke sammen kunne jeg ikke få min fiskestang fra hinanden. til sidst stod vi en i hver ende af fiskestangen og hev men den gav sig ikke. så nu står jeg med en fiskestang ikke kan få fra hinanden.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. juni 2009 - 20:29 #1
brug en tang i hver ende - der er vel metal omkring samlingen.
Husk ikke at klemme så hårdt at i klemmer metallet sammen, men kun lige nok til at tage fat - vrid så modsat hinanden så i drejer den fra hinanden.

Kan sgu ikke beskrive det bedre - håber du forstår :)
Avatar billede bug30 Nybegynder
05. juni 2009 - 20:37 #2
nu ved jeg ikke hvad meteriale samlingen er lavet af, men er det af metal feks messing vil jeg varme den med en hårtøre, det får metallet til at udvide sig, og hvis du varmer på den yderste del udvider den sig først, så slipper du får mærker efter værktøj, men vær opmærksom hvor meget varme du bruger, hvis det er larkeret.

et rigtigt godt trick til lejere, og princippet er det samme.
Avatar billede showsource Seniormester
05. juni 2009 - 21:08 #3
Lidt smørelse ned i samlingen ?

Men den har vel holdt sig sammen for at fortælle du skulle blive ved med at fiske, fordi en "så stor" en var på vej ? :O)
Avatar billede Cars10 Praktikant
05. juni 2009 - 21:09 #4
Brug et par arbejdshansker af stof med gummibelægning i håndflader. I skal være 2 og drej samtidig med at i hiver. Alt andet vil ødelægge samlingen.
Har du evt et billede af stangen / gevindet.

Ellers skal du have en tang. Denne er til fortelte
http://www.isabella.net/dk/tilbehor/isabella-tilbehc.html
Tror ikke helt den dur men der må også findes ligende til almindelige rør.
Avatar billede Cars10 Praktikant
05. juni 2009 - 21:27 #5
Du kan også bruge en helt almindelig rørtang. Du skal bruge 2 klude og rørtænger. Vikkel en klud om stangen på den ene side af gevindet. Klem rørtangen om kluden. Få en anden til at gøre det samme på den anden side af gevindet og drej så kontra.

Til næste gang brug lidt olie til at smørre gevindet så går det lidt nemmere næste gang :-)
Avatar billede Cars10 Praktikant
05. juni 2009 - 21:38 #6
Tror faktisk John #1 mente det samme, men klem ikke på selve gevindet men udenfor.
Avatar billede showsource Seniormester
05. juni 2009 - 21:43 #7
De forslag som har været indtil nu, er noget med at bruge "vold"
Gevind/isætning er lavet til at passe sammen.
Og for meget vold vil helt klart kunne øddelægge den "store fisk"

Og ups, der var jo noget med varme ..... ( og smørelse ... )
Avatar billede Cars10 Praktikant
05. juni 2009 - 22:04 #8
Det med varmen virker af flere grunde ikke.
Avatar billede showsource Seniormester
05. juni 2009 - 22:07 #9
Er det skæl som smelter sammen :O)

Den vil jeg da gerne vide noget mere om, cars10
Avatar billede Cars10 Praktikant
05. juni 2009 - 22:10 #10
1. Metal udvider sig i alle retninger
2. Der er tale om en håretører
3. Fisketangen ødelægges
Avatar billede showsource Seniormester
05. juni 2009 - 22:31 #11
1. Jow
2. Ja
3. Kommer vel an på hvordan du gør?

Og vold er ikke løsningen... ( bare det jeg mener :O) )
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. juni 2009 - 23:01 #12
Der er da ikke tale om vold... ??
Avatar billede japping Nybegynder
05. juni 2009 - 23:45 #13
Brug ikke tænger, det ødelægger stangen.

ring til en forhandler og spørg om et godt råd eller:

start med at lægge is rundt om stangen så den bliver kold. sæt så en lighter/tændt tændstik under den yderste del, så den når at blive varmere end inderdelen. træk imens du varmer yderdelen.
Avatar billede mathias2910 Nybegynder
06. juni 2009 - 01:36 #14
tak for jeres svar jeg tror jeg forsigtigt prøver med et par tænger. man kan ikke trække den fra hinanden vi var 3 der hev i den og den gav sig ikke
Avatar billede prox1 Forsker
06. juni 2009 - 11:25 #15
Du skal opsøge en forhandler. hvis det er en bare nogenlunde moderne stang af kulfiber eller boron så har den 'glas til glas' feruler (samlinger) og næsten uanset hvad du prøver med en tang vil ødelægge samlingen. Se en forhandler og spørg hvad der er at gøre.
For fremtiden -Husk at give ferulerne lidt ferulefedt før du samler en stang, så undgås det problem (mange stryger blot han ferulen under næsen -det er stort set ligeså godt, ferulefedt er den rigtige metode)
Håber det lykkes.
mvh
Avatar billede Cars10 Praktikant
06. juni 2009 - 11:31 #16
Du skal ikke bruge en lighter den efterlader et sort mærke.
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. juni 2009 - 12:45 #17
"brug ikke tænger" "brug ikke vold" ...

Gode "antiforslag", men har stået i samme situation, og tænger virkede for mig. Foreslår som regel ikke noget jeg ikke selv har prøvet :)

Tricket er jo ikke at klemme på livet løs og hive, men klemme med moderat kraft og dreje samtidig i hver del af stangen.