Avatar billede jesperthomsen Nybegynder
04. juni 2009 - 11:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

C/ODBC til server - generel odbc-fejl

Jeg vil gerne slå op mod en Navision 1.30 fra Excel, så jeg kan læse en prisliste direkte ind i et Excel-ark.

Jeg har forsøgt at lave en C/ODBC-opkobling, hvor jeg kan se Servernavn og Nettype i opsætningen i Navision, men jeg bliver ved med at få Generel Odbc-fejl når jeg prøver at hente data i Excel.

Jeg har udfyldt databasenavn med filnavnet jeg også kan se i Navision. Det hjælper ikke. Ej heller at lade brugernavn og password stå tomme i det håb at den ville bede om login undervejs.

Company name har jeg angivet som det navn jeg kan se i menubjælken i Navision, med og uden ". Stadig samme fejl. Når jeg klikker på Company-knappen sker der ikke noget.
Avatar billede cpfrande Nybegynder
08. juni 2009 - 12:41 #1
Halløj,

Hvilken fejl får du??

Passer din C/ODBC-driver til din Navision-server version?
Avatar billede jesperthomsen Nybegynder
08. juni 2009 - 12:59 #2
Jeg får ikke andre oplysninger end Generel Odbc-fejl. Intet fejlnummer eller noget mere præcist.

Jeg ved ikke om versionerne passer sammen (jeg er totalt grøn her, er blevet kastet ud i opgaven fordi ham der tidligere tog sig af det døde ret pludseligt).

Vil det være nemmere for mig at købe en anden odbc-driver? Jeg skal kun læse fra basen og kan se at en odbc-driver står til cirka 1000 kr og det er ikke noget problem at bruge.
Avatar billede cpfrande Nybegynder
08. juni 2009 - 18:17 #3
Hej igen,

Du kan umiddelbart ikke købe dig til en anden ODBC-driver. Hvis du har kunnet bruge ODBC før til Navision, så er der allerede klippet det ind i din licens. Det kan selvf. være at din bruger i Navision ikke har rettigheder til ODBC, men hvis brugeren er SUPER, så er problemet ikke placeret der.

Jeg ville måske i stedet afinstallere den nuværende ODBC-driver, som du har, og derefter installere den på ny fra den CD, som du har fået med installationen. Hvis du ikke har en CD, så kan du sikkert få en af din leverandør/partner. På denne måde sikrer du dig at din ODBC-driver er tilsvarende din Navision-version.

Jeg vil prøve ovenstående først inden jeg vil kaste mig ud i at købe noget ekstra.

N/ODBC er ikke så svært igen, så umiddelbart burde det være nemt at sætte op såfremt det naturligvis er tilladt at bruge jvf. jeres licens-fil. På installations-CDen er der også placeret et dokument, der fortæller hvordan og hvorledes man installere og opsætter N/ODBC.

Når det så er sagt, så er version 1.30 en ældre version, så det kan evt. være en idé at begynde at tænke på at opgradere til en af de nyeste versioner - det være sig enten NAV 5.0 SP1 eller NAV 20009.

Jeg håber at det kommer til at virke !
Avatar billede jesperthomsen Nybegynder
10. juni 2009 - 11:27 #4
Tak skal du have - jeg skal ind til kunden på mandag og vil prøve at fat i alt jeg skal bruge. Konsulentens lod, det der med at blive kastet ud i noget man aldrig har set før og så forsøge sig lidt frem :D - det er sjældent kedeligt og aldrig nemt.
Avatar billede cpfrande Nybegynder
10. juni 2009 - 18:09 #5
Hej igen,

Tjae, det er nu lige så meget udviklerne, der kommer ud for det.

Desuden er ODBC ret simpelt at bruge, så det skulle helst ikke volde dig de store problemer.
Avatar billede jesperthomsen Nybegynder
10. juni 2009 - 18:56 #6
Jeg arbejder også som udvikler og har ikke problemer med odbc (eller ado eller linq eller lignende, for den sags skyld) normalt.
Avatar billede jesperthomsen Nybegynder
17. juni 2009 - 13:33 #7
Jeg er først kommet herud i dag og har fået det til at virke. Godt nok af mig selv, men du har været så flink til at hjælpe, så du skal have pointene. Opret et svar og du får dem fluks og tak for hjælpen igen.
Avatar billede cpfrande Nybegynder
17. juni 2009 - 14:26 #8
Det lyder godt.

Tillykke med det !

Hermed et svar.
Avatar billede jesperthomsen Nybegynder
17. juni 2009 - 16:08 #9
Yes - og mine ado-opslag fra VBA spurter afsted. Sådan nogen parametriserede queries performer altså rigtig anstændigt. Især hvis man snyder lidt med best practice og holder sin connection åben :D