Avatar billede dannitn Nybegynder
03. juni 2009 - 23:28 Der er 6 kommentarer

Problemer med ISO-8859-1 tegnsæt

Hej.

Jeg har en form, som jeg bruger til at indsætte data i database. De data bliver først behandlet med jQuery ajax.

Her ligger problemet bare, at når de bliver kørt igennem jQuery, så leger det mere eller mindre med mit tegnsæt, så æøåéèë og alle mulige andre specielle bogstaver/tegn bliver til volapyk.

Det fik jeg så rettet til med utf8_decode(); eller iconv(); funktionerne. Her er der dog stadig et lille problem.

æøåéèë osv. virker fint. Men den vil ikke godtage tegn som + og &. Det resulterer bare i en blank besked.

Nogle der har den fjerneste idé om, hvad dette skyldes?
Avatar billede repox Seniormester
04. juni 2009 - 00:37 #1
Det har ikke noget med dit tegnsæt at gøre.

Henvis gerne til en URL hvor man kan teste dit problem - for ellers bliver det bare noget gætteri at lokalere fejlen.
Avatar billede dannitn Nybegynder
04. juni 2009 - 00:42 #2
Min hjemmeside er lige nu privat, så derfor kan jeg ikke vise dig den. Men jeg kan vise dig hvordan jQuery behandler det. Hvis det ikke er tegnsæt, er jeg ret sikker på, at det kan være jQuery delen så, da form delen er som ethvert andet på min side og virker uden problemer andre steder.

$(function() {
    $('#submit').click(function() {
        var comments = $('#message').val();

        $.ajax({
            url: 'member/tagwall/postform.php',
            type: 'POST',
            data: 'message=' + comments,

            success: function(result) {
                var text = '';
                $("#message").val(text);
            }
        });

        return false;
    });
Avatar billede dannitn Nybegynder
04. juni 2009 - 00:44 #3
Og postform filen, den tjekker bare, om der er skrevet noget, så indsætter den til databasen.

$msg = mysql_real_escape_string(htmlspecialchars($_POST['message']));
$msg = utf8_decode($msg);

*tjek halløj samt insert query*
Avatar billede repox Seniormester
04. juni 2009 - 00:49 #4
Nu kender jeg ikke jQuery og har ikke tænkt mig at sætte mig ret meget ind i det, så jeg kan ikke fortælle dig hvorfor det ikke virker; ej heller om jQuery er problemet.

Men det er stadig noget gætteri. Hvad forventer du af resultater fra dit AJAX kald? og hvad får du reelt? Hvad sender du til postform.php?
Avatar billede repox Seniormester
04. juni 2009 - 19:37 #5
Jeg har en idé om at du forventer yderligere respons på dit spørgsmål, men det er svært at hjælpe når man ikke har mere information end det du har givet.

Du siger du har problemer med + og & tegn, men for at komme med et bud, har jeg behov for at vide hvad du sender til postform.php og hvad du forventer at få retur fra postform.php og slutteligt hvad du rent faktisk får retur.
Avatar billede dannitn Nybegynder
05. juni 2009 - 18:44 #6
Hej repox.

Jeg har ikke haft tiden til at kigge på dette indlæg, da jeg længe sad og rodede samt googlede efter løsninger. Det fandt jeg så!

Den brød sig ikke om, at jeg brugte $.ajax funktionen. Jeg brugte derimod så $.post funktionen i jQuery, og her virkede det fremragende. Så mit problem et egentligt løst nu.

Jeg vil stadig gerne uddele points til dig for din tid, bare smid et svar!

Med venlig hilsen
Danni