Avatar billede P4N Nybegynder
03. juni 2009 - 13:53 Der er 48 kommentarer

BIOS registrerer ikke min harddisk

Hej alle sammen,

Jeg har for ikke så længe siden købt min en super computer. Her for et par uger siden fortalte den så at den manglede nogle windows filer.. Hmmm.. Tænkte jeg og proppede XP cden i. Det gik ikke så godt. Så fik jeg af vide at det kunne have noget at gøre med XP og S-ATA HD's. Så jeg købte mig Vista. Så var der pludselig password til min BIOS... Det fjernede jeg nemt via batteriet selvf. Men nu kan min BIOS, XP eller Vista finde nogen HD. But Why? Jeg lånte min vens IDE HD for at se om det hjalp, hvilket var uden held. Er jeg virkelig så uheldig at mit MB er brændt sammen efter et par sølle mdr?

Jeg kom til at lave mit bios om til RAID og lige pludselig kunne den godt se at der var en HD, men da der kun var tilsluttet en kunne den selvf ikke afslutte RAID configurationen. Jeg har spurgt alle venner og bekendte med den mindste form for kendskab til IT og ingen ved længere hvad jeg skal gøre.

Håber der er nogen der ude der kan hjælpe mig.

På forhånd tak
Avatar billede david0077 Nybegynder
03. juni 2009 - 14:15 #1
prøv at tage din hardisk ud af computeren og sæt den i en anden computer vis du kan se den fra den anden computer så er det bios den er gal med og så skal du enten købe nyt bundkort eller for sat en ny bois chip i dit nuværene kort, kan også være du kan nøjes med at opdater bois, vis ikke synes jeg du skal gå ned og snakke med ham du har købt hardisken af og få en ny.
03. juni 2009 - 14:32 #2
BIOS Reset til Default ?
Avatar billede P4N Nybegynder
03. juni 2009 - 14:46 #3
Har prøvet reset til desault.

Kan jeg opdatere bios uden et styresystem installeret? :-S

HDen lyder til at fungere fint.
Avatar billede david0077 Nybegynder
03. juni 2009 - 15:25 #4
ja
vis den stadig kan loade op fra en usb pind.
men dette er en maget kompliceret prosesse.

NB: vis din bios ikke kan finde din hardisk tvivlere jeg på at den skulle kunne finde en usb pin med opdateringerne på.

men kan godt guide dig i gennem vis du har mod på det.
Avatar billede P4N Nybegynder
03. juni 2009 - 15:32 #5
Den kan finde mit DVD drev :-S og alt andet er registreret som det skal..
Avatar billede david0077 Nybegynder
03. juni 2009 - 15:53 #6
Vigtig!!! læs det hele før du går igang

godt, så kan den forhåbenlig også finde en usb pind.
her er en hurtig guide ihvordan du opdatere bios uden en hardisk,
gå på en anden computer hent ubuntu ned og brand den over som iso fil på en cd start ubuntu op fra cden og klik instalere på usb pin når du er færdig tag pinden ud gå over på din egen computer put pinen i og tænd computer gå ind i bois instillinger og bed den om at starte op fra usb pinden genstart computeren
nu vil du komme ind i dit nye styresystem ubuntu fra pinden.

resten kan jeg ikke guide dig igenem da jeg ikke ved hvad dit bund kort hedder og hvad model det er, men prøv at søge følgene på google "how to opdate bios on ubuntu (dit bundkorts navn)"

NB vis den kan finde din usb pind og dvd drev og alt andet synes jeg det er underligt at den ikke kan finde din hardisk.

får du gør alt det jeg lige har skrevet prøv at renstallere din computer via dvd-drevet. kan være fejlen sidder i det styresystem. det kunne det tyde på. da hardisken først forsvand efter du havde fjenet nogle filer fra windows.

ps er der noget jeg har misforstået ellere kan du ikke komme ind i windows.
Avatar billede P4N Nybegynder
03. juni 2009 - 16:20 #7
Jeg kan ikke installere noget styresystem da den ikke kan finde et sted at installere det på.

Det kom først da jeg formaterede computeren.

Og ja det er MEGET besynderligt.

Tak for hjælpen indtil videre :0)
Avatar billede P4N Nybegynder
03. juni 2009 - 16:26 #8
Styresystemet er Vista Home Premium SP1 helt nyt indkøbt. Som heller ikke kan finde nogen HD...  /cry snart
Avatar billede david0077 Nybegynder
03. juni 2009 - 16:51 #9
hmm lyder maget mærkligt jeg tror som sagt det er en bios fejl.

men prøv at tag en hardik fra en anden computer (helst en hardisk som du ikke bruger til noget) og sæt i, for at se om den kan loade det styresystem som er på den.

vis den ikke kan det er det en bios fejl og jeg vil nok andbefalde dig at få et nyt bundkort eller at få butikke hvor du købte det til at skifte bios chippen på dit nuværne bundkort.

NB: vis du vil undgå at der af noget af dit hardware der ikke dur samme med dit nye bundkort så køb et magen til det du har, det kan være de vil give dig et magen til i den butik du købte det gamle gratis vis det er en indbygget defekt som alderede var i det da du købte bundkortet.
Avatar billede off-line Nybegynder
04. juni 2009 - 01:50 #10
Prøv at tage strømmen fra, også det lille på bundkortet i ca 10 min.
Se efter i din bios, om der er noget som hedder "ACHI" det skal
slås fra, når du kører med Sata harddisk. Slå også raid fra.
fjern DVD drev og andet. Start op med din Sata HD, og prøv så igen.
Avatar billede off-line Nybegynder
04. juni 2009 - 02:35 #11
david 0077 - Jeg finder ud fra det du skriver, både her og der:
http://www.eksperten.dk/spm/877047 at du skal være lidt mere
forsigtig med dine forslag. Din computer viden er vist endnu ikke
på højde med din gode vilje til at hjælpe, og det kan jo være et
problem, når du ud fra ovenstående anbefaler et nyt bundkort.
Det kan man da ikke umiddelbart slutte sig til, før andre ting
er prøvet.
Avatar billede P4N Nybegynder
04. juni 2009 - 08:15 #12
Hele min BIOS er sat til AUTO. Altså auto detect osv osv. ACHI er hvad helt præcist?

Er det desuden normalt at jeg ikke kan "vælge" SATA harddisk, men kun IDE, RAID og ACHI indstillinger? Også selvom BIOS tydeligt viser alle tilslutninger er SATA.

Jeg lånte derfor min vens IDE harddisk og tilsluttede den for at se om de måske var primary SATA stikket på MB'et der var itu eller blot min HD.

Næste step.: Slå strømmen fra bundkortet, fjern DVDdrevet osv. og start med HD.

Har det nogen betydning om hvilken rækkefølge man har bedt den boote fra? Altså først DVD, dernæst HD?
Avatar billede off-line Nybegynder
04. juni 2009 - 12:48 #13
Når man slår ACHI fra (Disable) fortæller man bios, at men kører
med Sata harddisk. Er det ikke nok, skal man have en Sata driver.

Boote rækkefølgen betyder, at hvis ikke CD/DVD drevet står som
1.ste boot, kan man ikke installere fra windows CDén.

Hvis det smalle stik til Sata disken er af den dårlige type uden
metal clips, så vær meget omhyggelig med at sætte det i, for det
glider desværre nemt ud, så forbindelsen mistes.

Er du sikker på, at dine RAM er i orden? du kan nemt chekke dem
med microsoft memory tester.
http://www.softpedia.com/get/Tweak/Memory-Tweak/Microsoft-Windows-Memory-Diagnostic.shtml
Avatar billede ksoren Nybegynder
05. juni 2009 - 10:39 #14
AHCI er SATA.

Det man ofte kan pille ved er hvordan controlleren tilgås af softwaren. Sættes den til at køre i kompatibelt tilstand, så kan den tilgås ligesom man tilgår gamle ATA diske.
Avatar billede P4N Nybegynder
08. juni 2009 - 08:21 #15
Hmm... Det gør det jo spændende.. Men hvordan kan jeg checke mine ram når jeg ikke kan få windows installeret..

Jeg må prøve med AHCI i forskellige indstillinger.

HD'en og MB'et har bagge plastic ind/udgange til SATA som giver et tydeligt "klik" når den fastlåser.

Jeg må jo "lege" lidt videre i de blå sider med den hvide skrift ^^

Tak. Jeg vender tilbage.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. juni 2009 - 13:12 #16
Når man checker ram, booter man op på en floppydisk eller en CD.
Så det er ikke nødvendigt at have et styresystem.

Du kan også prøve dit bundkort af, med en Linux live CD, som kører
direkte fra CD/DVD drevet. Altså du får Linux styresystem uden
installation og uden harddisk.
F.eks Poppy Linux http://www.puppylinux.org/downloads
Eller hvis du foretrækker det. Ubuntu Linux.
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
De downloades som en Iso fil, som brændes til en bootfil.
Sådan en er under alle omstændigheder rar at have, i det tilfælde,
man ikke kan komme i windows og har brug for nogle data der fra.
Avatar billede P4N Nybegynder
08. juni 2009 - 14:50 #17
Det lyder interessant.

Hvor vidt kan ram-fejl være til grunde om HD'en registreres?

Jeg har aldrig hørt at man boote direkte på en CD, men det skal da prøves.

Altså som jeg ser det når jeg roder rundt så ser alt ud til at fungere helt som det skal med den undtagelse at min HD ikke eksistere. Så ja der er et eller andet som ikke fungere eller ikke er indstillet korrekt.

Mit MB er forresten et:
ASUS P5Q PRO - Bundkort - ATX - iP45 - LGA775 Socket - UDMA133, Serial ATA-300 (RAID) - Gigabit Ethernet - FireWire - High Definition Audio (8 kanaler)
Og min HD er:
Seagate Barracuda 7200.11 - Harddisk - 500 GB - intern harddisk - 3.5" - SATA-300 - 7200 rpm - buffer: 32 MB
Derudover er der:
- Processor - 1 x Intel Core 2 Duo E8400 / 3 GHz ( 1333 MHz ) - LGA775 Socket - L2 6 MB - Box
- Kingston HyperX - Hukommelse - 2 GB ( 2 x 1 GB ) - DIMM 240-pin - DDR2 - 1066 MHz / PC2-8500 - CL5 - 2.2 V - ikke bufferet - Ikke-paritet
- Leadtek WinFast GTX 260 - Grafikadapter - GF GTX 260 - PCI Express 2.0 x16 - 896 MB GDDR3 - Digital Visual Interface (DVI) ( HDCP ) - HDTV ud
Avatar billede off-line Nybegynder
08. juni 2009 - 15:16 #18
Ja det er jo en flot  computer. Det skulle undre mig, om et så
nyt bundkort har brug for Sata driver. Så det er næppe problemet.

Jo Live CD'er er skam meget udbrede. Både fordi, man kan afprøve
Linux uden at installere, men også fordi, man fra Linux kan se ind
i en windows installation.

Jeg kan ikke se hvad der skulle forhindre bios i at se harddisken,
med mindre der er sket noget med harddisk kontrolleren.

Brugeren "helgec" er en af dem på Eksperten, som ved mest om det.
Jeg vil foreslå dig, at du skriver til ham, og spørger, om han
vil se på dette her spørgsmål.
http://www.eksperten.dk/profil/helgec
Avatar billede P4N Nybegynder
08. juni 2009 - 15:54 #19
Tusind tak.

Jeg ser da mig selv som en mere end bare bruger af computere, men det her går ud over min forstand, hehe. Men på den anden side så er det også fedt en gang imellem at få nogle udfordringer man ikke umiddelbart kan løse :0)

Og plus så samlede jeg den også selv fra bunden efter at have købt alle delene forskellige steder uden problemer...

Det er en lærerrig oplevelse.

Tusind tak for henvisningen så må jeg jo bare håbe at han/hun har tid eller lyst til at kigge på mit problem :0)
Avatar billede off-line Nybegynder
08. juni 2009 - 17:19 #20
Det er en ældre mand fra Sønderjylland. Han reparerer også
computere og har kendskab til både windows og Linux.
Han har også sin private hjemmeside med mange fine ideer.
www.helgec.dk
Fint du kan tage det som en oplevelse, jeg er bange for, at jeg
var blevet "blå" i hovedet:)

Jeg glemte at kommentere det med ram. De kan jo få fejl, og XP er
meget sart med ram. Jeg havde et bundkort (Biostar) som ikke ville
tænde for skærmen med de DDR2 ram jeg satte i, skønt de fungerede
fint på et Asus bundkort. Prøvede så med andre DDR2 ram, og så
kørte det bare. Så man ved aldrig med ram.
Avatar billede ksoren Nybegynder
08. juni 2009 - 17:36 #21
Og hvis helgec giver dig en sviner, fordi du spørger/gør noget forkert, så tag det med i din oplevelse. Sådan er han bare.
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2009 - 18:30 #22
"Og hvis helgec giver dig en sviner, fordi du spørger/gør noget forkert, så tag det med i din oplevelse. Sådan er han bare. "

Det var dog en ejendommelig bemærkning, har P4N fastnet telefon eller Skype så kan vi prøve at se på det efter jeg har gået tur med vovsen ca kl. 20:30 mail dit fastnet nummer til mig så ringer jeg op, forinden skal du downloade og brænde www.helgec.dk/insert.iso
Avatar billede P4N Nybegynder
09. juni 2009 - 08:13 #23
Jeg skal dog ikke spille alt for hellig. Har dog været lettere lilla en gang imellem når det ikke rigtigt ville som jeg ville. :0)

Men ingen merviden er dårlig viden.

Tusind tak alle sammen. Håber jeg en dag kan returnere jeres tjeneste.
Avatar billede off-line Nybegynder
09. juni 2009 - 12:56 #24
Lykkedes det? Hvad skete der??? jeg er død-nysgerrig!
Avatar billede P4N Nybegynder
09. juni 2009 - 14:10 #25
Haha - Ja det er faktisk lidt nervepirrende. Jeg har ikke haft snakket med Helgec endnu. Skal lige være fuldt forberedt, men har indgået en aftale med ham så der sker snart noget.

Jeg lover jeg nok skal holde jer opdateret. Så holde øje med indlægget! :0)
Avatar billede off-line Nybegynder
09. juni 2009 - 14:29 #26
Ok, venter spændt:)
Avatar billede ksoren Nybegynder
09. juni 2009 - 17:53 #27
#22 Ejendommelig bemærkning? Så sent som i dag er du igen på banen: http://www.eksperten.dk/spm/877657#reply_7400165

Kæft, du er en åndsbolle.
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2009 - 18:26 #28
"Kæft, du er en åndsbolle. " Jeg tror det udtryk falder ind under det som er uønsket på eksperten, derudover er det spam af værste slags idet du ikke på nogen måder bidrager med et løsningsforslag du blander dig udelukkende for at forsøge at gøre dig bemærket og rakke ned på andre i dette tilfælde mig.
Jeg syntes du skulle sætte dig hen og være taknemlig for at der også er plads til så noget som dig herinde
Avatar billede snowball Novice
10. juni 2009 - 22:24 #29
ksoren2: Nu er du jo ikke en pind bedre selv end det du går og beskylder andre for!

Også du bedes venligst holde dine indlæg i en sober tone og uden at tale nedladende.

Såfremt I stadig ikke kan finde ud af at enes, så må der tages andre midler i brug end blot en venlig henstilling.
Avatar billede justrace Novice
10. juni 2009 - 23:26 #30
P4N: Du skal gå ind i bios, og under drev sætte den til at behandle SATA som IDE.

Og så må vi håbe kamphanerne finder et forum for husmorsnak at genere hinanden på. :)
Avatar billede P4N Nybegynder
11. juni 2009 - 08:09 #31
Justrace: Det gør den. :-(
Avatar billede justrace Novice
11. juni 2009 - 08:39 #32
Hvilket nummer har det stik du bruger på bundkortet? (Har selv et P5Q-bundkort)
Avatar billede P4N Nybegynder
11. juni 2009 - 11:04 #33
1 - Primary sticket... Orangefarvet tror jeg det er.
Avatar billede justrace Novice
11. juni 2009 - 11:11 #34
Det er jo til den raid-controller, så prøv at flytte det til et af de røde, og hvilket er ligegyldigt, men hvorfor ikke snuppe det der har nummer 1?
Avatar billede justrace Novice
11. juni 2009 - 11:11 #35
... altså nummer 1 af de røde stik. :)
Avatar billede justrace Novice
11. juni 2009 - 20:35 #36
Kommet videre?
Avatar billede P4N Nybegynder
12. juni 2009 - 08:02 #37
Den hjælper mig ikke noget som helst...

Tror den er gået hjem ^^
Avatar billede justrace Novice
12. juni 2009 - 18:44 #38
Det ku' tyde på det. Har du mulighed for at prøve den i en anden eller evt. i en usb-dåse?
Avatar billede off-line Nybegynder
12. juni 2009 - 20:58 #39
Bliver det ikke til noget med helgec?
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2009 - 21:43 #40
"Bliver det ikke til noget med helgec? " Du skal nok blive holdt orienteret, foreløbig arbejder spørgeren på at fremskaffe en blank cd-skive eller en USB nøgle
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
12. juni 2009 - 22:02 #41
Hej..

Findes der ikke en funktion i din BIOS som hedder noget ligende
"Sata/IDE Boot Rom" ("Disable") ?

Hvis der gør så "Enabled" den og genstart din computer..

Hvis din computer(styrer system) nu kan finde din disk så gå ind i BIOS igen og "Disabled" den igen..
Avatar billede off-line Nybegynder
12. juni 2009 - 23:24 #42
helgec - Takker! Jeg var såmænd bare bange for, at spørger lod
det løbe ud i sandet. Men det er jo fin så:)
Avatar billede P4N Nybegynder
15. juni 2009 - 08:13 #43
Desværre er der ikke megen tid at arbejde med.

Foruden mit elevjob og spisning så er der kun en time hist og her til at pleje kæresten.

Jeg lover jer alle sammen i nok skal høre nærmere så snart jeg endelig kan fremskaffe det nødvendige og få kontakt til Helgec.

Tusind tak igen alle sammen.
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2009 - 10:48 #44
For god ordens skyld, jeg trækker mig fra denne tråd, mere end 8 dage uden reaktion af nogen art så hopper kæden af hos mig.
Avatar billede justrace Novice
19. juni 2009 - 11:00 #45
Forståeligt, men ikke nyt at folk ikke enten reagerer eller lukker for tråden. God weekend.
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2009 - 11:12 #46
I denne tråd blev jeg direkte kontaktet af spørger og så er det altså ganske svært at forholde sig til pleje af kæreste mv. Også god week-end til dig
Avatar billede justrace Novice
19. juni 2009 - 11:20 #47
Ved heller ikke hvad det har med sagen at gøre, men hun må jo gøre det godt, siden der ikke er sket mere. *GG*.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. juni 2009 - 16:01 #48
helgec se venligst din interne post.