Avatar billede da9el Nybegynder
02. juni 2009 - 00:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Random tal

Hej,

Kan en computer generere et fuldstændig tilfældigt tal/talrække?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2009 - 00:53 #1
Nej.

Kun pseudo tilfældige tal. Og næsten ægte tilfældige tal ved at bruge tid, brugere etc..

Men det er godt nok i 99.9999% af tilfældene.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2009 - 00:54 #2
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2009 - 01:01 #3
ægte tilfældigt = geiger tæller som måler radiaktivitet og leverer data på seriel port

næsten ægte tilfældigt = hash af en listning af alle processer på systemet

pseudo tilfældigt = en af de mange algoritmer som er beskrevet i artiklerne
Avatar billede da9el Nybegynder
02. juni 2009 - 01:11 #4
Dermed kan computeren måle en tilfældighed, men ikke generere den?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2009 - 01:24 #5
Med en meget stringent definition på tilfældig.

Men i de allerfleste praktiske anvendelser kan en computer sagtens generere tal der er tilfældige nok.

Husk at et terningeslag er jo heller ikke tilfældigt. Givet håndens bevægelser er terningens bevægelse givet.

Men i praksis virker det jo fint.

Hvad skal du bruge det til?
Avatar billede da9el Nybegynder
02. juni 2009 - 01:29 #6
Vi sidder bare nogle stykker og diskuterer heh. Men tak for svarene smid et svar :)
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2009 - 01:37 #7
OK
Avatar billede ksoren Nybegynder
02. juni 2009 - 01:46 #8
www.random.org bruger f.eks. atmosfærisk støj
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2009 - 02:09 #9
Man har også forsøgt sig med hash af foto af en lava lampe.