Avatar billede banielsen Nybegynder
01. juni 2009 - 17:19 Der er 5 kommentarer

Alt forsvundet fra NAS-server

Hej Xperter
Jeg har et rigtig træls problem... Jeg har en "Western Digital My Book World Edition" NAS-server med 1 TB plads, som står tilkoblet min router. Den har virket fremragende lige indtil igår hvor jeg pludselig ikke kunne finde den fra min computer. Jeg forsøgte så at slukke den på knappen foran, men da dette ikke virkede så jeg ingen anden udvej end at tage strømstikket ud og sætte i igen. Dette gjorde også at jeg kunne finde den fra min computer igen. Men nu er den bare lige pludselig tom!! Der lå ca. 200 GB af billeder, dokumenter, min cd-samling osv.
Der er tre ting som er meget anderledes end før (da den virkede fint)
* Når jeg får kontakt til den siger den også at de kun er 2,75 GB stor....
* Førhen så var det som om at det blå LED lys på forsiden "kørte rundt" med en kvart cirkel tændt af gangen. Nu står den bare og blinker hele tiden istedet..
* Den er altid blevet mount'et som drev K - nu bliver den pldselig mount'et som drev L - altså som om den ved at der er et drev K...

Nogle forslag til at der kan være i vejen og hvordan jeg kan få min data ud (hvis de da ikke er slettet)...?
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
01. juni 2009 - 18:17 #1
kan du tilslutte den via usb?
Avatar billede banielsen Nybegynder
01. juni 2009 - 19:01 #2
Det tror jeg desværre ikke. Der er godt nok kun en USB port bag på den, men der står i manualen at det kun er til udvidelse. Endvidere står der også i manualen at man skal tilslutte den via netværkkabel og så mount'e et drev hvis man skal connecte direkte - det kan jeg desværre bare heller ikke få til at virke....
Avatar billede bit-phreak Nybegynder
02. juni 2009 - 20:41 #3
hvis du ved hvilket filsystem der har været på den (linux filsystem eller windows ntfs) så kan du evt flå harddisken ud og lave noget recovery på den. evt med getdataback til ntfs eller smide den i en stationær maskine og hente en live cd med ubunto og boote på den. så kan det være heldig at du kan se indholdet og kopierer det over på en anden disk
Avatar billede banielsen Nybegynder
02. juni 2009 - 21:07 #4
Det er faktisk en hammer god ide:-)
Ved du om man kan købe sådan en "harddisk-skuffe" som man kan slutte til USB porten?
Avatar billede bit-phreak Nybegynder
03. juni 2009 - 12:49 #5
det kan man. søg efter icy box inde på edbpriser.dk