Avatar billede garfield_29 Nybegynder
26. maj 2009 - 00:32 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Dårlig omtale via blog og hjemmeside

En af mine kunder har fået en del dårlig omtale via en ivrig blogger som føler sig forudrettet. Når man søger på firmaets navn dukker den dårlige omtale allerede op som nr. 3 (på første listning i Google) - da vedkommende har brugt firmanavnet gentagne gange i sin beskrivelse af virksomheden og dens håndtering af en given sag.

Jeg vil ikke gå ind i detaljer omkring sagen og bloggeren, men har brug for nogle gode råd til modvirke den høje listning som blogindlægget har.

Er der andre som har gjort sig erfaringer med at imødekomme et lignende problem?

Al hjælp og gode råd er kærkommen

På forhånd tak

Kasper
Avatar billede TrekzRapper Nybegynder
26. maj 2009 - 01:50 #1
Hej Kasper.
Alt afhængig af, hvad disse dårlige omtaler omhandler skal der selfølgelig tages et skridt frem.

Juridisk set, kan du ikke gøre så meget, medmindre det er direkte trudsler, eller personligt angreb. Du kan selfølgelig tage den videre, og sige det skader din klients forretning, og søge om tabt indtjening. Men jeg tvivler meget på den vil gå igennem.

Du kan også skrive ind til google, og bede dem om at fjerne denne side fra deres Crawler, hvilket jeg også tænker vil blive meget svært.

Det nemmeste at gøre, lige i øjeblikket. Ville nok være at skrive en E-mail til omtalte, og spørge om det er nødvendigt med den dårlige omtale.

Selfølgelig, hvis din klient selv har lagt op til den dårlige omtale, er det vel også okay, at kunderne Evt. ved det.

-Trekz
Avatar billede fusion-it Nybegynder
26. maj 2009 - 07:28 #2
Hej,

Du kunne jo gøre som Stein Bagger

http://onlinespecialisten.dk/stein-bagger-brugte-seo-til-snyd/

good luck
Avatar billede j4k0b Nybegynder
26. maj 2009 - 08:24 #3
Så længe han ikke lyver på sin blog er han i sin gode ret til at skrive lige så dårligt om jer som han har lyst. I vil aldrig vinde en evt. retsag over en person, der blot taler sandheden.

> TrekzRapper skrev:
> Du kan også skrive ind til google, og bede dem om at fjerne denne side fra deres Crawler, hvilket jeg også tænker vil blive meget svært.

Glem det... Google fjerner ikke noget der ikke er i strid mod deres egne retningslinjer.
Avatar billede garfield_29 Nybegynder
26. maj 2009 - 08:48 #4
Jeg er helt i enig at vedkommende har sin fulde ret til at ytre sig via blogs etc.

Jeg er bare interesseret i rent professionelt og høre hvordan man kan modvirke den høje listning via Google. Skal man få kunden til at nævne deres firmanavn flere steder på deres enkelte sider - steder hvor der står vi etc.? Jeg har lagt mærke til at Google typisk kun fremhæver 2-4 sider når man søger på et givent firmanavn uanset hvor stor firmaet måtte være.

Det giver selvfølgelig heller ikke mening for Google at liste alle sider op, hvor firmanavnet fremgår på hjemmesiden. Så ville det skabe en masse unødvendig indeksering.

Og nej jeg er ikke interesseret i at snyde eller springe over hvor gærdet er lavest. Jeg er interesseret i at imødekomme problemet på en sober vis.

Jeg ved ikke hvor meget kunden har bidraget til den dårlige omtale. Jeg tvivler ikke på at kunden har haft en dårlig oplevelse, men derfor synes jeg stadigvæk ikke det er i orden at vedkommende laver en rendyrket smædekampagne. Vedkommende må tage sagen op via domstolene. Nå men det er så min personlige mening :-)
Avatar billede j4k0b Nybegynder
26. maj 2009 - 08:59 #5
"Jeg er interesseret i at imødekomme problemet på en sober vis"

Vi ved at du ikke kan få ham fjernet fra side 1, så det tror jeg kan blive svært uden at snyde lidt på Google.

Hvis du vil have ham væk fra side 1 må du jo lave en række nye hjemmesider og få dem op på side 1, så hans hjemmeside bliver skubbet om på side 2. Men det tager tid; Det tager tid at skrive tekst og lave indhold, skaffe indgående links og alt det andet arbejde der skal til for at give en hjemmeside en god pagerank hos Google.

Jeg giver dig desuden (delvist) ret i, at hvis han er utilfreds er det et problem han skal løse med butikken. Men sådan fungerer det bare ikke i praksis længere. Vi er gået ind i en tid hvor web 2.0 og sociale hjemmesider fylder mere og mere, og i den forbindelse får det enkelte individ mere at sige, og gennemsigtigheden bliver derfor generelt større.

Martin Thorborg (Jubii/SpamFighter) har sagt, at om en mindre årrække bliver det de virksomheder der kan finde ud af at behandle deres kunder ordentligt, give en god service osv. der kommer til at overleve. Det er netop fordi flere og flere vælger at lave såkaldte "hade-hjemmesider", give dårlig viral markedsføring osv. Der er ikke noget der fungerer bedre end viral markedsføring - både negativt og positivt!
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. maj 2009 - 09:14 #6
Det der her er tale om hedder Reputation Management og det er faktisk en underdiciplin af søgemaskine optimering. Reputation Management har to facer. En forberedelsesface, der sker længe før der er sket noget der giver dårlig omtale, og så det der sker når der er sket noget der giver dårligt omtale.

Første face.
Her handler det om at sørge for at de naturlige søgeord, som firmanavne, person navne, produktnavne mm. er "optaget" af godt placeret materiale i søremaskinerne. Skriv artikler og indholdssider med disse søgeord således at når man søger på f.eks. Stein Bagger, så ville de første 3 sider i google være optaget af sider som Stein Bagger selv havde skrevet eller fået skrevet.

Anden face.
Handler om at "stjæle" de belastende søgninger. Skriv optimerede sider og blogposter, der optimeres til at placeres bedre end den dårlige omtale der i forvenen ligger der. Bliv ved indtil den dårlige omtale er flyttet til mindst side 3 i søgemaskinerne. Dette tager lidt tid og man skal også være opmærksom på at man ufrivilligt kan komme til at skabe opmærksomhed på den dårlige omtale.

Reputation management er tidskrævende, især hvis man ikke har forberedt det ordentligt
Avatar billede garfield_29 Nybegynder
26. maj 2009 - 10:58 #7
Tak for det nyttige svar bufferzone.
Det lyder som om at du har fat i den lange ende
Avatar billede garfield_29 Nybegynder
26. maj 2009 - 11:35 #8
Lige en ting til. Kan det ikke være en foredel at oprette firmaet og dets hjemmeside via linkkataloger? De seriøse af slagsen vel og mærke. Og på den måde presse de belastende listninger længere nede
Avatar billede RuneHansen Nybegynder
29. maj 2009 - 13:25 #9
Jeg har lavet en del Online Reputation management, og det er ganske  rigtigt en underdiciplin af søgemaskineoptimering som ofte er ret tidskrævende.

Jeg har skrevet lidt om Repution Management i teori og praksis her: http://www.oza.dk/online-reputation-management-i-teoripraksis-1202.htm

Måske det kan give dig lidt idé om hvad der kan gøres?

Mvh.

Rune
Avatar billede garfield_29 Nybegynder
29. maj 2009 - 19:58 #10
Tak for indlægget Rune. Jeg tager et kig på din side om emnet
Avatar billede folmani Nybegynder
10. juni 2009 - 10:50 #11
Du kan evt. også se http://blog.surftown.dk/nyheder/reputation-management, som kan give dig input til selve 'overvågningen'.