Avatar billede dossing Nybegynder
20. maj 2009 - 12:43 Der er 12 kommentarer

CS4 photoshop - langsom!

Min photoshop (CS4) bruger ufattelige mange resourcer på at lave bare den mest simple opgave - kan jeg slå noget fra i programmet så det arbejder hurtigere?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
20. maj 2009 - 12:59 #1
jeg har ikke oplevet det medmindre vi taler billeder på f.eks. 10.000 pixels i bredden og for lidt ram. Med 6 gb triller det bare afsted - men med 2 gb er den 3x så langsom.

Derfor: Kan det være din maskine?
Avatar billede jokkejensen Novice
20. maj 2009 - 13:11 #2
så hvis man har 12gb ram er den dobblet så hurtig ? - lyder forkert.

Tryk CTRL+K -> performance, sæt scrath disk til en anden fysisk disk end dit OS/Photoshop hvis muligt, men det er det eneste sted du kan påvirke photoshop, eller købe en hurtigere pc.

/J
Avatar billede dossing Nybegynder
20. maj 2009 - 13:32 #3
jeg synes ellers den har rigeligt at arbejde med. Lige nu er min fil 322M - det er bruger den snildt kunne klare - eller hva'????

har en billedfil af preference/performance vinduet - men hvordan vedhæfter man det til et indlæg?
Avatar billede justrace Novice
20. maj 2009 - 13:47 #4
Ku' vi få lidt specs. på pc'en?
Avatar billede dossing Nybegynder
24. maj 2009 - 20:55 #5
maskionen.
processer: Intel(R) Core(TM)2 CPU  6600 @ 2.40GHz  2.45 GHz
hukommelse: 4.00 GB
systemtype: 32 bit operativsystem
Windows Vista

photoshop.
memory usage....let photoshop use 954 MB (59%)
Avatar billede justrace Novice
24. maj 2009 - 21:06 #6
Skal vi gætte grafikkortet?
Avatar billede jokkejensen Novice
25. maj 2009 - 08:31 #7
Det er fuldstændig ligegodt, med mindre det er et workstation kort, af fireGL/Quadro serien, de er netop understøttet godt, resten er underordnet, og der skal sidde min. 1Gb før ressourcer bør ligges derud. - Desuden er det af hvad jeg ved kun 3d instrukser der løses der, og måske arbejder han slet ikke med 3d.

Men Adobe CS4 skal/bør bruge mange ressourcer, syntes det er bedre at få beskrevet symptomerne på at den er langsom - Hvordan arbejde hurtigere ? - tager det langt at gemme ? - redigere et billede eller hvad er det der skal gå hurtigere?

Vh.
Avatar billede jokkejensen Novice
25. maj 2009 - 08:33 #8
http://kb2.adobe.com/cps/404/kb404898.html

list over kort:
http://kb2.adobe.com/cps/405/kb405711.html

Jeg tror desuden ikke det er Adobe der er problemet hvis 954Mb ram er 59% af de frie ressourcer, så er det nok vista eller andet der æder de resterende 2+ GB.
Avatar billede justrace Novice
25. maj 2009 - 10:53 #9
4 GB RAM og Vista 32 bit = 3 GB RAM, og de 954MG er det Ps bruger som "arbejdsram".

Grafikkortet er stadig en ret væsentlig del for at køre Ps CS4.
Avatar billede dossing Nybegynder
25. maj 2009 - 20:19 #10
grafikkort - hvor finder jeg beskrivelse af den? Er det samme som skærmkort?

beskrivelse af hvorfor psd er langsom:
- når der skal åbnes ganske små filer, tager det alt for lang tid. De burde poppe op uden ventetid...(efter min erfaring med CS3).

- når filen skal gemmes - tænker psd/bruger for lang tid.
(og det gælder store som små filer)

...når der går lang tid - står der øvert i program vinduet "svare ikke"
Avatar billede justrace Novice
25. maj 2009 - 21:16 #11
Ja, skærmkort og grafikkort er det samme.

psd er et filtypenavn, og ikke et program.

Har du opdateret Photoshop?

Det kunne tyde på der er noget helt andet galt.
Hvordan ser det ud med ledig plads på din harddisk? Trænger den til en gang rengøring og defrag?
Avatar billede dossing Nybegynder
26. maj 2009 - 16:22 #12
skærmkort: NVIDIA GeForce 8600 GT

har tænkt over det - kan det være min Suitcase der gør Photoshop langsommere....min InDesign fungerer ellers optimalt?

..og ja, jeg ved godt psd er en photoshop til, men det er lidt nemmere at skrive det end "photoshop".

min mskine er just været til rep. hvor jeg fik en helt ny harddisk - derfor er der ikke gemt meget på den....
disk 1: 170 GB ledig af 232 GB
disk 2: 68,7 GB ledig af 69.2 GB