Avatar billede jonasnielsen Nybegynder
19. maj 2009 - 23:01 Der er 3 kommentarer

Bogføring af køb af anpart

Hej

Hvilken konto skal jeg bogføre mit selskabs køb af 1 stk. anpart i et andet anpartsselskab? Der er tale om en langsigtet investering i dette selskab.

mvh
Avatar billede ottobp Novice
19. maj 2009 - 23:19 #1
du opretter  en konto i kontoplanen  under aktiver  ca  deromkring  konto 54000  hvis du bruger  standardkontoplanen

den  debiterer  du  en million  hvis anparten står til det
og  krediterer  banken  kt. 58000  tilsvarende  for  en  mill.

hvis  du  bruger  det andet  layout  hvor  Afstemningskonto(bank)  står  først  så  skal du  skrive  -1.000.000,00  i  beløbskolonnen  og  så  vælge  den  nyoprettede  konto  i  Konto-kolonnen  til højre  for  beløbet

mvh
Otto  B  Petersen -  certific.forhandler af  SummaSummarum
www.ivaerksaet.dk  og  www.summasummarumsupport.dk
Avatar billede ottobp Novice
19. maj 2009 - 23:24 #2
på grund af  ombrydningen  ser  minusset  ud som en tankestreg  i min  kommentar  til  det  sidste eksempel

der  skal  altså stå  -1.000.000,00  i  beløbskolonnen

mvh
Otto B  Petersen
Avatar billede hardyc Nybegynder
15. juli 2009 - 14:59 #3
Såfremt at det er virksomheden der har investeret og ikke dig så er det rigtigt, hvis du har et ApS eller A/S og det er selskabet der har investeret og har lagt oengene ud så vil det påvirke selskabskapitalen, hvis det er dig selv så skal det ikke stå i regnskabet

hilsen
Hardy