Avatar billede thezimzter Nybegynder
15. maj 2009 - 10:38 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Skift af trådløst netkort - manglende fast IP

Hej

Jeg har skiftet mit trådløse PCI netkort i den stationære maskine da jeg gerne ville have en højere hastighed på mit netværk. Jeg er sålede gået fra G til N standarden. Installationen gik fint og der kom hul igennem, men da jeg ville indsætte en fast IP sammen med Open DNS på netkortet, så kunne den ikke forbinde til internettet. Dette fungerede fint på det tidligere netkort og jeg har ikke ændret i andre opsætninger. Jeg har genstartet maskine og router flere gange uden det har hjulpet samt opdateret driver til kortet - uden held.

Jeg kører med Vista Business og mit tidligere netværkskort var fra D-link DWL-G510(EWLG510EU). Det nye er fra EDIMAX EW-7728In. Min router er Zyxel fra Cyber City hvortil jeg har koblet en router fra D-link DIR-655 som jeg bruger som switch/adgangspunkt.

Jeg vil gerne have min faste IP tilbage, så jeg håber der er én der kan hjælpe!
Avatar billede Cars10 Praktikant
15. maj 2009 - 11:38 #1
Du kan under DHCP server på routeren se hvilke ip adresser routeren tildeler. Din ip adresse skal være inden for det område.

Skriv lige hvilke ip adresse din router tildeler og hvilken ip du har sat dit netkort til
Avatar billede thezimzter Nybegynder
15. maj 2009 - 14:01 #2
Den starter ved 10.0.0.2 og så ellers derop af...
Avatar billede thezimzter Nybegynder
15. maj 2009 - 14:03 #3
Hov - glemte at sige at jeg har sat min IP til 10.0.0.50... (nemt at huske)
Avatar billede Cars10 Praktikant
15. maj 2009 - 14:22 #4
Det er nemmest hvis du på din computer sætter den til automatisk ip igen.

I din router går du ind under 'SETUP' => 'NETWORK SETTINGS' => under afsnittet 'ADD DHCP RESERVATION' indtaster du ip-adressen 10.0.0.50. Tryk nu på 'Copy Your PC's MAC adresse'. Tryk derefter på 'Save'
Avatar billede thezimzter Nybegynder
15. maj 2009 - 21:38 #5
Tjah... umiddelbart så kan jeg i min router ikke finde de menuer du hentyder til. Andre forslag?
Avatar billede Cars10 Praktikant
15. maj 2009 - 23:06 #6
se side 29:
http://static.tigerdirect.com/pdf/D-link-DIR-655-Manual.pdf

du kan også trykke på linket 'Reserve' nederst på siden.
Avatar billede Cars10 Praktikant
15. maj 2009 - 23:10 #7
på side 31 står det omkring resavationer
Avatar billede thezimzter Nybegynder
15. maj 2009 - 23:55 #8
Men det er ikke den der uddeler IP adresse - det er Zyxel routeren fra Cybercity... D-linken er fungere blot som accesspoint...
Avatar billede Cars10 Praktikant
17. maj 2009 - 11:38 #9
Ja men din D-link DIR-655 er ikke et accesspoint det er en trådløse router. Din Zyxel router er i princippet overflødig. Du skal have en ip-adresse der ligger inden for D-linkens ip-område.

1. Indstil din computer til at hente automatisk ip og dns igen.
2. Vælg 'Kør...' i startmenuen
3. Indtast cmd og tryk enter
4. Indtast ipconfig /all og tryk enter
5. Find ipadressen for standardgateway (vil typisk være 192.168.0.1)
6. Åbn en internet browser
7. Gå til adressen http://192.168.0.1 (eller den ip du fandt)
8. Indtast brugernavn og password (typisk Admin og blank password)
9. Vælg 'SETUP'
10. Vælg 'NETWORK SETTINGS'
11. Under afsnittet 'NUMBER OF DYNAMIC DHCP CLIENTS' tryk på 'Reserve' ud for din PC.
Avatar billede thezimzter Nybegynder
17. maj 2009 - 14:20 #10
Nu har jeg jo slået DHCP fra i D-linken, hvorfor jeg bruger den som access point (jeg er med på at det er en router, men det bliver den ikke brugt som her). Jeg henter dermed IP adresser fra Zyxel routeren. Dermed er min gateway 10.0.0.1 og dette er adressen på Zyxel routeren.

Men hvis du læser problematikken fra toppen, så har dette fungeret med et andet netkort med de samme IP/DNS egenskaber... Hvorfor fungere det ikke med det nye. Det er det der er spørgsmålet.
Avatar billede Cars10 Praktikant
17. maj 2009 - 17:29 #11
Ok skulle bare sikre mig at du ikke brugte din router på en anden måde fordi du havde misforstået konceptet.

Min ide var at reservere ip-adressen i routeren, da som du skriver at det allerede fungere med automatisk ip.

Din Open DNS bliver den hentet via en URL eller en ip-adresse?

Hvilken Zyxel router har du?
Er det med indbygget modem?
Er det en af disse:
http://www.cybercity.dk/kundeservice/teknisk_hjaelp/bredbaand/tilslut_og_opsaet_router/
Avatar billede Cars10 Praktikant
17. maj 2009 - 17:45 #12
Med opsætningen i routeren undgår du også at skulle opsætte OpenDNS for hver computer/netkort
Avatar billede thezimzter Nybegynder
17. maj 2009 - 18:28 #13
Nu har jeg selv fundet frem til det issue der lavede ged. Under enhedshåndtering var der opsætningsmuligheder for netkortet. Har aldrig før oplevet at man skulle lave en opsætning derinde, men således klogere.... tak for tålmodigheden.
Avatar billede Cars10 Praktikant
17. maj 2009 - 19:04 #14
ok bare iorden