Avatar billede renehansen Nybegynder
13. maj 2009 - 12:54 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Analyse eller andet program

Hej Venner.

Kort spørgsmål er Shrink det man forstår som defragmentering af en SQL database, eller findes der en decideret fragmenterings procedure man kan optimere sine databasefiler med, her tænker jeg ikke på den defragmentering der ligger i windows.

Som tillæg, er der et sted i SQL server 2005 management studio hvor man kan tjekke hvad der skal gøres for at optimere hastighed / databaser ?
Avatar billede Syska Mester
13. maj 2009 - 13:09 #1
Shrink frigider plads som ikke længere bliver brugt af databasen, normal en dårlig ide hvis du senere skal bruger den plads igen.

Når du skal lave en database størrer, så gør det af store stykker, for at undgå at hele databasen kommer til at ligge udover hele disken netop for at undgå fragmentering så din database ikke ligger udover hele disken.

Data i databasen ligger i række følge som bliver angivet af din Clustered Index. Så der mener jeg ikke der er så meget at gøre.

Du kan lave en rebuild/reorganize af dine index hvis de er blevet meget fragmenteret, det kan give et boost i performance, hvis det ikke er blevet gjort længe ... men google det, og der findes mange post omkring det.

// ouT
Avatar billede renehansen Nybegynder
09. juli 2009 - 12:24 #2
Hej Buzzzz. Du må gerne smide et svar.  :)
Avatar billede Syska Mester
09. juli 2009 - 13:33 #3
svar