Avatar billede webweaver Praktikant
10. maj 2009 - 02:48 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Batch - Watermark

Halløj folkens.

Sidder og roder lidt med noget Batch her i CS3.
For at sige det rent ud sagt, så driller det af h til!

Jeg har en bunke billede. De skal skaleres ned i størrelse (altså px, ikke kb), der skal sættes noget tekst ind samt der skal indsættes billede.

Det er intet problem at skalere billedet ned og indsætte teksten og få det til at funke med Batch. Problemet er ligeså snart jeg skal åbne et billede i en anden fil, og trække en selection/eller billedet over i den fil som bliver redigeret. Det driller noget så grusomt.

Hvordan gøres det rigtigt? Er der en bestemt måde at gøre det på eller hvordan? Har både prøvet at lave billedet som pattern i PS, og save selection og det ene og det andet, og den vil bare ikke. Virker som om problemet ligger når den skal duplicate billedet over i den anden fil. Den giver ihvertfald altid fejl deromkring.

Er der lige en venlig sjæl, som kan forklare mig en metode til at indsætte billeder automatiseret med batch, hvis det i såfald overhovedet kan lade sig gøre?

På forhånd tak :)
Avatar billede prodic Mester
10. maj 2009 - 20:15 #1
Jeg ville gøre det ved at optage at du åbner "watermark"-billedet i din action.
På det billede laver du en ctrl+a, ctrl+c og en ctrl+w og skifter derefter tilbage til det oprindelige billede hvor du laver en ctrl+c.
Derefter burde du kunne rykke rundt på dit nye layer uden problemer, såfremt størrelsen på billederne er ens.

Sådan har jeg tidligere gjort noget lign., og det har virket efter ovenstående princip.
Avatar billede webweaver Praktikant
10. maj 2009 - 20:24 #2
Det virker desværre ikke. Det er nemlig også måden jeg har gjort det på.
Jeg må indrømme jeg godt nok ikke har prøvet at smide hele billedet ind over, da jeg kun skal bruge noget af det i billedet. Altså en selection, men burde være det samme.

Jeg kan evt. lige prøve at lave selectionen, og gemme den som et billede.
Og så smide det ind, og se om det vil fungere :)
Avatar billede webweaver Praktikant
10. maj 2009 - 20:32 #3
Der kan man bare se. Det gjorde sgu forskellen.
Mange tak. Smid et svar mester.

Kan du evt. fortælle mig, hvorfor det ikke funker med duplicate layer eller hvis man bare trækker sin selection over på billedet, fremfor ctrl + c / ctrl + v?
Avatar billede prodic Mester
10. maj 2009 - 21:03 #4
Det virker formodentligt ikke fordi duplicate/drag metoden ikke "husker" indholdet af din selection på samme måde.
Det burde dog virke såfremt du laver din selection og laver en ctrl+c i watermark-dokumentet og lukker dokumentet og laver en ctrl+v i destinations-dokumentet.
Actionen forvirres sikkert af drag/dublicate mellem 2 åbne billeder.
Ctrl+c/v gør at den kan huske billedets indhold.

Du smider bare et svar selv og accepterer det.
Avatar billede webweaver Praktikant
10. maj 2009 - 21:10 #5
Jep, det må være noget i den dur.
Det vigtigste er at det virker nu :)

Tak for hjælpen ihvertfald. Det er nyttigt at vide fremover (: