Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 11:04 Der er 60 kommentarer og
1 løsning

computer kan ikke starte op

Min mors computer vil ikke starte op.

Når jeg tænder den kommer der lys ud for tænd knappen, der kommer lys i dvd-drevet og blæserne begynder at køre - men der sker ikke mere. dvs der kommer ingen lys i hverken skærmen eller tastaturet.

hvad kan dette være?

computeren er en

fujitsu siemens scaleo L edition
windows xp home edition

- jeg har prøvet med en anden skærm og tastatur uden held
- har prøvet at smide en anden ram-blok i uden effekt

håber nogle kan hjælpe

mvh

Allan
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
09. maj 2009 - 11:13 #1
når den at loade bios?

altså det første skærm billede der kommer frem...

eller når den til win xp load
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2009 - 11:18 #2
Jeg tror at din strømforsyning er smuttet
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 11:21 #3
allerførste gang jeg tændte den efter jeg fik den hjem til mig selv så startede den op og nåede helt ind i windows, men genstartede så efter ca 10 sekunder og så skete der ikke rigtigt noget da den skulle starte op.

når jeg tænder den nu sker der intet - der kommer ingen reaktion på skærmen så går ikke ud fra at den loader noget.
Avatar billede meterpunk Nybegynder
09. maj 2009 - 11:49 #4
Det kan også være grafikkortet, prøv at pille det ud og start så igen.
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 11:56 #5
skal lige være 100% med :)  - jeg skal pille grafikkortet ud af pc'en og prøver at starte den op uden grafikkort?

jeg har lige kigget på nogle af de andres spørgsmål om samme emneområde og der er nogle som skriver om en test af strømforsyningen - så dette kan jeg jo evt prøve?? (så kan jeg se om den blæder derudaf...)
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 12:02 #6
har lige kigget efter - grafikkortet er onboard så kan ikke pille et ud
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 12:18 #7
da jeg var ved at kigge på computeren indvendig var der pludselig en lille dims som jeg fik øje på der må være faldet af fra noget i computeren.
Det er af metal, er U formet og midt på de to lige stykker er der en sort plast ramme. Den er 1 cm lang og det ser ud til at begge ben fra den sorte ramme og ud efter har siddet nede i noget.

hva kan dette være og kan det være denne dims der er hele problemet?
(jeg har taget et billede af "dimsen" men jeg ved ikke hvordan jeg skal smide det på spørgsmålet...)
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 12:22 #8
jeg har fundet det sted hvor dimsen burde sidde - der to små huller - der står "clip1" lige ved siden af og det er umiddelbart ved siden af den store køler på bundkortet.
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 12:43 #9
jeg har putet "dimsen" tilbage hvor den skulle sidde, prøvede at starte computeren op, jeg den kom igen helt ind i windows hvorefter den gik i sort efter ca 1 minut.

herefter har jeg gentagne gange forsøgt at starte computeren op, men der sker ikke andet end at blæserne begynder at køre og intet sker med hverken skærm eller tastatur
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2009 - 13:28 #10
Prøv at hive strømstikket ud på bagsiden, vent lidt sæt det så ind igen og prøv at start op igen, det lyder som et varmeproblem.
Avatar billede off-line Nybegynder
09. maj 2009 - 13:37 #11
Den lille "dims" den ser vel ikke ud som noget i den retning.
Se billedet cmos. Tryk for større billede.
http://sitecenter.dk/jasveg/billeder/

Men eller kan helgec godt have ret i at du har et strømproblem.
Med strømmen er det ikke enten eller. Der kan godt være et problem,
selv om strømforsyningen kører.

Men ellers, prøv at tage harddisken og CD/DVD drevet fra, og se om
computeren starter fint op i Bios.
Gør den det, så prøv at sætte delene i på skift, for at se, om en
af dem laver ballade.
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 13:53 #12
- jeg har prøvet at tage strømstikket ud fra computeren

- det er ikke en almindelig jumper - metalstykket er HELT U formet og 1 cm i længden. jeg satte den bare ned i de huller den har hfat siddet fast i - så tror måske ikke det er dér problemet ligger.

- jeg prøver at tage harddisk og dvd fra og ser hvad der sker og vender tilbage med hvordan det gik
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 14:20 #13
Nu har jeg prøvet at tage harddisk og dvd fra og starte op. Den startede op med skærm osv og gik fint ind i BIOS, men efter jeg gik ud af BIOS gik den i sort. Jeg slukkede og tændte igen, men stadig i sort. Efter jeg tog strømstikke ud, ventede lidt og prøvede igen var der stadig ingen reaktion fra hverken skærm, mus eller tastatur....
Avatar billede off-line Nybegynder
09. maj 2009 - 14:27 #14
Så skal du nok prøve med en anden strømforsyning desværre.
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 14:31 #15
ok - så jeres bud er at det er strømforsyningen der driller og ikke fx selve bundkortet eller noget RAM?

(tror vist jeg har en gammel computer hvor jeg kan grave strømforsyningen frem)
Avatar billede off-line Nybegynder
09. maj 2009 - 14:41 #16
Man kan jo kun sige, at efter det du har skrevet og efterprøvet,
så er strømforsyningen den sandsynlige skurk.
Så har du en anden strømforsyning, ja så bare på med den.
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 14:48 #17
ok - har fundet den gamle computer så må se om jeg ikke kan så smidt strømforsyningen fra den i og se hva der sker - vender tilbage senere - tak indtil videre :o)
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 15:23 #18
så har jeg prøvet med en anden strømforsyning - troede lige kort det havde virket, for den startede windows op. Så kom der efter ca. 1 minut en meddelelse om at windows var genoprettet efter en alvorlig fejl. Lige efter jeg sagde ok til dette så gik den i sort og rebootede. lige efter den rebootede stod den stille med fujitsi logo og begyndte så at lave en konstant hyletone indefra computeren!

herefter prøver jeg at slukke og tændte igen, men der sker stadig ingen ting. Efter jeg tog strømstikke ud, ventede lidt og prøvede igen var der stadig ingen reaktion fra hverken skærm, mus eller tastatur..

det lys der er foran på computeren som konstant lyser når computeren er tændt lyser kun når den er slukket og når man tænder slukker det næsten med det samme.
De par gange hvor den er "startet" op jeg har skrevet om, der har der været lys i denne.
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2009 - 15:27 #19
Det lyder jo unægtelig som om diagnosen med strømforsyningen var korrekt, desværre tyder det på at du har et problem med din computer så den næste strømforsyning også er smuttet, hvor stor var den strømforsyning du isatte
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 15:42 #20
300w ligesom den der var i før - men hvis jeg køber en ny strømforsyning og sætter i, hvor står sandsynlighed vil I så tro der så vil være for at alt vil virke fint igen?

når du skriver "desværre tyder det på at du har et problem med din computer så den næste strømforsyning også er smuttet" mener du så at computeren har ødelagt den anden strømforsyning også eller at den anden sikkert ikke havde så godt i forvejen?

hvad vil jeres anbefalinger være - skal jeg bare prøve at købe en ny strømforsyning - fx en 500w - eller skal der en ny computer til?
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2009 - 16:11 #21
300 Watt lyder ikke af ret meget, men hvis der er overgang i computeren så hjælper 500 Watt næppe. Hvor gammel er den computer, nyere strømforsyninger plejer at være udstyret med en termosikring
Avatar billede off-line Nybegynder
09. maj 2009 - 16:17 #22
Kan din gamle computer starte op? Hvis den kan, så prøv strømforsyningerne i den.
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 16:20 #23
hvad skal jeg gøre hvis der er "overgang" i computeren - og hvad er dét?

kan ikke huske hvornår hun fik den, men den er nok et par år gammel vil jeg tro

hvad fik computeren til at lave hyletonen?
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 16:21 #24
nej tror ikke den gamle computer kan starte op
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2009 - 16:25 #25
Hvis den kun er et par år gammel bør den være med termosikring - hyletonen er jo svær at afgøre når man ikke selv har hørt den, det kunne være køleren på CPUèn der ikke kører og så lukker computeren pga. varme
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2009 - 16:27 #26
Du kan teste din strømforsyning ved at kortslutte den grønne og en af de sorte ledninger på det brede stik fra strømforsyningen der skal samtidig være belastning så lad f.eks strømstikket blive siddende på DVD-drevet
Avatar billede Computergeek Nybegynder
09. maj 2009 - 16:34 #27
Det kan jo ikke være strømforsyningen når blæseren kører..
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2009 - 16:36 #28
Naturligvis kan det være strømforsyningen - der er 2 kredsløb
Avatar billede off-line Nybegynder
09. maj 2009 - 16:37 #29
Er det en computer som er købt samlet, eller er det en du selv
har samlet til din mor? Overgang i strømforsyningen, er så vidt
jeg ved, mest noget som sker, når en selvsamler glemmer et
afstands stykke mellem bundkortet og kabinettet, så bundkortet
rører ved kabinettet. Men så skulle det her være sket for længe
siden.
Avatar billede off-line Nybegynder
09. maj 2009 - 16:41 #30
Enig med helgec. Som jeg tidligere skrev, er det ikke et enten eller med strømforsyningen. Strømforsyningen leverer jo strøm
med forslellig styrke, til flere formål.
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 16:43 #31
har lige snaket med min mor - computeren er 3½ år gammel

blæseren (en stor sort cpu køler) kører hver gang jeg tænder computeren selvom den ikke starter op

- hyletonen er en høj konstant tone

"computergeek" - hvad tror du det kan være hvis det ikke er strømforsyingen?
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 16:47 #32
det er en computer min mor har købt samlet og den har haft kørt fint længe

vil I anbefale mig at prøve at købe en ny strømforsyning (fx 400-500w) på mandag og smide i? (og kan denne gå i stykker med det samme hvis der er noget i vejen med computeren)

når den er 3½ år gammel vil I så anbefale min mor at købe en helt ny computer i stedet for at udskifte enkelt dele?
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2009 - 16:58 #33
Et konstant hyl der ikke er mekanisk relateret tyder på RAM fejl, men det hænger ikke rigtigt sammen med strømforsyningen som må ha` været defekt
Avatar billede off-line Nybegynder
09. maj 2009 - 17:00 #34
Jeg prøver at finde ud af, hvad 1. lang beeptone betyder.
Er du sikker på, at den ramblok du har prøvet med er i orden?
prøv at teste dem:http://www.softpedia.com/get/Tweak/Memory-Tweak/Microsoft-Windows-Memory-Diagnostic.shtml

Om din mor skal have en ny computer? det kommer an på, hvad fejlen
er. 3 1/2 år er i sig selv ingen grund til at skifte. Hun har
vel ikke brug for en spillemaskine?
Hvis det kun er strømforsyningen, er det ok bare at købe en ny.
MEN fis nu ikke bare ud og ofre penge på det. Det kan jo være der
er noget galt med f.eks. bundkortet.
Fik du afprøvet helgec's forslag med kortslutning og belastning?
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2009 - 17:01 #35
Hvor bor du henne??
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 17:23 #36
bor i aalborg

jeg har ikke prøvet at "kortslutte" strømforsyningen endnu - men kan evt prøve dette i morgen så da jeg ikke har mere tid til at rode med det i dag (kæresten skal også passes)

men tænkte bare på hvis det nu var strømforsyningen der var problemet så ville det løses ved at smie en ny i og hvis dette ikke virkede så kunne jeg vel få penge tilbage for skidtet?!?

jeg har 2 andre RAM blokke jeg kan bruge hvis det er - men noget af det første jeg prøvede var at putte en ande RAM blok i, dette uden effekt.

min mor skal på ingen måde bruge en spille-pc, kun til lidt kabale, tekstprogram, internet og skype, så ja, den vil stadig være helt fin for hende mht størrelse og hurtighed

hvordan kan man teste om det er bundkortet der er noget i vejen med?
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2009 - 17:29 #37
Det er vigtigt at passe kæresten, men 2 minutter er den tid det maximalt tager at teste strømforsyningen. Bøj en kontorclips som et U tag det brede stil af bundkortet og kortslut de 2 ledninger jeg har nævnt
That`s all
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 17:43 #38
har viklet mig ud af aftalen, så prøver lige det med strømforsyningen
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 17:53 #39
på det brede stik er der 2 rækker - når jeg skal kortslutte grøn og en af de sorte - skal det så bare være den ene af rækkerne jeg benytter eller skal jeg bruge 2 clips og tage begge rækker?
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 18:08 #40
har set der kun var en enkelt grøn da jeg kiggede efter ...  og begge strømforsyninger virker helt fint
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2009 - 18:09 #41
Der er KUN en grøn, så nok engang den GRØNNE og en SORT og så bør strømforsyningen snurre hvis du har husket at sætte ledningen i
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 18:11 #42
vil dette umiddelbart betyde at de er ok eller?

og hvad er næste skridt?
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2009 - 18:13 #43
Med hyletonen i erindring så bør det være RAM er du sikker på at ramblokken er trykket ordentlig i bund
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2009 - 18:15 #44
Der skete jo en kortvarig posetiv ændring da du skiftede strømforsyningen, har du på fornemmelsen om at du er kommet til at skubbe til noget der gav den ændring
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 18:15 #45
(ved ikke om du så min tråd jeg skrev umiddelbart inden din - men jeg fandt ud af at der kun var 1 grøn - havde ikke lige set ordentligt efter før jeg skulle starte med det. men begge strømforsyninger virker ganske fint når jeg kortslutter dem)
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 18:18 #46
jeg er sikker på jeg har sat RAM-blokken helt i og har ikke haft skubbet til noget inde i kabinettet.

er vi mere ovre i en fejl på bundkortet nu eller?

og hvad med den der "dims" (skrev om denne tråd 7-12) jeg så der var faldet ud som jeg satte på plads igen - kan dette have haft ødelagt noget at denne har siddet løs?
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2009 - 19:19 #47
Jeg kan ikke lige greje den der dims, men hvis ram og strømforsyning er i orden så er der CPU og bundkort tilbage - du har vel ikke et gammelt grafikkort du kan prøve at montere - prøv også at starte op uden mus og tastatur
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 19:44 #48
har devsærre solgt det eneste andet grafikkort jeg havde :o(

er der en måde jeg kan upoade et billede af "dimsen" på?

bundkortet et et asus P4GE-MX/S
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2009 - 19:55 #49
Jeg skal se tv til kl 21:30 jeg går ud fra at du taler om http://www.asus.com/Product.aspx?P_ID=JdzKwFSqhlt5OPiW - kigger på det senere i aften
Avatar billede birnum Nybegynder
09. maj 2009 - 20:14 #50
det er dette bundkort:

http://dk.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=12&l3=40&l4=0&model=197&modelmenu=1

dimsen jeg snakker om er ca 2/3 henne og 2/3 oppe på motherboardet lille ved siden af den sorte ramme omkring cpu'en - man kan kun lige se en lille sort lodret streg på billedet. (det er det bedste billede jeg kan finde af bundkortet - jeg har taget et billede af dimsen, men kan ikke lægge billede ind her, så det hjælper ikke meget)

men uanset hvad - hvis vi ikke har kunne finde fejlen ud fra alle de ting vi har prøvet, så må det nemmeste/bedste/næste skridt vel bare være hun må købe sig en ny computer?!? kan ikke lige se hvad vi ellers skal gøre :o(
Avatar billede birnum Nybegynder
10. maj 2009 - 09:54 #51
Godmorgen - håber der er nogle der kan hjælpe mig videre med mit problem i dag :o)

Jeg ved dog ikke hvad der mere kan gøres... for hvis vi ikke har kunne finde fejlen ud fra alle de ting vi har prøvet, så må det nemmeste/bedste/næste skridt vel bare være hun må købe sig en ny computer?!? for det må vel være bundkortet der noget med? og så kan det næsten ikke betale sig at købe nyt bundkort når de andre ting i computeren er 3½ år gamle...
Avatar billede off-line Nybegynder
10. maj 2009 - 16:47 #52
Ser din kommentar tilfældigt. Har ikke fået mail fra dette
spørgsmål i dag, og heller ikke alle fra i går:(
De ram du prøver med, er det samme slags, samme fabrikat?
Det er underligt nok, nogle gange sådan, at ram som kan køre
på et bundkort, ikke kan køre på et andet. Taler af erfaring.
Avatar billede birnum Nybegynder
10. maj 2009 - 20:08 #53
der sad 1 RAM blok i computeren, og jeg har haft prøvet med 2 forskellige RAM blokke fra hver sit firma, så der er desværre ikke noget at hende dér :(

hvad synes du jeg skal gøre?
Avatar billede off-line Nybegynder
10. maj 2009 - 21:57 #54
Jeg må erkende, at jeg ikke forstår hvad computeren fejler.
Den opførsel som du beskriver, har jeg ikke hørt om før.
Det er jo muligt, at der er fejl på bundkortet eller CPUén.
I betragtning af, at det bliver meget svært eller måske umuligt
at finde fejlen, sammenholdt med, at din mors krav er meget
beskedne, og at det ikke kan betale sig, at eksperimentere med
nyt hardware når fejlen ikke kendes, vil jeg mene, at en ny PC
nok er det bedste. En ny computer til din mors krav koster vel
ikke mere end max 3000-3500Kr. Eller mindre, hvis man ser sig for?
Og så er der jo garanti på.
Avatar billede birnum Nybegynder
10. maj 2009 - 22:27 #55
ja det er jo dét - tror bare jeg siger hun skal købe en ny hvis der ikke er nogle som kommer med et guldkort i løbet af i morgen.

du må godt lige smide et "svar" så du kan få point for din hjælp - der er jo ikke meget at gøre ved det i sådan en situation :o(

men tak for hjælpen
Avatar billede off-line Nybegynder
10. maj 2009 - 22:45 #56
Selv tak! Du kan trøste dig - og din mor med, at du har gjort hvad du kunne:)
Avatar billede birnum Nybegynder
10. maj 2009 - 22:52 #57
ja det er jo dét.

og så smider jeg bare hendes harddisk i den nye som slave for at hun kan få sine ting... (hvis jeg kan huske hvordan)  ;o)
Avatar billede off-line Nybegynder
10. maj 2009 - 23:09 #58
Ja som slave mener du vel? Den kan ikke køre med den gamle windows
på den nye computer, fordi de næppe har samme chipset.
Hvis det er en Pata (Ide) harddisk, har den jumpere bagpå. Når
disken skal køre som slave i stedet for master, skal jumperen
flyttes til slave. Der er en tegning oven på disken, så det er
ikke noget problem. men husk det nu. Ellers skal de køre på hvert sit kabel, så betyder det ikke noget, når bar CD/DVD drevet ikke
også er master.
Det er dog ligemeget, hvis den harddisk, som ligger i den nye
computer er Sata, for så har den under alle omstændigheder sit
eget, smalle kabel. Og Sata har jo ikke nogen jumper.
Men en anden vigtig ting. Hvis din mors windows hører til den gamle maskine - altså er OEM, kan den ikke bruges på den nye.
Men der følger nok en Vista OEM med den nye. Det kan så godt være
surt for din mor, hvis hun ikke er instillet på, at Vista er
anderledes. Ellers bare spørg her på denne tråd.
Avatar billede birnum Nybegynder
10. maj 2009 - 23:21 #59
det er win xp home edition som har været installeret på computeren fra ny. men jeg snakkewr med hende om det hele og så må vi se hvad vi gør.

men tak endnu engang, og regner med at give dig point i morgen aften, så er der en dag for andre at byde ind med et svar inden jeg lukker spørgsmålet.
Avatar billede birnum Nybegynder
14. maj 2009 - 12:03 #60
tusind tak til alle som har deltaget i spørgsmålet - jeg tager min mor med ud og finder en ny computer i morgen.

da off-line er eneste der har smidt et "svar" får du selvf pointene.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. maj 2009 - 12:17 #61
Takker! Det kan jo også blive helt spændende for din mor:)