Avatar billede lholmquist Nybegynder
05. maj 2009 - 12:45 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Defekt bundkort?

For et par uger siden døde min computer. Mit umiddelbare bud er, at det er bundkortet som er røget sig en tur - men jeg vil gerne lige høre, om I er enige..

Fejl:
Da jeg sad og surfede på nettet frøs billede og der kom en hyletone fra højtalerne. Efter reboot kommer en fejlbesked om en korrupt bios - hvorefer MB'et forsøger at genskabe en kopi fra harddisken. Dette fejler (2x uheld) og PC'en går i et kontinuerligt loop, hvor den:

1) booter
2) forsøger forgæves at gendanne bios fra hdd
3) slukker (og så starter processen forfra..)

MB:
Der er tale om et Gigabyte GA-965P-DS3P Bundkort. Med dobbelt bios som forsøger at gendanne bios ved fejl.

Forsøgt løsning:
Jeg har forsøgt at komble alle komponenter fra PC'en (hdd, floppy, dvd, ram, lydkort etc) sådan at der ikke var andre komponenter end CPU'en tilsluttet og PC'en går stadig i samme loop som beskrevet ovenfor.

På MB har jeg haft batteriet ude for at nulstille BIOS. Samme fejl som før.

Jeg har bemærket at blæseren på CPU starter som normalt, men kun kører et kort øjeblik (de andre blæsere fortsætter indtil pc'en automatisk rebooter). Dog er der ingen beep fra den indbyggede speaker, som eller er normalt med blæser / cpu fejl. Jeg ved ikke om dette har nogen betydning..

Som sagt tror jeg at der er tale om, at mit MB er gået bort ved døden - og det er også hvad jeg umiddelbart kan finde frem til via søgning på nettet. Men, hvad er jeres holdning?
Avatar billede Jensen DK Novice
05. maj 2009 - 13:20 #1
Har du prøvet at fjerne ledningerne fra strømforsyningen til dit MB og montere dem igen? og er der strøm på dem som skal levere til MB.
Avatar billede lholmquist Nybegynder
06. maj 2009 - 13:16 #2
Nej, jeg vil prøve at af/på montere kablerne når jeg kommer hjem i aften. Desværre har jeg ikke noget måleudstyr ved hånden til at teste strømstyrken.
Avatar billede lholmquist Nybegynder
13. maj 2009 - 14:21 #3
"Har du prøvet at fjerne ledningerne fra strømforsyningen til dit MB og montere dem igen?" <- Har forsøgt. Men jeg får stadig samme fejl som beskrevet i det oprindelige indlæg.

Jeg forsøger at låne måleudstyr til at kontrollere strømstyrken. Men er der andre forslag, som jeg kan afprøve?
Avatar billede lholmquist Nybegynder
17. maj 2009 - 23:01 #4
Det er strømforsyningen som er defekt.

Dibidor: Skriv et svar, så får du dine points.
Avatar billede Jensen DK Novice
18. maj 2009 - 06:27 #5
Ok er hermed gjort.