Avatar billede hr_ejberg Nybegynder
04. maj 2009 - 22:19 Der er 3 kommentarer

Templates i Word

Hej

Jeg har nogle templates som, som ligger på en server, som jeg godt vil have ind i word.
jeg har fået lave en custom gruppe under nyt dokument men jeg kan ikke få min templates der ind.
Er der nogen der har erfaring med det eller bare en god ide??

På forhånd tak

Danni
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
04. maj 2009 - 23:21 #1
Jeg ved ikke med sikkerhed, hvad du mener med "jeg har fået lave en custom gruppe under nyt dokument men jeg kan ikke få min templates der ind." Hvad præcis har du gjort? Og hvilken version af Word bruger du?

Da du skriver "custom" og "templates", gætter jeg på, at du har en engelsk version af Word. Jeg har derfor indsat både danske og engelske betegnelser nedenfor.

Der gælder følgende generelle regler:

Skabeloner (templates) kan i princippet være placeret hvor som helst, men der er to mapper, der er defineret til at indeholde skabeloner. Det er en fordel at benytte dem:

Mappen til Brugerskabeloner (User templates) er den mappe, hvori Normal.dot er placeret (Normal.dotm hvis det er Word 2007). Den mappe bør aldrig være delt mellem flere brugere.

Mappen til Arbejdsgruppeskabeloner (Workgroup templates) er specielt beregnet til skabeloner, der skal deles mellem flere. Denne mappe kan derfor f.eks. være placeret på et fælles drev på en server.

Du kan finde/ændre stierne til begge mapper. Word 2003: Funktioner > Indstillinger > fanen "Filplaceringer" (Tools > Options > File Locations). Word 2007: Office-knappen > Word-indstillinger > Avanceret > knappen Filplaceringer (Office button > Word Options > Advanced > File Locations).

Hvis du i mappen med Brugerskabeloner eller mappen med Arbejdsgruppeskabeloner placerer en mappe, som indeholder dine egne skabeloner, vil navnet på din mappe optræde som en selvstændig fane i dialogboksen "Skabeloner"/"Templates" eller "Ny"/"New" (navnet afhænger af Word-versionen). Når du klikker på den pågældende fane, skulle du se alle de skabeloner, der fysisk er placeret i den pågældende mappe. Du vil se både almindelige Word-dokumenter og Word-skabeloner i fanen - og begge typer kan faktisk bruges som skabeloner.
Avatar billede hr_ejberg Nybegynder
05. maj 2009 - 10:27 #2
Hej

Mange tak for hjælpen.
Det er en Office 2007.
Det var ikke lige helt det jeg mente men det kan godt bruges.
Det jeg mente er dette:
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc178976.aspx
Jeg har prøvet at følge denne guide, men kan ikke få det til at virke.

Hilsen
Danni
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
05. maj 2009 - 13:18 #3
OK. Jeg har ikke haft brug for at benytte den metode endnu - og der er mange ting, som skal være korrekt på plads, for at det virker.

Det vil jo stadig være muligt at bruge Arbejdsgruppeskabeloner. Hvis du benytter tippet med at placere skabeloner i en undermappe i den mappe, der er defineret til Arbejdsgruppeskabeloner, vil du få en selvstændig fane i dialogboksen Ny/New - ellers vil skabelonerne blive listet mellem alle brugerens generelle skabeloner, hvilket jo ikke nødvendigvis er hensigtsmæssigt.

Bemærk at alle brugere skal have fuld adgang til mappen med Arbejdsgruppeskabeloner, for at det virker. Men du kan godt sætte ReadOnly-beskyttelse på de enkelte skabeloner.

TIP: Det er muligt at føje selve dialogboksen Ny/New til værktøjslinjen Hurtig adgang (QAT). Det sparer nogle klik, når man skal vælge en skabelon: Vælg Office-knappen > Word-indstillinger > Tilpas (Customize). Vælg "Alle kommandoer" i øverste liste. Find "Nyt dokument eller skabelon" ("New Document or Template") nede i den lange liste og klik Tilføj. OK.