Avatar billede hugopedersen Nybegynder
04. maj 2009 - 19:00 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

OpenSUSE på CD

Jeg har en laptop af ældre dato som jeg gerne vil prøve at installere OpenSUSE på. Desværre er der kun et CD drev i den, så den fine DVD jeg brugte 10 min. på at downloade kan jeg ikke bruge til noget.
Findes installationen ikke på CD?
Jeg kan se at der findes noget med en internetinstallation, men jeg er ikke sikker på om den understøtter det LevelONE PCCARD netkort jeg har i maskinen.
Avatar billede Demenza Nybegynder
04. maj 2009 - 19:29 #1
Hvis du kan sætte din BIOS op til at køre fra USB portene, som første prioritet. Så kan du laver en USB Installer. Med Open Suse Disken. (Regner med det er .ISO format du har hentede den i.)

Du skal bruge følgende for det:

Program: http://lubi.sourceforge.net/unetbootin.html

USB: Den skal bare kunne have det hele, plads mæssigt. Om det er FAT32 eller NTFS, skulle vidst være hip som hap. (Er dog ikke sikker, så brug en med NTFS.)

Og så skal din computer kunne boote fra en USB som sagt i starten. Håber det hjalp lidt.

En anden løsning, kunne være at. Bruge en gammel HDD Ekstern Boks, smide et DVD Drev i. Og så smide sin DVD skive i skuffen. Men det kræver så også, den kan boote fra en USB udgang.
Avatar billede double-g Juniormester
04. maj 2009 - 19:33 #2
Du kan også prøve downloade en af liveCD'erne. De plejer også at indeholde muligheden for at installere på harddisken.
Avatar billede Demenza Nybegynder
04. maj 2009 - 19:39 #3
Ja, prøv først double-g's forslag. Kom helt væk i det, en LiveCD er at foretrække. For den fylder heler ikke meget. Men hvis det skal være DVD, så prøv min ovenover. ;)
Avatar billede off-line Nybegynder
04. maj 2009 - 20:02 #4
Men det er jo heller ikke det samme. Open SuSe 11.1 fylder 4.33GB
Avatar billede double-g Juniormester
04. maj 2009 - 20:13 #5
Nej bla. indeholder DVD'en både KDE & Gnome, men hvis først liveCD'en er installeret på harddisken, så skulle det være muligt at få netkortet til at køre og derefter er det bare at tilføje de rigtige reposetories og downloade alle de programmer man mangler
Avatar billede off-line Nybegynder
04. maj 2009 - 20:30 #6
Ja ok, men er det ikke et stort arbejde?
Det undrer mig for øvrigt, at der er så mange der klager over
manglende CD/DVD drev, når man kan få udmærkede eksterne drev
for omkring 370 Kr. >
Avatar billede double-g Juniormester
04. maj 2009 - 21:31 #7
De fleste gange er det forholdsvis nemt nok at få et netkort til at virke, og hvis alt andet svigter så kan man installere ndiswrapper og bruge Windowsdrivere.

http://suse.linuxin.dk/wlan.php
Avatar billede off-line Nybegynder
04. maj 2009 - 22:29 #8
Jo jo, men det var nu ikke det jeg tænkte på. Der er mere det,
at det jo ikke er lige så nemt at installere programmer på Linux,
som på windows, hvis man ikke er meget fortrolig med det.
Men ok, så får spørgeren da chancen for at lære det:)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
05. maj 2009 - 06:51 #9
Ganske gode forslag, men da den maskine jeg ville eksperimentere med er af ældre dato,er det ikke muligt at boote fra et USB device.
Det gør at både USB pen og externt drev er ude af billedet.
Jeg kunne jo så prøve at hente den der live CD og se om det kan lade sig gøre at få den til at spille.
Hvis jeg efterfølgende kan hente de manglende funktioner fra nettet så skulle det jo nok kunne gå.  Det er som sagt et forsøg på at få liv i en lidt ældre maskine som er for lille til at køre Vista og lige har kræfter til at køre XP.  Men da den primært skal bruges til internetbrug, så kunne Linux jo være et udmærket valg.

Jeg prøver lige et par ting og vender tilbage.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. maj 2009 - 07:42 #10
Du kunne jo evt. forsøge med en anden distro fx Ubuntu. Denne kan brændes på CD:

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
05. maj 2009 - 11:06 #11
Findes der en utility som Unetbootin der kan lave bootbare USB penne til Windows?
Det ville være genialt til BIOS opdateringer af mine maskiner (kan ikke køres fra Linux)

Jeg kan ikke få den openSUSE live CD til at køre fra USB men jeg forsøger mig med CD versionen for at se.

Jeg har tidligere forsøgt mig med Ubuntu, men jeg ved ikke rigtigt hvorfor, men den faldt aldrig i min smag.
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2009 - 14:43 #12
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
11. maj 2009 - 07:15 #13
Vil de øvrige kommentatoren ikke lige smide et svar så jeg kan lukke her.
Jeg fik en live CD til at køre på maskinen med den undtagelse at af en eller anden grund er grafikkortet i maskinen ikke understøttet - den kører i hvert fald kun i textmode.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
11. maj 2009 - 08:51 #14
Jeg springer over, tak :)
Avatar billede double-g Juniormester
11. maj 2009 - 11:56 #15
Du kan formodentligt finde ud af hvad problemet er med grafikkortet ved at logge ind som root og køre kommandoen

yast

-> hardware -> grafikkort & skærm.

(ja yast kører også i textmode)