Avatar billede Martin-Vinstrup Nybegynder
03. maj 2009 - 12:09 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Gratis server styresystem?

Hej alle.

Jeg søger gratis server styresystem som kan følgene:
- Skal Kunne administra filer o.s.v. med niveau rettigheder som skrive/rediger o.l.
- Skal Kunne åbne programmer via nettet - ligesom en applikation server
- Må Gerne kunne bruges som terminal med flere bruger afgangen

Jeg er ligeglad med om det er Windows eller linux! Men det skal være gratis eller meget billigt!
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2009 - 13:51 #1
Har du nogensinde hørt om gratis Windows styresystem?? nej vel! og så er der vel kun Linux tilbage, hvor dumt kan man spørge
Avatar billede jjbirk Nybegynder
03. maj 2009 - 16:38 #2
Til Helgec.

Har du noglesinde hørt om folk der prøver sig frem ???
jeg mener nu godt du kunne svare personen på en mere høflig måde,
men det kan du nok ikke finde ud af.
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2009 - 17:18 #3
"Har du noglesinde hørt om folk der prøver sig frem ???"
Prøver sig frem med hvad, at få Bill Gates til at donere et styresystem

"jeg mener nu godt du kunne svare personen på en mere høflig måde,
men det kan du nok ikke finde ud af. "
Og hvordan var det så lige du ville besvare et så tåbeligt spørgsmål

Og helt generelt! folk der gør et stort nummer ud af, at det for alt i verden skal være gratis har jeg en smule antipati overfor
Avatar billede jjbirk Nybegynder
03. maj 2009 - 17:30 #4
nåååå nej vi kan jo ikke alle være ligs så kloge som dig.
det kunne jo være personen er helt nu ikke.
men det ved du jo alt om ikke kloge Åge
Avatar billede Martin-Vinstrup Nybegynder
03. maj 2009 - 17:30 #5
Tak for din kommentar "helgec" Ja folk kan svare dumt... - dig!

Der findes også gratis server versioner især som linux - men der findes jo rigtige mange! derfor spørger jer til råds!

Jegb er en privat person og vil ikke betale for server versioner til flere tusen kroner som Windows Server 2008 eller 2003!

- Så prøv at brug hjernen inden du kommer med et svar/kommentar!
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2009 - 17:46 #6
Hvor er det dog opløftende at se sådan et par genier kan arbejde sammen, hvordan passer din sidste kommentar sammen med dette uddrag af spørgsmålet "Jeg er ligeglad med om det er Windows eller linux! "
Og ja! jeg plejer at bruge hjernen inden jeg kommenterer, det er desværre ikke altid tilfældet med spørgeren
Avatar billede Zome Nybegynder
03. maj 2009 - 17:55 #7
Mit svar... brug Linux. færdig.

Det fanme barnligt det her.
Avatar billede strych9 Praktikant
03. maj 2009 - 21:38 #8
hehe I er ikke engang specielt gode til piss-fight.
Avatar billede Zome Nybegynder
03. maj 2009 - 21:41 #9
Tror jeg gerne på :P
Avatar billede arne_v Ekspert
04. maj 2009 - 03:50 #10
For gratis server styresystem vil jeg anbefale en af:
- Centos
- Debian
- FreeBSD
Avatar billede snowball Novice
04. maj 2009 - 09:27 #11
Jeg vil gerne bede alle om at holde deres indlæg i en sober tone uden nedsættende bemærkninger, tak!

helgec: Hvis du synes et spørgsmål er tåbelig, så hold dig venligst helt væk fra spørgsmålet. Der er ingen der tvinger dig til at deltage.

En kommentar som den du skriver i #1 kan inden bruge til noget - heller ikke dig selv (med mindre du da gerne vil sætte dig selv i et dårligt lys, men det går jeg ikke ud fra er tilfældet).
Avatar billede serverservice Praktikant
04. maj 2009 - 21:19 #12
1.- Skal Kunne administra filer o.s.v. med niveau rettigheder som skrive/rediger o.l.
2.- Skal Kunne åbne programmer via nettet - ligesom en applikation server
3.- Må Gerne kunne bruges som terminal med flere bruger afgangen

1. Jeg anvender selv Debian som webserver og den kan sagtens anvendes til shares ved at bruge samba shares med windows pcér i netværk.
2. Applikations server - muligt men hvilke apps snakker vi om ?
3. Du kan anvende VNC som terminal til serveren - fungerer fint.

Er det en windows server kunne du overveje windows home server - max 10  brugere til ca. 750,-. afhænger lidt af om du har specielle krav til de applikationer , men så vidt jeg ved kan en del løses med wine i Linux.
Snakker vi lidt større netværk op til 60 brugere vil jeg anbefale windows 2003 SBS server , men det er nok en anden snak.
Avatar billede Martin-Vinstrup Nybegynder
05. maj 2009 - 11:26 #13
office, multimedia, webudviklings programer!
Avatar billede Martin-Vinstrup Nybegynder
05. maj 2009 - 15:49 #14
Hej Serverservice.

Jeg leder efter et gratis eller billigt server system.

At Debian bruges som web/server lyder fint Især når det er muligt at sammenarbejde med Windows!

De apps vi taler om er helst windows apps dvs. Microsoft Office 2007, webudviklings programmer, multimedia programmer o.l. Men hvis de rigtige løsninger findes ved Linux har jeg intet imod at skifte til det.

Vnc lyder fint som terminal.

Det med serven... jeg har allerde en whs og den giver mig jo ikke muligheder for at køre aplikationer/programmmer fra den via nettet! - findes der et program eller udvidelse?
Avatar billede serverservice Praktikant
05. maj 2009 - 15:56 #15
Jeg kan desværre ikke svare dig mht. de windows programmer du vil køre, men jeg ved at andre har haft succes i Linux med at bruge wine. Det er muligt at Helgec og ArneV ved mere om det end jeg selv.
Webudvikling skulle være ok men ikke .net men php eller asp er muligt.
Avatar billede justrace Novice
05. maj 2009 - 22:01 #16
Du skal også bruge en speciel udgave og licens for at køre office som netapplikation. Office 95 kunne køres som net-udgave uden problemer, men....
Avatar billede Martin-Vinstrup Nybegynder
06. maj 2009 - 15:34 #17
Jeg takker for alt den gode input der har været om mit spørgsmål!

Jeg vil prøve at undersøge Debian med wine nærmere.

Jeg beklager hvis jeg har formuleret mig dårligt eller kommenteret i en negativ tone!

Hav en forsat god dag!
Avatar billede serverservice Praktikant
06. maj 2009 - 16:01 #18
Du vil altid have samme mulighed med openoffice på serveren til dine docs og xls filer.
Jeg har ikke erfaring med at køre windows apps i Linux , men har set at andre har - ellers kan du jo spørge igen.

Skulle du være helt lost kunne du anvende wmware til Linux og installere noget windows på den også.

Jeg forstår godt dit valg da det økonomisk kan være temmeligt dyrt at skulle investere i en ny windows server - men er du ikke vant til Linux må du forvente at bruge temmelig meget tid på setup og konfiguration , men Linux har et kæmpe udvalg af apps som man bare kan hente og anvende.

Hvis du evt. skulle få brug for hjælp til backup af dine partitioner vil jeg gerne give dig en pris på det når du er ved vejs ende - så du har en total backup af dit system.

Under opbyning af dit system kan jeg anbefale at anvende webmin til at tage automatiske backups af konfigurationsfiler m.m.

For os der er vant til windows er webmin et temmeligt godt værktøj til administration af serveren samt backups - her sidder man og museklikker sig frem til de schedules der skal laves og det er lidt lækkert når man er "konfigurator" og ikke programmør.

Men du kommer ikke udenom at bruge konsolmode f.x med putty.