Avatar billede Yuhn Nybegynder
01. maj 2009 - 09:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal kildekoden koste ?

Hej,

Hvordan vurder man prisen på kildekoden på et program ?

Jeg har udviklet et database styringsprogram over de sidste to år, for en større koncern.

Programmet kører nu som det skal, og de er rigtig glade for det.

Jeg har tilpasset programmet til en af deres andre afdelinger i udlandet, som kører i testfasen med det nu. Og det er meningen at programmet også skal til 7 andre lande/afdelinger og køre.

Derfor ønsker de nu at købe kildekoden til programmet, for at høje sikkerheden.

programmet indeholder 90.000 linier mssql kode, og ca. lige så mange linier C# (- designer genereret kode).

De ønsker stadig mig som udvikler på programmet. og det blir skrevet ind i købskontrakten. Men hvordan finder jeg ud af hvad programmet skal koste ?, eller hvordan vurder man værdien af software, som kun har 1 kunde.
Avatar billede fusion-it Nybegynder
01. maj 2009 - 10:17 #1
Hej

Hvis jeg var dig ville jeg nok finde ud af hvilken besparelse har du påførst firmaet. Jeg mener hvad skal firmaet betale for et tilsvarende system (hvis dette finde måske noget som minder om) findes det ikke, kan man så vudrer hvor vigtig funtion du har udviklet for firmaet, er det produktions afhængig ? er det administrativt ?

Mange ting spiller ind du har brugt 2 år på det, har du fået løn i de 2 år fra firmaet? hvis ikke er dette et godt udgangspunkt at tage.

Du skal så tænke det efterføglende arbejde du får med videre udvikling af systemet dette giver dig og andre jo fast arbejde frem over :)

Så alt i alt ville jeg vudere ud fra de kriteriere jeg vægter høj.

Om du skal købe patent aner jeg intet om det overlader jeg til andre :)

Good luck!
Avatar billede Yuhn Nybegynder
01. maj 2009 - 10:46 #2
Hej,

Tak for svaret :)

Programmet er administrativt. (den spytter fakturaer, følgesedler og sådan noget ud).

Kunden kunne sikkert godt få udviklet samme system billigere i Indien, som hvad omkostninger har været for dem, at få det udviklet hos mig. Men jeg ved så at de ikke er interesseret i det, pga. afstanden og risikoen for misforståelser deraf.

Men prisen for kildekoden kan måske sammenlignes med, hvad det vil koste kunden at sende en kopi af mit program til Indien, og få dem til at lave et lignende system ?

Nu er de to års arbejde dog sideløbende med en masse andre projekter også.

Programmet er lavet igennem mit eget firma. Kunden har betalt alle udviklingstimer. Og der ligger inden dokumenter for ejerskab eller andre restriktioner på programmet. Så derfor er det vel 100% mit :).

Men som du også skriver, så giver det en masse ekstra arbejde, med vidreudvikling. Så derfor synes jeg også prisen skal være rimelig.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. maj 2009 - 20:23 #3
Den rimelige pris er vel:

antal timer brugt paa udvikling * (timepris du ville have taget hvis de havde faaet alle rettigheder til koden - den timepris du faktisk tog)

Mit forslag til aftale vil vaere:
- relativ lav pris for koden
- ved aendringer til koden skal de tilbyde dig opgaven foerst til samme pris som andre kraever
- du beholder retten til koden i forhold til andre firmaer d.v.s. at de kan ikke videresaelge koden men at du kan genbruge koden hos andre firmaer (i det somfang som det ikke afsloerer forretnings hemmeligheder)
Avatar billede fusion-it Nybegynder
01. maj 2009 - 23:19 #4
#arne_v

Genialt tænkt ;)
Avatar billede Yuhn Nybegynder
04. maj 2009 - 11:11 #5
Arne V,

Tak for kommentaren.

Den formel kan jeg nok bruge til at retfærdiggøre en standard pris. Og så ellers give nogle procenter i afslag, for at de ikke må videresælge koden, og benytte anrdre udviklere på systemet end mig :)

Nu ved jeg så ikke hvad en sådan timepris, hvor koderettighederne overgives vil ligge på. Er det sådan noget med 30-50% oven i std. timepris. Eller hvad gør i ?

I må gerne begge smide et svar, så ligger jeg lige nogle point.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. maj 2009 - 03:36 #6
Jeg tror ikke at pris forskellen er så stor. Det er ret almindeligt at firmaet får rettighederne til koden.

Jeg arbejder ikke selv som freelancer, så jeg kan ikke give nogen personlige erfaringer.

Og svar.