Avatar billede garfieldpbj Nybegynder
07. juli 2001 - 19:20 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

overclock duron 750

jeg har en duron 750@869Mhz..... den er ca 55 c varm og sidder på et soltek sl-75kav.
vil høre om dette kan gøres bedre, og hvor meget spænding den skal have for optimal ydelse........
søger også programmet CPU stability tester (eller lign. til at teste stabiliten med :-)

håber jeg får hjælp

/(-Peter-)
Avatar billede crucial-kid Nybegynder
07. juli 2001 - 21:06 #1
gå ind på http://www.tweak.dk/ de har et program som heddder CPU StabilityTest 6.0 Final, det er en test af om din cpu(system) er stabil. Ellers kan du prøve SETI, det skulle også belaste CPU\'n rimelig meget og derved afsløre om du evt. har OC\'ed for meget.
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2001 - 21:54 #2
Hvilken køler har du ?
Hvilken CPU-spænding kører du med nu?
Hvad er din multiplier og FSB ?.
Avatar billede boxe Nybegynder
08. juli 2001 - 17:52 #3
Du kan EVT. teste dine hardwares med dette program..  3D Mark tester alt til det yderste, og fortæller dig bagefter hvordan tingene står til...

Boxe :o)

http://download.cnet.com/downloads/0-10045-101-2206660.html?tag=st.dl.10045--100-2206660-2206660.dln.10045-110-2206660
Avatar billede vuffe Nybegynder
08. juli 2001 - 17:58 #4
Avatar billede garfieldpbj Nybegynder
08. juli 2001 - 19:15 #5
woot<
jeg har en thermaltake(? staning) køler crome orb hedder den vidst nok........
1.725 volt
multiplier 7,5
fsb ??? ...... regn selv ud..
/(-Peter-)
Avatar billede garfieldpbj Nybegynder
08. juli 2001 - 19:21 #6
lige et tilføjelses-spørgsmål\':
når jeg overclocker mere end ovenstående flimrer den i Quake 3 hvordan undgår jeg det........ har hørt noget om at skrive noget i en eller anden konsol?????
Avatar billede crucial-kid Nybegynder
08. juli 2001 - 20:01 #7
Er det FSB\'n du OC\'r??? så det flimrer i q3??
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2001 - 21:42 #8
Det er nok tvivlsomt om du kan komme højere når temperaturen ligger så højt. Du kan evt. sænke temperaturen ved at montere en kabinetblæser, hvis luften i dit kabinet er varm ?. Din køler er ikke det bedste på markedet lige nu. Jeg kan anbefale en Taisol fra Studiedata, den køler godt uden for meget larm.
En rigtig god OC guide finder du på http://www.rojakpot.com/Speed_Demonz/Duron_OC/Duron_OC_01.htm. Frem med blyanten. Det vil altid være bedst med høj FSB, se f.eks http://www.xbitlabs.com/cpu/duron-oc.html.
CPU Stability test : http://www.tweakfiles.com/diagnostic/cpustabilitytest.html
Til måling af CPU ydelse er 3Dmark ret dårligt, det er beregnet til benchmarking af grafikkort. Brug i stedet Q3 demo i \"fast\" indstillingen, eller Sisoft Sandra fra http://www.sisoftware.demon.co.uk/sandra/.
Avatar billede garfieldpbj Nybegynder
08. juli 2001 - 23:53 #9
crucial-kid........ ja det var det.. nu er den 110 MHz (22o mhz) og så har jeg clocket mit graffikkort ned, og det hjælper.....
fandt ud af at ændre  multiplieren...
nu er den 55 grader og kører ca 940 Mhz...
Avatar billede garfieldpbj Nybegynder
08. juli 2001 - 23:54 #10
glemte lige dette hvornår stopper man normalt oc\'en (hvilken temperatur)
Avatar billede garfieldpbj Nybegynder
08. juli 2001 - 23:56 #11
delkte pointene da alle svar har været gode
/(-peter-)
Avatar billede crucial-kid Nybegynder
09. juli 2001 - 01:04 #12
whatever, når du OC fsb OC du hele systemet, derfor spurgte jeg om det. 3dmark2001 er da et ok program til at tjekke om du har OC for meget, men spil osv. kan crashe langt før 3dmark2001 gør det. Et andet problem med at bruge det som test program for om man har OC for meget er at det ikke viser hvad du har OC\'ed for meget.

Jeg synes det er en dum ide at underclocke dit grafikkort da det betyder mere end din cpu i ydelse(spil). Derfor lad vær med at sætte FSB\'n op(måske lidt, prøv dig frem), men istedet leg med de andre OC muligheder der er på cpu\'n.

Det er i grunden sjovt at når man laver et link til et program som kan afhjælpe folk med nogle problemmer er der andre som laver et link til samme program bare fra et anden site.......
Avatar billede crucial-kid Nybegynder
09. juli 2001 - 01:09 #13
Foresten der er ingen bestemt temp man stopper ved. Det er der ikke fordi der er forskellige stepings på cpu\'r. Til Athlons er der bla AXIA og AYHJA. En ny stepping betyder at den kan klare mere varme=bedre OC muligheder. Selv inde for de samme steppings er der forskel på hvor meget de kan OC\'s. En andenn grund til at der ikke er en fast temp man skal stoppe ved er at målningerne i dag er for upræsise. Der er stor forskel om måleenheden ligger 0,01milimeter tættere på cpu og så er der også forskellige metoder at måle med.

Den eneste måde er at prøve sig frem, og så have i baghovedet hvad de andre har erfaret.
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2001 - 02:08 #14
>whatever, når du OC fsb OC du hele systemet.

Nej, kun din RAM. PCI kører med 33 Mhz uanset om du kører 100 eller 133 Mhz FSB. Bundkortet sætter automatisk PCI-divideren ned til 4 i stedet for 3. Grænsen går ved 124 Mhz, over det er divideren 4 og under er den 3. Dvs PCI kører med 37Mhz ved FSB 110 (110/3), og kun 35 ved FSB 140 (140/4). Det sidste er altså mere skånsomt og klart at foretrække, da det er hurtigere, hvis rammen kan holde til det. Se http://www.xbitlabs.com/cpu/duron-oc.html for benchmarks.
Tweak.dk virkede ikke hos mig før, derfor det ekstra link.
Avatar billede crucial-kid Nybegynder
09. juli 2001 - 02:33 #15
hmmm, det passer.

Tjeck lige dette rewiev:
http://www.speedy3d.com/reviews/ddr_shootout/03.shtml
De fjerner alle pci kort da de godt kan holde systemet(og derfor ikke teste hvad ramene kan OC\'s til) tilbage når bussen kommer højt nok op!
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2001 - 02:41 #16
De fjerner nok bare PCI kortene for at være helt sikker på at det er rammen der er den begrænsende faktor.
Avatar billede crucial-kid Nybegynder
09. juli 2001 - 02:53 #17
ja, det er jo det jeg siger
Avatar billede garfieldpbj Nybegynder
09. juli 2001 - 14:27 #18
hvad spænding vil i så mene rammene skal have?
jeg kører i øjeblikket med 3,5
og cpu kører 950 (9.5 * 100 Mhz)
/(-Peter-)
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2001 - 15:25 #19
>hvad spænding vil i så mene rammene skal have?
Standard.

Prøv at sætte multiplieren ned til 7 og FSB til 133 eller højere = 931 - ?.
Hvis du sammenligner CPU og memory ydelse i Sisoft Sandra vil du få højere ydelse end 9,5x100. Det virker selvfølgelig kun hvis din RAM er PC133.
Avatar billede garfieldpbj Nybegynder
09. juli 2001 - 16:59 #20
vil graffikkort så ikke crashe/flimre???
Avatar billede garfieldpbj Nybegynder
09. juli 2001 - 17:01 #21
glemte lige hvad spændinge skal cpu\'en have ???
min kan nemlig ikke tåle alt for meget - og bliver hurtigt varm (ikke god køler)
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2001 - 21:17 #22
Behold bare CPU-spændingen på samme niveau.
Grafikortet skulle ikke blive påvirket.