Avatar billede mikky Nybegynder
29. april 2009 - 14:35 Der er 30 kommentarer

Ny harddisk vil ikke formateres

Har købt en Samsung Spinpoint F1 1 TB SATA harddisk. Har 2 andre SATA diske i mit system som kører fint.

Inde i windows disk management står den som 7.87 GB (8063 MB), kan ikke huske om det er normalt, at den viser et andet tal end den egentlige størrelse af disken.

Når jeg forsøger at formatere disken (NTFS), får jeg meddelelsen "The format did not complete successfully" når den er færdig. Den kan godt formatere hvis jeg vælger FAT32, men størrelsen på disken står stadig til 7.87 GB efter det. Det er også NTFS jeg vil have.

Har også forsøgt at partionere/formatere den via bootup fra xp cd, men også der kommer der en fejlmeddelelse når den er færdig.

Har desuden prøvet mig lidt frem med Partition Manager, men synes ikke det hjælper lige meget hvad jeg gør. Er lidt i vildrede med hensyn til hvad problemet er, håber nogen kan hjælpe.
Avatar billede mc_fly Nybegynder
29. april 2009 - 14:54 #1
Har du forsøgt med Partition Magic?

Jeg har selv haft samme problem en gang og der var det en Jumper miskonfiguration.

Har du set efter om Jumperen sidder korrekt på disken?

Hvis det ser sådan ud, kan du jo prøve at sætte den i en anden PC og køre WivXp CDen på den. Hvis den anden PC kan se hele disken, kan det være en BIOS setting for Sata controleren.
Avatar billede martinpurdy Nybegynder
29. april 2009 - 15:09 #2
Hvilket format vil du helst have på den? NTFS eller FAT32?

Windows har desværre valgt ikke at kunne formatere store diske som FAT32, men jeg har fundet et lille freeware program der klarer jobbet.

Hvis du helst vil have den i FAT32, så finder jeg lige linket frem til dig.

Martin
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2009 - 15:10 #3
Avatar billede mikky Nybegynder
29. april 2009 - 15:17 #4
mc_fly:

Har prøvet med Parition Magic, var det jeg mente da jeg skrev Partition Manager.

Har ikke nogen jumper sat på, så går ud fra den er slave, hvilket vel er fint nok?

martinpurdy:

Vil helst have NTFS, har egentlig ikke helt styr på hvad forskellen er, synes bare altid jeg har hørt NTFS skulle være det bedste.
Avatar billede martinpurdy Nybegynder
29. april 2009 - 15:27 #5
NTFS har rettighedsstyring, som man ikke har i FAT32, hviket gør NTFS godt til interne diske, men USB diske foretrækker jeg at formatere i FAT32, da de jo gerne skulle kunne læses af alle mulige.

Hvis man sætter en USB disk til en eller anden Linux-device, kan man også ofte have problemer med at finde disken.

Martin
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2009 - 16:19 #6
Filsystemet FAT understøtter kun filer op til 4 Gb. derfor BØR en xtern harddisk altid formateres med NTFS, at Linu systemer ikke læser USB diske der er formateret i NTFS er rent sludder
Avatar billede martinpurdy Nybegynder
29. april 2009 - 16:24 #7
Helgec

Det er kun i windows fortolkning af FAT32 der kun understøttes op til 4GB, så det er ikke korrekt det du skriver.

http://en.wikipedia.org/wiki/FAT32#FAT32

Martin
Avatar billede martinpurdy Nybegynder
29. april 2009 - 16:25 #8
Helgec

Med hensyn til linux, skriver jeg ikke at linuxsystemer ikke kan læse NTFS, men det er et faktum at mange "gadgets" som har embedded linux ikke kan læse andet end FATxx diske.

Martin
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2009 - 16:37 #9
For nu at starte et sted, hvor kommer Linux ind i billedet, spørger har så vidt jeg kan se ikke nævnt noget med Linux, eller er der noget jeg har overset??
Avatar billede thesheriff Nybegynder
29. april 2009 - 16:41 #10
#7: Jeg vil egentlig godt vide hvordan FAT32 kan understøtte filer større end 4GB? :)
Avatar billede martinpurdy Nybegynder
29. april 2009 - 16:54 #11
Jeg fortæller bare hvorfor det kan være rart at have en usb disk formatteret med FAT32.... Der kommer linux ind i billedet.

Martin
Avatar billede martinpurdy Nybegynder
29. april 2009 - 17:02 #12
#10 FAT32 understøtter faktisk op til 8TB data, dog begrænset til 2TB i de implementeringer man normalt arbejder med.

Microsoft har designet deres formateringsprogram så det kun kan formatere FAT32 op til 32GB.

Dette kan man komme omkring ved at bruge et formateringsprogram som du kan finde her:

http://www.softpedia.com/get/System/Hard-Disk-Utils/FAT32format.shtml

JEg bruger det af og til under Vista, og det virker fint hvis bare man følger vejledningen.

Martin
Avatar billede thesheriff Nybegynder
29. april 2009 - 17:08 #13
#12: Du roder vist rundt i filer og hdd :)

FAT32 kan ikke håndtere filer større end 4GB, som helge så korrekt påpegede i #6!
Avatar billede martinpurdy Nybegynder
29. april 2009 - 17:25 #14
UPS ja....

Sorry

Jeg har læst forkert, og snakket om diskstørrelser i stedet for filstørrelser......

Min fejl...
Avatar billede off-line Nybegynder
29. april 2009 - 20:02 #15
Jeg synes det lyder meget mystisk, at du kun kan formatere
med FAT32. Men det kan du jo så bare gøre, for du kan bagefter
forandre FAT32 til NTFS.
Avatar billede off-line Nybegynder
29. april 2009 - 20:09 #16
Ps. I øvrigt har jeg ikke den store respekt for Partition magic.
Den laver ofte fejl. F.eks påstår det, at den disk hvorpå mit
styresystem ligger er "BAD" men jeg har undersøgt det med andre
prgrammer, det fejler ikke noget.
Jeg foretrækker Paragon Partition manager. Kan tages ned på prøve.http://www.paragon-software.com/home/pm-personal/download.html
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. april 2009 - 20:12 #17
mikky - kunne partition magic se HELE disken?
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
29. april 2009 - 20:48 #18
john_stigers >> Hvad mener du med..

>> "Hvad med at deltage i dit eget spørgsmål?" <<
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. april 2009 - 20:58 #19
Til opretter - han stiller spørgsmål ved siden af dette, som han deltager i, men ikke her...
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2009 - 21:08 #20
Er der nogen der kommer til at tænke på en børnehave??
Avatar billede thesheriff Nybegynder
29. april 2009 - 21:10 #21
*lol*
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
29. april 2009 - 21:34 #22
-john_stigers bliver ved med at skrive
>> "Hvad med at deltage i dit eget spørgsmål?" <<

LINK http://www.eksperten.dk/spm/873374

LINK http://www.eksperten.dk/spm/873354

LINK http://www.eksperten.dk/spm/873376

---------------Slut Herfra------------------------------
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2009 - 21:44 #23
"-john_stigers bliver ved med at skrive "

Det er ikke hverdagskost at "john_stigers" og undertegnede er enige, men gud hvor har manden da ret i dette tilfælde. Ekspertens regler tillader ikke at man bruger den korrekte betegnelse for alle de profiler der opretter en tråd og senere brillerer med deres fravær i samme tråd, men uden for pædagodisk rækkevide, vil jeg mene de er og den opfattelse bør deles af co-admin som så ikke forventes at skride ind i forbindelse med denne bemærkning
Avatar billede off-line Nybegynder
29. april 2009 - 22:01 #24
Det er bestemt helt i orden som stigers skriver. Jeg skriver
selv noget lignende - endda somme tider lidt mindre venligt,
når spørgeren ikke har deltaget i flere dage.
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. april 2009 - 22:55 #25
MichaelWJ-IT - jeg det skriver jeg. Hvad er dit problem?
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
29. april 2009 - 23:18 #26
john_stigers - Det er da mega irriterende at du skriver det samme
-og du deltager selv i spørgsmål hvorpå at du ikke selv kan afgive forklaring på hvad du skriver http://www.eksperten.dk/spm/873371
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2009 - 03:02 #27
Bliver disken vist med den rette størelse i bios ?, det kunne jo være at din bios ikke understøtter så stor en disk, og at der findes en opdatering.
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. april 2009 - 18:25 #28
michael... tjah... det er ikke tilfældet her.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
30. april 2009 - 18:38 #29
John bare glem det ok.. (O:
Avatar billede off-line Nybegynder
02. maj 2009 - 23:30 #30
Respons fra spørger?