Avatar billede merico Nybegynder
25. april 2009 - 11:14 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Vejrudsigt / temperaturudsigt - Muligt at modtage data fra nettet til mit program?

Hej

Jeg har fået til opgave at finde temperaturen højest et døgn minimum 6 timer frem i tiden. Er der nogen af jer der ved om det er muligt at abbonnere på et RSS feed, eller på en anden måde få en lokal temperaturudsigt, helst gratis?
Avatar billede acore Ekspert
25. april 2009 - 11:56 #1
DMI har en række RSS feeds med vejrudsigter(fx http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/regionaludsigten/kbhnsj.htm for Kbh/Nordsjælland), og dem kan du læse og bearbejde fx i PHP.

De ser ikke ud til at være tilstrækkeligt strukturerede til at temperaturen om fx 24 timer uden videre kan hentes, og måske skal du helt ind og læse selve siden (hvad der også er muligt) for at få data.

Jeg kender ikke til andre, men det gør andre måske?
Avatar billede merico Nybegynder
25. april 2009 - 12:53 #2
Hej, tak for svaret. Ville gerne modtage et mere struktureret XML feed, da det skal bruges til at styre et fysisk anlæg. Har fundet en side der udbyder det gratis, og lokalt:

http://www.accuweather.com/

Men denne side er international, og jeg vil tro at DMI eller en anden europæisk virksomhed ville kunne levere nogle bedre data. Så det er noget alá det du skriver der, blot mere struktureret, så jeg ikke pludselig står med nogle ufunktionelle anlæg der skal opdateres for at få dem til at virke igen.
Avatar billede merico Nybegynder
25. april 2009 - 12:59 #3
Avatar billede acore Ekspert
25. april 2009 - 20:00 #4
Mon ikke du kan betale dig fra det hos DMI?
Avatar billede merico Nybegynder
25. april 2009 - 20:18 #5
Det bliver den løsning eller vejr2. Men ville lige høre hvis der var nogen der kendte en gratis som var af okay kvalitet.
Avatar billede merico Nybegynder
12. maj 2009 - 09:56 #6
Vejr2 er gået konkurs, så dem blev det ikke.

Jeg har skrevet med dmi, om at få gjort "byvejr"
(http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/byvejr_danmark.htm), tilgængelig i xml format. Fik et svar fra en redaktør om at det ikke var muligt nu. Jeg spurgte ham så, om han ikke kunne henvise til nogen der kunne fortælle lidt mere, evt. en fra udviklingsafdelingen, og så svarede han blot at det var ham,- så måske han blev fornærmet. I hvert fald er jeg gået lidt i stå siden dmi ikke ønsker at hjælpe.

Nu har jeg ikke selv lavet en xml server, men hvis de har data til at lave graferne, kan de vel også levere et rss-feed med data'ene? De har jo endda RSS feeds over andre ting i forvejen, som acore nævner. Så måske man bare skulle prøve at skrive til dem igen, og så håbe at ramme en anden person?

Ellers må jeg vel til at finde en måde digitalt at læse graferne på.
Avatar billede acore Ekspert
12. maj 2009 - 17:43 #7
Enten er kan dårligt informeret (eller lyder) eller også er deres hjemmeside misvisende: http://www.dmi.dk/dmi/index/erhverv/standardprodukter/dmi_standardprodukter_-_beskrivelse_-_regionalprognose,_6_dogn,_digital/regionalprog,6-dogns,_ascii.htm

Der kan du få lige det du ønsker - godt nok på et ftp-server - men det er jo også let at hente.

Jeg ville ringe til deres direktør, og spørge ham hvordan det kan være, at de ikke ønsker at betjene de kudner, der henvender sig.
Avatar billede acore Ekspert
12. maj 2009 - 17:43 #8
(linket skal lige kopieres manuelt og undskyld typos)
Avatar billede merico Nybegynder
12. maj 2009 - 17:57 #9
Tusind tak for svaret acore, det løser mit problem. :) Du har helt sikkert fortjent pointene. Ja man kan spørge sig selv hvordan han kan havne et sted der kræver kundekontakt. I hvert fald gjorde eksperten det noget bedre end dmi's egen kundeservice. Mange tak. :)