Avatar billede mic-olesen Nybegynder
24. april 2009 - 21:39 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

autosum i word?

Er der nogen der ved om man kan lave en tabel i Word hvor man i en kolonne sætter tal ind og disse så automatisk lægges sammen som feks autosum i excel
Avatar billede mic-olesen Nybegynder
24. april 2009 - 21:44 #1
glemte at sige at det er word 2007
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
25. april 2009 - 00:41 #2
Ja, det kan man. Men Word kan ikke som Excel operere med relative referencer til celler. Du kan enten beregne summen af celler ovenfor eller af navngivne celler.

Du skal indsætte et felt i den celle, der skal indeholde summen:

Klik i den celle, hvor summen skal indsættes. Hvis summen skal beregnes af cellerne ovenfor, vælg fanen Indsæt > Hurtige dele > Felt. Vælg "=(Formula)" under Kategorier. Klik på knappen Formel. I dialogboksen Formel vil "=SUM(ABOVE)" automatisk være valgt. Derfor kan du blot klikke OK for at indsætte sum-feltet (du kan dog også vælge talformat, hvis det er nødvendigt).

Hvis du ønsker det, kan du også skrive feltet manuelt (det er hurtigt, når man har prøvet det et par gange):
1. Tast Ctrl+F9 for at indsætte et sæt feltklammer (kan ikke skrives som almindelige tegn).
2. Skriv "SUM(ABOVE)" (uden citationstegn) imellem klammerne.
3. Tast F9 for at opdatere feltet (hvis der ikke skiftes til visning af feltresultatet, tast Alt+F9).

Hvis det ikke er celler ovenfor, du skal sammentælle, kan du referere til celler som i Excel:
A1 er 1. celle i række 1, B1 er 2. celle i række 1, A2 er 1. celle i række 2 osv.

Hvis du ønsker summen af A1, C3 og B5, kan du oprette et felt manuelt som beskrevet ovenfor, men i stedet for "SUM(ABOVE)" skal du mellem klammerne skrive "=A1+C3+B5" (uden citationstegn) mellem klammerne.

Hvis du ændrer på et eller flere tal, der indgår i summen, skal du opdatere sum-feltet (F9).
Avatar billede mic-olesen Nybegynder
25. april 2009 - 21:57 #3
takker mange gange for svaret, det vil jeg prøve af :-)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
25. april 2009 - 23:11 #4
Det skulle gerne virke. Dette er lavet som et svar, som du kan acceptere, når du har styr på dit felt.