Avatar billede clausga Nybegynder
24. april 2009 - 20:56 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Døde links skal jeg lave en 404 siden findes ikke ?

Jeg har en webshop med nogle produkter, men når nogle produkter udgår bliver de slettede. men linket til produktet har fx. google stadig i deres index. Klikker en bruger ind via linket står der at produktet desværre er udgået men linket virker jo stadig.

Vi det være en god ide i SEO øje, at hvis produktet er udgået og sende en 404 siden findes ikke mere - Eller er google ligeglad med at der er en masse sider hvor der bare står at produktet ikke findes mere ?
Avatar billede madx Nybegynder
25. april 2009 - 08:09 #1
Der er 2 problematikker

Dels SEO-problemet
Dels har I en bruger, som I skal servicere

Mht. SEO, så skal serverhead response være en 301 til Google, ikke 404.

Det indikerer at der ikke bare er tale om en fejl (404), men en bevidst handæling fra jeres side 301 (fjernet permanent).

Ifm. 301 sender du så brugeren videre til mest relevante alternative side, f.eks. et tilsvarende produkt. Det har den positive sideeffekt ift. SEO at Google overfører de opnåede SEO-fordele til den anden side - og du bevarer muligheden for at opnå et salg.

Du kan overveje at oprette et sitemap-xml-feed, der viser sitets indhold og som Google anvender til at crawle efter.

sitemap-xml vil muligvis sætte tiden op mht. at komme ud af indekset.

Jeg skal gerne uddybe, men 301 er standard-metoden og der finde tonsvis af info på Nettet, søg blot på Google 301

Mvh. Henrik
www.abilitor.dk

PS: Vælger du 404 mister du SEO-fordele. Det er altid en god idé med gode links og søgemuligheder på en 404-side, der hjælper brugeren videre på dit website.
Avatar billede clausga Nybegynder
25. april 2009 - 12:41 #2
Hvis jeg laver en 301, vil google så ikke bare tro at linket er flyttet ? - altså siden skal jo ikke eksistere mere ?

Eller skal jeg bare lave en 301, og så lade de gamle links virke stadig væk, så der ved de gamle links bare står at produktet er udgået - og en række forslag til nye produkter ?

Hvis man laver en 301 og ikke sender den automatisk viderer til et andet link, så holder google op med at indexere siden ?
Avatar billede madx Nybegynder
25. april 2009 - 13:03 #3
Ift. det oprindelige spørgsmål: Du skal sende en 301 på den URL, der ikke længere findes og redirecte til en relevant URL.

Det gamle indhold skal ikke længere være indekserbart. Dvs. du gør som oprindeligt planlagt - fjerner det.

Efter nogen tid, - det kan varierer fra løsning til løsning - checker du om siden er deranket eller helt væk. Når det er væk fra søgemaskinen skal der være en 404.

Jeg har ikke checket hvad der sker, hvis du sender en 301 og ikke redirecter. Har aldrig haft brug for det. Hvad vil du bruge det til?
Avatar billede clausga Nybegynder
25. april 2009 - 16:09 #4
301 betyder vel at siden er flyttet permanent.

Og det er den vel ikke her, for når produktet er udgået, så skal siden jo ikke findes mere, så jeg synes bare det lyder forkert at sende det gamle link viderer til et nyt, da det nye link jo ikke skal være en afløser fra det gamle ?
Avatar billede madx Nybegynder
26. april 2009 - 20:13 #5
Det lyder måske ikke logisk set fra dit synspunkt... Google og andre søgemaskiner er bare langtfra logiske.

Ift. dit spørgsmål - brug 301 og senere 404 i kombination med sitemap.xml.

301 er almindelig praksis ;-)
Avatar billede clausga Nybegynder
26. april 2009 - 20:18 #6
Ok så når produktet udgår, fx en dvd afspiller, så laver jeg en 301 fx. til katagorien med alle dvd afspillere ?

Men er det bedre bare slet ingen ting at gører og så bare skrive at produktet er udgået - så har man jo flere sider i google's index, men det kommer man måske ikke længere op på listen af ?
Avatar billede clausga Nybegynder
26. april 2009 - 20:46 #7
For har der også været en nyhedssektion på siden, men det er der ikke mere - Google har indexeret dem, men kan ikke findes på siden mere...

ville det være en fordel og lave en 301 til www.domæne.dk ?
Avatar billede madx Nybegynder
27. april 2009 - 08:24 #8
Ja, 301 fra udgået produkt til kategorien

Det er ikke en fordel at have sider uden indhold indekseret i Google. Det kan snarere have modsatte effekt (falder i placeringer), hvis omfanget bliver for stort)

Untagelsen er nogen gange kategoriesider, fordi de typisk ligger godt placeret og godt optaget: Mht. nyhedsindhold og andet indhold der udgår: Det bør altid håndteres, så det ikke blot er døde links. Så ja, sæt 301 på og taler vi om en større kategori kan du evt. friholde kategorisiden og sætte 301 hen til den og skrive at nyheder er udgået, men ny indhold kommer - hvis du altså forventer nyt indhold - eller vise brugerne videre til relevante sider - ellers giver det ikke umiddelbart mening (giver også lidt let intern linkbuilding).

Men hvorfor slette nyheder? Et er at der ikke kommer flere nyheder, men de gamle var vel fine nok og trak trafik. De kunne evt. også være nyttige ifm. linkbuilding
Avatar billede clausga Nybegynder
27. april 2009 - 13:36 #9
det er fordi jeg ikke har links til nyhederne mere på siden, er det så ikke en dårlig ide de eksistere stadig ?

men hvis man nu vil have dem helt væk, kan man så godt bare lave en 301 til forsiden fra alle de links, og det vil google synes er godt ?
Avatar billede madx Nybegynder
28. april 2009 - 15:22 #10
Når du alligevel ikke linker til dem, så kan du jo ligesågodt sætte 301 på dem
Avatar billede clausga Nybegynder
28. april 2009 - 20:30 #11
men er det lige meget hvilken side en 301 går til for google - bare det er en på siden ?
Avatar billede madx Nybegynder
06. maj 2009 - 14:51 #12
Jo, hvis du ikke har et nærmere formål kan forsiden jo altid bruges