Avatar billede kometen79 Nybegynder
23. april 2009 - 06:34 Der er 12 kommentarer

Color Profile

Hej Eksperter,

Jeg er ved at være lidt irriteret over at det jeg laver i Photoshop ikke ligner det jeg uploader til Nettet.

Gemmer jeg for eksempel et billede direkte fra en hjemmeside og åbner det og gemmer det under i Photoshop bliver det meget mat.

Jeg har roddet en del med Color Profile, men kan ikke finde en der altid passer. Er der nogen der ved hvad indstillingerne skal stå på således at det altid er ens?
Avatar billede fusion-it Nybegynder
23. april 2009 - 07:54 #1
Hvilken format gemmer du i?

Jpg . gif . png ect

Samt hvilken farver bruger du

CMYK eller RBG ?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
23. april 2009 - 08:44 #2
Farveprofiler:
sRGB til Internet
AdobeRGB(1998) til tryk

Du kan selv finde ud af at indstille dem ellers har jeg en gammel vejledning her (Photoshop 7):
http://www.prolight.dk/I2u-vejl/i2u-farve.htm
Avatar billede fusion-it Nybegynder
23. april 2009 - 09:10 #3
Ja men jeg har en mistanke om dette skyldes format

"jeg laver i Photoshop ikke ligner det jeg uploader til Nettet."
Avatar billede prodic Mester
23. april 2009 - 09:11 #4
Hvilken farveprofil er der embedded i det billede du downloader?
Anvender du samme farveprofil i Photoshop eller konverterer du farverne fra én profil til en anden?
Har du re-installeret de anvendte profiler?
Avatar billede prodic Mester
23. april 2009 - 09:17 #5
Og lad os lige slå fast, at Adobe RGB(1998) IKKE er en decideret anbefalet tryk-farveprofil.
Der skal selvfølgelig anvendes en CMYK-profil(Euroscale Coated v2 og gerne nyere).
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
23. april 2009 - 09:43 #6
hø hø ...prodic

Fotografer og den slags godtfolk - aflevere ikke billeder i CMYK - det lader vi grafikere om - vort job slutter hos RGB-filen, og det er med i de digitale leveringsbetingelser som findes indenfor branchen.

Undskyld spamen - lad os holde os til spørgsmålet!
Avatar billede prodic Mester
23. april 2009 - 09:54 #7
Fotograf->Lad os bare holde spammen på et minimum.
Vil lige indskyde, at afhængig af kundens størrelse og billedernes formål, så kan man få billederne leveret som man vil. ;-)
Min reaktion afkommer at Adobe RGB(1998) bliver omtalt som en "til tryk"-fil, hvilket ikke er korrekt. Den ville jeg lige reagere på.
Jeg ved dog godt, at du er bekendt med RGB/CMYK-profiler så irettesættelsen var udelukkende af hensyn til andre "medlæsere".
Avatar billede fusion-it Nybegynder
23. april 2009 - 10:00 #8
Snip
"laver i Photoshop ikke ligner det jeg uploader til Nettet."
Avatar billede prodic Mester
23. april 2009 - 10:38 #9
fusion-it->
Korrekt snippet.
Det ændrer dog ikke på mit tidligere svar og det efterfølgende vedr. Adobe RGB(1998).
Begge er i mine øjne relevante svar, så skal beklage hvis du ikke opfatter det sådan.
Avatar billede fusion-it Nybegynder
26. april 2009 - 10:59 #10
prodic#

Muligvis men det vil jeg nu lade spørgeren om at vurdere ;) Jeg mener bare der bliver spurgt i vest men i svare i øst ;)
Avatar billede prodic Mester
26. april 2009 - 11:18 #11
Fushion-it->
Det er dig selvfølgelig frit for at mene.
Jeg mener nu stadigvæk at mit oprindelige svar(#4) er relevant, og at den efterfølgende irettesættelse er berettiget af hensyn til kommende læsere.
Irettesættelsen er måske ikke direkte relateret til OP, men føler den er relevant trods alt - det overordnede emne taget i betragtning.
Mit primære bidrag er stadigvæk #4. Resten er udelukkende for at undgå efterfølgende misforståelser.
Avatar billede fusion-it Nybegynder
27. april 2009 - 08:02 #12
Prodic#

Jeg forstår hvad du mener :) ville da gerne vide om kometen79 har løst sit problem ?

Generelt vil jeg så da gerne lige sige der er mange her som opretter en masse tråde uden at følge op på dem. ;)