Avatar billede zesus Praktikant
17. april 2009 - 14:20 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Skal altid lige et smut forbi eksperterne ;)

Hejsa:)
Så er det tid til en ny pc. Den gamle kan ikke køre de spil så godt mere som den kunne som ny. Så jeg har fået samlet en maskine bestående af:

Cpu:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=476918

Bundkort:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=497824

HDD:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=408569

HDD Skuffe:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=261343

PSU:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=511132

Grafik-kort:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=493932

RAM:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=487504

Køling:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=492786

Skærm:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=447407

1. Vil gerne vide om det kan køre sammen. Hvis I har nogle input med noget i synes der skal ændres vil jeg self. gerne høre det.

2. Vil gerne vide om der er bedre ram end dem jeg har valgt til nogenlunde samme pris

3. Tænker jeg vil i fremtiden købe et ekstra grafik-kort og køre SLI er det muligt med den psu? (har valgt den på 750watt for at spare lidt og den larmer ikke så meget) Når jeg engang skal have det ekstra grafik-kort regner jeg med at købe en 1000watt; er det dumt eller har I andre forslag?

4. Sidste hvad skal jeg putte det i?:D Ja, vil gerne have et kabinet uden bling bling og farver. Det skal gerne fjerne noget af støjen og så må det godt have nogle blæsere + støvfilter til billigere penge ( ja det bliver ikke nemt;) ) men håber i kan hjælpe mig!

På forhånd tak
VH
Zesus
Avatar billede zesus Praktikant
17. april 2009 - 14:28 #1
Ups røg ind under overclocking og har det selfølgelig ikke ret meget med det at gøre. Min mening til OC når vi er ved det.
Vil ikke OC til at starte med først når den begynder at få problemer med at yde det den skal. Håber det er iorden

rigtige katagori:
Hardware -> PC
Avatar billede doomstone-dk- Nybegynder
17. april 2009 - 14:51 #2
1. Vil gerne vide om det kan køre sammen. Hvis I har nogle input med noget i synes der skal ændres vil jeg self. gerne høre det.
Ja det here virker sammen :D

2. Vil gerne vide om der er bedre ram end dem jeg har valgt til nogenlunde samme pris.
12 GB, for 1300 er sq billigt i forvejen, og det er mimelig gode ram.

3. Tænker jeg vil i fremtiden købe et ekstra grafik-kort og køre SLI er det muligt med den psu? (har valgt den på 750watt for at spare lidt og den larmer ikke så meget) Når jeg engang skal have det ekstra grafik-kort regner jeg med at købe en 1000watt; er det dumt eller har I andre forslag?
Altså der er ikke rigtig nogen grund til at køre med SLI idag, hvis der bare er til normal spil, det grafik kort du har valgt vil kunne trække alle spil der er ude idag i max opløsning :D
Er dog ikke sikker på at du behøver 1000watt for at køre SLI, skulle mene at 750watt er nok til det også.

4. Sidste hvad skal jeg putte det i?:D Ja, vil gerne have et kabinet uden bling bling og farver. Det skal gerne fjerne noget af støjen og så må det godt have nogle blæsere + støvfilter til billigere penge ( ja det bliver ikke nemt;) ) men håber i kan hjælpe mig!
Til et kabinet uden blig blig og farver vil jeg forslå sig at søge på "Asus Cooler Master Elite" på edb priser, de er ekstrem gode og billige.
f.eks.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=399180&searchArea=&Soegeord=

Ellers må jeg sige at det sq er en fed pc :D
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 14:57 #3
CPU:
Det helt rigtige valg! :)

Bundkort:
Nu har jeg godt nok læst nogle gode anmeldelser af det Asrock bundkort, men generelt får jeg det altid dårligt, når nogen nævner deres navn.
Jeg ville personligt altid vælge en producent af bedre kvalitet, når man snakker om en så vigtig komponent som bundkortet er.
Mit bud ville være entet et Gigabyte GA-EX58-UD4P eller et ASUS P6T

HDD:
En ganske udemærket HDD, dog ville jeg personligt vælge Seagate's nye 7200.12 serie, denne er en smule hurtigere :)
Derudover så synes jeg næsten med sådan et kraftmonster, at du skulle overveje en SSD Disk som system disk.
Pt er der Intel's X-25M og OCZ Vertex, der performer rigtig godt, du kan læse mere her: http://anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3531
Dog koster en 80GB Intel's SSD eller 120GB OCZ Vertex omkring 2700.- men er efter min mening klart det værd, da hdd efterhånden er en af de største flaskehalse i computeren :)

HDD Skuffe:
Det ser desværre ud til at denne model, kun virker sammen med IDE dreve, og ikke den SATA som du har valgt, se evt her: http://www.webdanes.dk/shop/xilence-hdd-cooler-822p.html
Til gengæld har VCore.dk nogen mulighed for støjdæmpning til harddisken, se her: http://www.vcore.dk/shop/harddisk-72c1.html

PSU:
Hvis du gerne vil have en rigtig lydløs strømforsyning, så kan jeg kraftigt anbefale dig at kigge på Cooler Master's Silent Pro M700, dette er en af de mest lydløse PSU'er på markedet!
Dog ville denne strømforsyning ikke kunne klare at køre SLI i det nævnte setup...

Grafik-kort:
Ikke så meget at sige til det, GTX295 er det rigtige valg, hvis man vil have max performance, og pt er der ikke foskel på de forskellige mærker, så ASUS er lige så godt som alt muligt andet :)

RAM:
Jeg ville personligt vælge nogle PC12800 RAM, og med en fornuftig CAS Latency, fx 3x2GB OCZ's Platinum PC12800 CL7 til omkring 800.-

Køling:
Det ser helt fint ud, der er desværre ikke så mange muligheder endnu for socket 1366, men alt andet end standard er godt nok :=)

Skærm:
Da det ser ud til at du skal game seriøst, så ville jeg klart anbefale dig Samsung's nye 2233rz, hvilket er den første skærm med 120Hz der lander i danske marked (her i næste uge), de 120hz giver et langt mere flydende billede i især FPS spil, og formindsker ghosting, som er en af fladskærmenes største problem...
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=511024

Kabinet:
Her ville jeg helt klart anbefale dig enten:
CoolerMaster ATCS 840: http://www.youtube.com/watch?v=r8_1cQkYTO4&fmt=22
Antec 902: http://www.youtube.com/watch?v=e-igk9kT2P8&fmt=22
Sidste nævnte, er dog muligvis lidt for "bling bling" til dig...

Ja det var så mit bud, du må endelig skrive, hvis du har spørgsmål til mine valg eller skal bruge link til nogen af de ovenstående produkter :)
Avatar billede doomstone-dk- Nybegynder
17. april 2009 - 15:03 #4
Jeg vil dog sige at jeg altid personligt går efter asus hardware når jeg kan. Min bærbar er asus, mit bundkort, gfx, kabinet i min stationær er også asus.
Jeg har ekstrem god erfaring med asus, de er billige, deres hardware er rigtig godt, og så har det en ekstrem god levetid.
Avatar billede Inqk Nybegynder
17. april 2009 - 15:15 #5
Når det kommer til gaming er jeg langt fra imponeret af i7. 920 modellen ligger f.eks. på niveau med E8400. Den syntes jeg man skal holde sig fra når man vil bygge en gamer.

Istedet er jeg mere imponeret af PhenomII. Den ikke låste 3Ghz model koster omkring de 1500,- kr. og kan snildt clockes til 3,4 Ghz på standard voltage. 4 Ghz skulle være ingen sag med en ordentligt køler.

Men når det gælder performance kontra strømforbrug er der ingen der slår E8600 Core 2 Duo. Især muligheden for at overclocke den til 4-5Ghz er yderst tiltalende.
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 15:33 #6
#5 Du kan også sagtens OC en I7 920 til 4Ghz, og det passer altså IKKE at den "kun" er på niveau med E8400, den er langt bedre, også til spil!

Grunden til at du muligvis har det den samme FPS(ydelse) i nogen reviews, er på grund af at de testede spil er meget mere grafik afhængige end de er processor afhængige, og derfor har det været grafikkortet der har begrænset FPS'en i testen...
Avatar billede zesus Praktikant
17. april 2009 - 15:59 #7
doomstone-dk det kabinet du linker er jeg mest frisk på. Ser ud som jeg ønsker og er ikke high-tower. Men er der blæsere i det og hvor meget larmer de hvis de er? hvad med støvfilter?:)

CCodam
Ja du kommer med nogle gode indput, men de koster alle sammen ;D
den med hd-skuffen er blevet rettet. Godt set!
De ram du skriver har jeg også haft kigget på, men jeg er interesseret i lidt mere end 6gb ram. Så hvis det kan lade sig gøre så vil det være super hvis du finder det.

skærmen du linker skal jeg lige læse lidt mere om. den koster jo en del mere, men som du selv nævner også den først på markedet og ser meget interessant ud.

Keep up the good work !
Avatar billede Inqk Nybegynder
17. april 2009 - 16:00 #8
#6 E8400 når også 4Ghz.

"Grunden til at du muligvis har det den samme FPS(ydelse) i nogen reviews, er på grund af at de testede spil er meget mere grafik afhængige end de er processor afhængige, og derfor har det været grafikkortet der har begrænset FPS'en i testen..."

Og eftersom spillene næppe vil blive mindre fps afhængige har jeg svært ved at se det som et argument der taler for i7.

Bevares, jeg har da set testresultater hvor i7´eren banker alle andre. Det har bare været i spil som f.eks. Crysis ved 800 x 600 og low quality.

Men helt ærligt, hvem spiller Crysis i lav opløsning og low quality? Hvis det virkelig er argumentet for at købe i7 vil man få meget mere for sine penge ved at opgradere sit system (større grafikkort, større og hurtigere ram osv osv).
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 16:13 #9
#7 Ja, jeg ved godt jeg er lidt dyr :P men jeg vil nu helst have kvalitet frem for alt...
Angående RAM'ne så kan du jo bare købe 2x af de sæt, i alt ca 1600, og altså små 300 dyrere...

#8 "Og eftersom spillene næppe vil blive mindre fps afhængige har jeg svært ved at se det som et argument der taler for i7."
Selvfølgelig vil de være fps afhængige? det er alle spil, men der er forskel på om et spil kræver mest grafik processor kræft eller cpu processor kræft...
Alle Strategi spil fx, bruger langt mere CPU kræft, end de bruger grafik kræft, og her vil I7'eren komme ud over E8400 til hver en tid...Derudover er en del spil så som fps m.m. faktisk også mest begrænset af den CPU du køre den på, og jeg vil altså stadig strækt anbefale en Core I7

Eller du mener måske vi skal gå tilbage til Pentium4? og AMD Athlon?
Avatar billede zesus Praktikant
17. april 2009 - 16:44 #10
kan jeg vel ikk CCodam :) ? så skal jeg have double så mange slots ?:)

men hvad med:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=496132&searchArea=&Soegeord=

eller

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=503391&searchArea=&Soegeord=

nogle der er bedre?
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 18:01 #11
#10 Dem du linker til er 6 RAM blokke af 2GB hver...dem jeg linker til er 3 RAM blokke af 2GB hver, derfor kan du godt købe 2x det sæt, og ialt altså få 6 RAM blokke af 2GB hver...
Avatar billede zesus Praktikant
17. april 2009 - 18:07 #12
oki men kører de stadig trippel-channel eller vil de sidste 3x2 køre lavere/langsomere end de andre ? eller er der ingen forskel på om de kommer i den blå eller hvide socket ?

efter det må du godt give et svar
Avatar billede Inqk Nybegynder
17. april 2009 - 19:57 #13
#9

Jeg har svært ved at se argumenterne for i7 som spillemaskine. Specielt når alternativer yder bedre og koster mindre, både i drift og i indkøb.

Men du kan måske argumentere for hvorfor en i7 er mere egnet til spil end alternativerne?
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 23:23 #14
#12 De vil alle sammen køre Trippel-Channel...De sæt du linker til, er i realiteten også bare et sæt de har sammen sat af to 3x2GB sæt :)

#13 du kan fx se denne artikkel (godt nok af en I7 965, men du vil opleve lignende resultater med 920'eren)
http://www.guru3d.com/article/core-i7-multigpu-sli-crossfire-game-performance-review/1
(grafer kan ikke ses i FF men virker fint i IE)
Der er også noget her: http://www.pcgameshardware.com/aid,665558/Intel-Core-i7-Nehalem-CPUs-reviewed/Reviews/?page=1

Men burde det egentlig ikke være det der skulle bevise at den ældrere E8400 er bedre ydelses mæssigt?

Jo flere GFX kræfter du smider i maskinen, jo flere kræfter skal din CPU også have! og med et GTX295 som #0 vil købe så er der brug for de extra kræfter, især hvis han senere vil opgradere til SLI...

Derudover har han muligheden for at opgradere til Intel's næste CPU serie Gulftown, som også vil fungere med X58 chipsettet og socket 1366

Jeg ved godt Pris/Performance der vil E8400 pt klart være et bedre bud, men nogen gange så vil man bare godt have noget der bedre end average, og lige giver det mere performance!

Jeg gider dog ikke at diskutere mere, for det ser ud til at du er fastlåst på din mening, og det er jeg i hvert fald også ;)
Avatar billede Inqk Nybegynder
18. april 2009 - 00:52 #15
#14 Sig mig engang læser du overhovedet hvad folk skriver? Jeg siger ikke E8400 er bedre ydelsesmæssigt, jeg siger at i7 920 og E8400 yder det samme i spil.

Ens performance i Crysis:
http://www.overclockersclub.com/reviews/intel_core_i7/9.htm
Ens performance i forskellige strategispil:
http://www.overclockersclub.com/reviews/intel_core_i7/10.htm
http://www.overclockersclub.com/reviews/intel_core_i7/13.htm
http://www.overclockersclub.com/reviews/intel_core_i7/15.htm

Og tilsidst; den femhundrede kroner billigere PhenomII 3Ghz Black Edition banker i7 920 i diverse spil:
http://www.tomshardware.co.uk/socket-am3-phenom,review-31508.html
Avatar billede CCodam Nybegynder
18. april 2009 - 01:28 #16
#15 Du læser heller ikke hvad jeg skriver? Der skal et kraftigt nok grafikkort til at du kan se ydelsesforskellen på de fleste spil ;)
I de fire første link der bruger de kun et HD4850 i deres testsetup, dette blir jo klart hurtigt deres flaskehals, og derfor vil der ingen forskel være på scoren, lige meget hvilken processor man bruger :) Totalt useless test de har gang i der :S

På det sidste link, der får vi endeligt noget relavant data, og her taber I7'eren klart på at den køre ved et lavere Hz tal, og tyder på at spillene ikke er kodet godt nok til at udnytte de 4 kerner...
Dog ville jeg klart mene at man ikke kun skal købe processor efter hvilke applikationer/spil der er på markedet idag, men også hvad der kommer på markedet fremover, og her vil udnyttelse af flere end 2 kerner tages som en stor prioritet under udviklingen af nye titler...
Angående Phenom II X4, så er det helt klart en værdig udfordre, og var det ikke for de ringe muligheder for bundkort med SLI chipsets (Så kan vi tage ATI vs Nvidia GFX en anden dag), og de ringe opgraderings muligheder (da denne CPU benytter sig af AM2+), så ville jeg også have valgt denne.

Jeg ser personligt at en Core i7 platform, vil være en langt bedre investering i længden, med nyere teknologier, bedre opgraderings muligheder og på sigt en bedre performance i spil end den nuværence Core 2 Duo serie...
Avatar billede Inqk Nybegynder
18. april 2009 - 18:25 #17
"skal et kraftigt nok grafikkort til at du kan se ydelsesforskellen på de fleste spil ;)"

"På det sidste link, der får vi endeligt noget relavant data, og her taber I7'eren klart på at den køre ved et lavere Hz tal,"

Eller sagt på den simple måde: Jo kraftigere grafikkort, jo mere taber i7 920 til alternativerne..

"tyder på at spillene ikke er kodet godt nok til at udnytte de 4 kerner...
Dog ville jeg klart mene at man ikke kun skal købe processor efter hvilke applikationer/spil der er på markedet idag, men også hvad der kommer på markedet fremover, og her vil udnyttelse af flere end 2 kerner tages som en stor prioritet under udviklingen af nye titler..."

Ja selvfølgelig. Når spillene optimeres til flerkerne processorer vil det ikke kun betyde at spillene afvikles bedre på i7, men også at de afvikles endu bedre på PhenomII, som jo allerede banker i7 920 idag.

"Jeg ser personligt at en Core i7 platform, vil være en langt bedre investering i længden, med nyere teknologier, bedre opgraderings muligheder og på sigt en bedre performance i spil end den nuværence Core 2 Duo serie..."

Ret mig lige hvis jeg har misforstået det her. Du vil altså hellere betale mere for i7 idag, end du vil give for i7´s alternativer. Fordi du engang regner med at i7 platformen kan levere en ydelse som svarer til den som i7´s alternativer kan levere idag?
Avatar billede CCodam Nybegynder
19. april 2009 - 10:42 #18
#17 Jeg samligner ikke med Phenom, sammenlignede med Core 2 Duo serien...

Som jeg skrev er Phenom en værdig udfordre, man har nogen personlige problemer ved de chipsets der er tilgængelige hertil...

Derudover kan man udover at kode til flere kerner, også optimere sin kode bedre eller specifikt til Core i7, så man tager brug af alle de kræfter den har, for jo den har flere kræfter!
Det kan vi jo se på stort set alle test ud over gaming...
Avatar billede Inqk Nybegynder
19. april 2009 - 17:29 #19
Core 2 Duo E8600 koster det samme som i7 920, er bedre til spil og har et lavere strømforbrug.

"Som jeg skrev er Phenom en værdig udfordre, man har nogen personlige problemer ved de chipsets der er tilgængelige hertil..."

Aha, så du har et problem med PhenomII? Hvad består problemet af? At den er bedre end i7 920 til spil? :)

"Derudover kan man udover at kode til flere kerner, også optimere sin kode bedre eller specifikt til Core i7, så man tager brug af alle de kræfter den har, for jo den har flere kræfter!"

Det er vist ønsketænkning fra din side at producenterne udvikler spil specifikt til i7 processoren. Prøv at se det producenternes side. Hvorfor i alverden skulle de begynde at optimere deres spil til en lille del af markedet?

"Det kan vi jo se på stort set alle test ud over gaming..."

Selvfølgelig. Som trådstarteren selv er inde på så vil han samle PC´en fordi han skal game på den, og derfor skal komponenterne bedømmes udfra deres gaming performance.
Avatar billede CCodam Nybegynder
19. april 2009 - 18:46 #20
#19
Hvis du nu gider at læse hvad jeg skriver, jeg skrev jeg havde et problem med de chipsets som man kan få til bundkorts som understøtter PhenomII!

Det er set før at der er blevet kodet specifikt, det skete blandt andet med P4 HT :)

Men ja skal gladeligt forlade denne tråd, så du kan anbefale ham din dyrebare Core 2 Duo E8600...

over and OUT!
Avatar billede Inqk Nybegynder
20. april 2009 - 13:12 #21
"Angående Phenom II X4, så er det helt klart en værdig udfordre, og var det ikke for de ringe muligheder for bundkort med SLI chipsets"

Altså du kan få SLI/CF på et grafikkort. Hvorfor det skal være et problem må endu engang stå for din regning.

"og de ringe opgraderings muligheder (da denne CPU benytter sig af AM2+), så ville jeg også have valgt denne"

http://www.asus.dk/products.aspx?l1=3&l2=181&l3=896&l4=0&model=2764&modelmenu=1

Værsgo. Et styk bundkort med CF, som tilmed understøtter AM2/AM2+ og AM3.
Avatar billede zesus Praktikant
23. april 2009 - 17:43 #22
vil ikke ha amd punktum