Avatar billede jk- Nybegynder
10. april 2009 - 22:00 Der er 7 kommentarer

Lidt viden om købeloven

Hej.

Jeg har et hurtig spørgsmål til købeloven.

Jeg købte for 2 måneder siden et vinterdæk over nettet til min bil, det dæk er nu gået i stykker, men ikke punkteret der hvor dækket rammer vejen! Mit spørgsmål er så egentlig bare om jeg ikke kan reklamere for dette?

Er det ikke sælger der skal bevise (Inden for det første halve år) at der er køber der har ødelagt produktet?

Jeg har modtaget denne mail fra firmaet:

Jeg kan godt se du har været lidt uheldig der. Hvis man kommer lidt for tæt på kantstenen evt. ved parkering kan dette ske.

Det er selvfølgelig svært at vurdere, dog er det en genstand som har forsaget flængen.  <<--- Hvordan kan de sige dette? Jeg kom kørende på en motorvej, hvor det pludselig gav en mærkelig lyd!

Det jeg vil frem til er egentlig bare om jeg kan reklamere, og få noget ud af det. ?
Avatar billede strych9 Praktikant
10. april 2009 - 22:17 #1
"Er det ikke sælger der skal bevise (Inden for det første halve år) at der er køber der har ødelagt produktet?"
- Det er ikke nogen heldig formulering. Korrekt er at ved fejl konstateret indenfor de første 6 måneder formodes det at fejlen har været i varen på købsdato. Dermed vil sælger være pålagt at udbedre fejlen eller manglen. Det er sælger som har bevisbyrden hvis han vil afvise at det er en fabrikationsfejl. Det betyder typisk at sælger er berettiget til at undersøge den defekte vare, hvis han ønsker det.

Har du i første omgang bare forsøgt venligt at afvise, at det er sket ved nærkontakt med en kantsten og lignende? Og så bare forklaret tingenes rette sammenhæng?
Avatar billede jk- Nybegynder
11. april 2009 - 14:49 #2
Hej.

Nej jeg har ikke uddybet endnu mht. nærkontakten til kantstenen! Det vil jeg lige prøve .

Jeg er dog af den overbevisning at de vil have jeg skal købe et nyt dæk!
Avatar billede justrace Novice
11. april 2009 - 14:54 #3
Det kan jo sagtens være en kantsten, og når du så kommer op i hastighed på motorvejen, bliver dækket jo udsat for ret meget mere end ved bykørsel.
Avatar billede strych9 Praktikant
11. april 2009 - 14:58 #4
Prøv.
Det kan da godt være at de gerne vil have at du køber et nyt dæk. Det er i hvert fald deres udspil. Men prøv nu bare at kommunikere din sag, bed dem om at udbedre fejlen og se hvad der sker. Hvis de afviser, så må du jo bede dem om en uddybende forklaring, på skrift.

Jeg mener umiddelbart at du har en god sag.
Avatar billede jk- Nybegynder
18. maj 2009 - 15:30 #5
Dem der har hjulpet smider et svar :)

Lukker Onsdag :)
Avatar billede justrace Novice
18. maj 2009 - 16:32 #6
Fik du et nyt?

Ikke point til mig.
Avatar billede strych9 Praktikant
19. maj 2009 - 06:29 #7
Ja hvad endte det med?