Avatar billede dennism Nybegynder
10. april 2009 - 13:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

InDesign: Problem med farver

Jeg har et dokument i InDesign CS4 som indeholder nogle billeder, som jeg har copy-pasted ind fra Photoshop CS3. Disse billeder var i CMYK i Photoshop og ser fine ud, når de kommer over i InDesign.

I InDesign laver jeg en High Quality PDF-fil og udskriver den på en Canon iR3170Ci. Mit problem er, at der f.eks. på et af billederne kommer en lidt rødlig plamage i et mørkt område.

Nogen der har en idé til, hvad det kan skyldes? Da jeg udskrev indstillede jeg printeren til at bruge farve profilen fra source, men har også prøvet andre uden held.
Avatar billede fluse Nybegynder
10. april 2009 - 13:47 #1
Ja, det skyldes helt sikkert at du copy/paster...

Prøv i stedet at gemme billederne ned som JPG filer(untagged CMYK, dvs. uden ICC profilen er med), (med alt på max, selvsagt), og så pladser dem rigtigt ind i Indesign. (ctrl + D) og se om det ikke skulle virke.

En helt anden ting, hvorfor er billederne i CMYK? For hvis du har dem liggende i RGB så brug det i stedet. pågældende printer er lavet til at håndtere RGB indput så det vil formodentlig give et bedere resultat. (med mindre der er en RIP foran, men det tvivler jeg nu på :P)

Fluse
Avatar billede dennism Nybegynder
10. april 2009 - 14:17 #2
Tak for dit hurtige svar - det vil jeg lige forsøge.

En anden ting. Teksten er skrevet med "Adobe Caslon Pro" i 12pt. Har du en idé om, hvorfor noget af teksten ser lidt gnidret ud?
Avatar billede dennism Nybegynder
10. april 2009 - 14:34 #3
Jeg har den liggende som RGB, men er nu ved at lave mine CMYK billeder om til RGB billeder - så håber jeg det hjælper. Bare træls jeg skal ind på skolen for at teste :)
Avatar billede fluse Nybegynder
10. april 2009 - 19:21 #4
Der er ikke nogen grund til at konvertere fra CMYK tilbage til RGB... Informationen er tabt. heh

Når man konvertere fra RGB til CMYK, reducere man antallet af farver i billedet ret kraftigt, og det er 1 gang for alle! når man konvertere tilbage til RGB sker der faktisk ikke noget. (jo, man endre i hvordan farve værdierne er gemt i filen. men der bliver ikke flere farver)

Fluse
Avatar billede dennism Nybegynder
09. juni 2009 - 10:49 #5
Vil du smide et svar?
Avatar billede dennism Nybegynder
15. juni 2009 - 21:50 #6
.lukker