Avatar billede serverservice Praktikant
09. april 2009 - 18:36 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Windows home server - kan den anvendes til en lille virksomhed med C5 økonomisystem?

Hej derude

Jeg har købt en server og overvejer at sælge den til en mindre kunde jeg har. De anvender C5 økonomisystem og min mening er at det skal placeres centralt på serveren og der skal laves rettigheder for brugere som logger ind.
Desuden har den en backupstation og her vil jeg bruge backup exec.

Jeg vil høre om det er muligt med Windows Home server ? - eller jeg skal vælge Small Busisness Server.

Jeg vil samtidig gerne vide helt præsict hvad er det Ms Home server kan ?

Lad venligt være med at lægge links til kilometer lange artikler som jeg ikke gider læse alligevel.
Avatar billede kurga Nybegynder
09. april 2009 - 21:17 #1
Da der ikke bliver skrevet noget i reg. databasen eller lagt filer rundt omkring ved installationene af C5 kan du bare ligge den på et simplelt share og så evt lave rettigheder på C5w32.exe(så vidt jeg husker) hvis du ikke ønsker at andre skal have lov til at eksekvere den fil, men der kræves jo brugernavn og pass for at logge på C5 så det er jo ikke sikkert at der behøves at lave rettigheder på filen.

Hvad Home server ellers tilbyder aner jeg ikke noget om, så der må andre komme til.
Avatar billede serverservice Praktikant
09. april 2009 - 22:02 #2
->kurga - nej det er rigtigt nok
Men hvad er muligt med Ms Home server versionen hvis de skulle få brug for det. Det er ligeså meget mht sikkerhed på shares mm ?
Avatar billede swiatecki Novice
09. april 2009 - 23:14 #3
Hvor mange ansatte har virksomheden? WHS kan klare 10 brugere og 10 PC er.

Mht. shares kan man styre det mht. bruger tilgang pr. share (Full/Read/none) for hver bruger hvis man gør det via den medfølgende software.

Ellers kan man opnå fuld kontrol via Fjernskrivebord - og så virker det mere eller mindre som en hver anden 2003 server

Skriv hvis der er mere, kører det herhjemme
Avatar billede serverservice Praktikant
15. april 2009 - 12:33 #4
Der 2 ansatte + et par freelancere så 10 stk er rigeligt.

Jeg skal lige vide om der er de samme features tilgængeligt som i 2003 server standard - Bla. VPN og active dir. ?

MVH Dennis
Avatar billede swiatecki Novice
15. april 2009 - 22:02 #5
Ang. AD så er det lidt en både og, det er som standard ikke en mulig - og mener også det er i uoverenstemmelse med EULA'en

http://wiki.wegotserved.com/index.php?title=Setup_Active_Directory_On_Windows_Home_Server

Ang. VPN så skal man ihvertfald bruge noget andet en Windows egen
Avatar billede serverservice Praktikant
15. april 2009 - 22:13 #6
VPN - HVad vil du da foreslå af andet vpn - er windows von ikke sikkert nok eller noget ?
Avatar billede serverservice Praktikant
15. april 2009 - 22:20 #7
Det var til swiatecki jeg skrev ang. vpn
Man kan anvende cisco , men så kræver det en cisco vpn firewall så vidt jeg ved. evt andre forslag ?

Mht det link om AD i home server ligner det en slavisk gennemgang af AD installation med dcpromo - lige bortset fra hvad han skriver mht. .net framework - så jeg sætter spørgsmålstegn ved skulle være nødvendigt at ændre permissions for temp mappen.
Avatar billede SBSlove Nybegynder
24. april 2009 - 12:38 #8
Der er en meget vigtig faktor i glemmer her...

Kører C5 native eller SQL?

jeg vil helt sikkert anbefale en SBServer premium med exchange og SQL home serveren er bygget til hjemmebrug ikke professionelt!!!
Domainmulighederne er så meget større
Home server er okay som backupmulighed og filserver ikke andet
Avatar billede serverservice Praktikant
24. april 2009 - 12:57 #9
Den er en ældre version af c5 så den installeres ikke med sql native som det er med v. 2008.
Så det er IKKE et problem i det her tilfælde. Men ellers havde du da ret.