Avatar billede maj006 Nybegynder
09. april 2009 - 00:14 Der er 5 kommentarer

Netværksdisk for dummies

Jeg vil gerne have mig en netværksharddisk som jeg kan sætte til min eksisterende router som kan følgende:
- automatisk backup af computere
- fungere som eksternt drev for de tre forskellige som skal benytte den (evt. med hver sit private drev, og et fælles drev)
- streming af musik og film
- tilgås via nettet, således at jeg kan hente ting på drevet eksempelvis fra mit arbejde

Jeg er klar over at dette emne i et vist omfang er behandlet herinde, men så snart det kommer til emner som NAS, RAID m.m. står jeg af... jeg aner ikke hvad det betyder :)

Jeg har kigget lidt på Western Digital My Book World, men så vidt jeg forstår kræver adgang via nettet at man tegner abonnement hos en tjeneste på nettet? Det er jeg ikke interesseret i...
Derudover kan jeg ikke se om man kan lave private- og fællesdrev på My Booken.

Håber der er nogen der vil hjælpe en dummy i netværksdiske :)
Avatar billede justrace Novice
09. april 2009 - 00:55 #1
QNAP laver nogle gode nogen.
Avatar billede thov Forsker
11. april 2009 - 03:53 #2
Det gør Synology også :-)
Og fordi du vil streame multimedia fra den, skal den ha' meget RAM og en hurtig CPU.

For at tilgå NAS'en udefra, skal den være med FTP (men det har de vist allesammen), og du skal ha' en fast IP adresse (koster lidt ekstra i abonnementet).
Avatar billede justrace Novice
11. april 2009 - 11:06 #3
Jeg har hørt meget godt om synology, men jeg har dælme også set mange af dem brænde harddisken af på grund af varme.
Avatar billede maj006 Nybegynder
11. april 2009 - 11:12 #4
Hvad betyder NAS?
Avatar billede justrace Novice
11. april 2009 - 11:22 #5
(N)etwork (A)tteched (S)torage, altså en netværks tilsluttet lagerenhed, eller på lidt mere dansk, en netværksharddisk. :)