Avatar billede kongfjong Nybegynder
03. april 2009 - 15:54 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Vista 32 kontra Vista 64

Hej. Har netop erhvervet mig en HP 8510w bærbar og står lige og skal vælge mellem at smide Vista 32 bit eller Vista 64 bit på. Jeg har forsøgt at finde lidt omkring, og fundet ud af at der er lidt problemer omkring drivere, men det kan jo undersøges let.

Mit spørgsmål går mere på, om jeg spilder mine penge ved at smide 2GB Ram ekstra i, så der er 4 i alt, hvis jeg samtidigt vælger at installere 32 bit?

Synes at have læst, at 32 bit kun kan udnytte 3GB Ram fuldt ud, er det korrekt?

Er der ellers noget taler for ikke at installere 64 bit i stedet for 32 bit?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. april 2009 - 16:01 #1
32 bit kan bruge 2.5-3.5 GB RAM lidt afhaengig af hvad du smider i den (primaert er det grafik kort som har betydning).

Alle kommer til at skifte til 64 bit indenfor en aarraekke.

Hvis du vil vaere lidt fremadrettet, saa kan du skifte nu. Ellers kan du vente til din naeste laptop.
Avatar billede kongfjong Nybegynder
03. april 2009 - 16:06 #2
Dvs. hvis jeg har et 256MB grafikkort i, så kan den bruge 3,5GB RAM ud af de 4GB?

Det er en computer hvor der findes drivere til 64 bit, da Business 64 bit følger med.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. april 2009 - 16:13 #3
Nu er det lidt komplekst men hvis jeg skulle gaette saa ville jeg gaette paa et sted mellem 3.4 og 3.5.

Kan du ikke faa lov til at se den og starte den op og checke?
Avatar billede kongfjong Nybegynder
03. april 2009 - 16:28 #4
Ah okay :)

Men uanset hvad, så kan Vista 64 bit udnytte rammene bedre jo flere der er? Så er det kun problemerne med hardware-drivere der er et emne?
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2009 - 16:28 #5
i mun vista ultimate 32 bit står der under ram og jeg har 4 gb i------3.143.804

mit grafikkort er et ati 4870 x2.

kan det bruges ellers glem det.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. april 2009 - 17:12 #6
Windows Vista 64 bit understoetter op til 128 GB RAM.

Saa du er nok begraenset af bundkortet !

:-)

Bemaerk at 64 bits apps faktisk bruger lidt mere memory end 32 bit apps.
Avatar billede ksoren Nybegynder
03. april 2009 - 17:19 #7
arne, jeg synes dit regnestykke går i stykker ved #5'eren
Avatar billede arne_v Ekspert
03. april 2009 - 17:32 #8
Regnestykket er 4 GB - n * 256 MB for PCI - m * 256 MB for PCIe - lidt smaating.

3.14 GB er nok n=1 og m=2

2 GB grafik kort bruger naeppe 2 GB fysisk adressering - ellers ville de vaere ret ubrugelige sammen med 32 bit styre systemer.
Avatar billede Ishtar Nybegynder
03. april 2009 - 18:43 #9
Jeg vil nu fra råde brug af 64Bit nu, da man vil får problemer med programmer, spil osv, til at virke på den. De fleste  af tingene nu dags køre stadigvæk på 32bit (x86).

En anden ting er at at du kommer ikke til at udnytte den fulde kraft i en 64Bit, med mindrer du bruger programmer der lænser pceren for kræfter, så som foto redigerings programmer, de vil bruge alt hvad der er af processer og ram, og der vil du kunne mærke forskel, ellers er det ikke det store hit endnu,

Jeg taler af min egen erfaring har selv brugt det.
Skal lige siges spil få hellere ikke meget ud af den 64Bit sådan som de ser ud nu, mest ram og grafikkort,.
Avatar billede kongfjong Nybegynder
03. april 2009 - 19:03 #10
Ishtar, men hvis Vista 32bit ikke kan udnytte mere end 4GB ram, hvordan skal et spil så kunne, eller er de to ting helt uafhængige?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. april 2009 - 19:05 #11
64 bit giver mulighed for at koere stoerre programmer og mulighed for mere RAM, men det her ikke nogen saerlig stor betydning for CPU power.
Avatar billede kongfjong Nybegynder
03. april 2009 - 19:12 #12
Så hvis et spil f.eks. er bygget på Bit 32 giver det ikke mening at installere Vista 64bit?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. april 2009 - 19:18 #13
De fleste 32 bit apps koerer fint paa 64 bit Windows.

64 bit Windows er nok til at kunne se mere end 4 GB RAM.

Men en 32 bit app er begraenset af de 32 bit.

Dog kan selv en 32 bit app faa lidt mere memory paa 64 bit windows end paa 32 bit Windows, da Windows ikke selv bruger ret meget af 32 bit rummet.
Avatar billede Ishtar Nybegynder
03. april 2009 - 22:57 #14
Kongfjong, ja det er nu end drilsk spm du stiller der, er jo ikke ekspert :-). det jeg tænker på nu er om hvor meget egentlig man bruger af 3,5 GB ram? du kan jo teste det lave en ram log mens du spiller og se om du benytter det hele.
Avatar billede kongfjong Nybegynder
04. april 2009 - 08:40 #15
I må gerne ligge svar både Ishtar og Arne. Tak for hjælpen :)
Avatar billede arne_v Ekspert
04. april 2009 - 16:26 #16
svar
Avatar billede Ishtar Nybegynder
05. april 2009 - 09:22 #17
her kommer det og helt og lykke med det.
Avatar billede kongfjong Nybegynder
11. april 2009 - 16:19 #18
Tak for det:)