Avatar billede mikeonion Nybegynder
02. april 2009 - 10:23 Der er 3 kommentarer

PC problemer med opstart efter slukket for 220 volt

Hey folks,

Jeg har en pc der kører xp.
Den er begyndt at opføre sig mærkeligt.
Hvis jeg har haft slukket på kontakten bag computeren så kan den nemt starte igen, men hvis jeg har haft slukket for strømforsyningen ved kontakten på væggen, så kan den være 20-30 minutter om at starte.
Der er intet i vejen med 22o volt stikket, jeg har haft andet udstyr på og det opfører sig fint. Den er tjekket i hoved og r.. og den er helt fri for malware/virus/spyware m.m.

Jeg har kigget lidt på ledningerne fra strømforsyningen og til bundkortet og der er ingen løse stik eller defekte ledninger (hvad jeg kan se).
Når der er gået den lange tid med opstart, så fungerer den normalt igen uden problemer - lige indtil jeg slukker for 220 volt stikket.
Nogle ideer??

Mvh

Mike
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2009 - 10:51 #1
der er måske fordi du har wake on lan og da der stadig er strøm på bundkortet vil den genstarte.
det kan muligvis slås fra i bios ellers er løsningen en afbryder knap på strømledningen som jeg har.
Avatar billede mikeonion Nybegynder
02. april 2009 - 11:11 #2
Jeg har ikke wake on lan og jeg forstår ikke forskellen mellem at have en afbryderknap på strømledningen (220 volt) og så slukke for selve 220 volt-stikket i væggen...resultat overfor computeren bliver jo det samme, nemlig at det så kun er det interne batteri på bundkortet, som leverer en lille smule strøm...??
Avatar billede thesheriff Nybegynder
02. april 2009 - 12:47 #3
Det er meget vigtigt at forstå, at selvom du afbryder på selve afbryderen på pc'en, så er din PC ikke spændingsløs!

Det er den først i det øjeblik du afbryder på stikkontakten.

At din pc så er en halv time om at starte op, tyder på at kondensatorerne i din psu er ved at være færdige.

Og lige for en god ordens skyld, så har vi ikke bruge 220V i DK i en del år efterhånden - det er 230V :)